آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه پای خرمالو
انواع پای و تارت
5/5 - (3 امتیاز)
2

طرز تهیه پای خرمالو مجلسی در فر و بدون فر

ترمه افضلی 12 آذر 1402 7 دقیقه

طرز تهیه پای خرمالو زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. برای تهیه خمیر پای خرمالو، مخلوط کره و زرده تخم مرغ هم زده را به آرد، بکینگ پودر، نمک و شکر الک شده اضافه کنید. با افزودن آب سرد و ورز دادن، خمیر آماده می‌شود. برای درست کردن مواد میانی، پوره خرمالو و تخم مرغ را هم زده و کره، شکر و نمک را اضافه کنید. در ادامه پودر دارچین و خامه را نیز بیفزایید و هم بزنید. خمیر را کف قالب پهن کرده و مواد میانی را روی آن بریزید؛ سپس پای خرمالو را در فر بگذارید.

با بلاگ اسنپ فود همراه باشید تا طرز تهیه پای خرمالو را در کنار یکدیگر دنبال کنیم. البته با خرمالو می‌توان طعم‌های شیرین دیگری مانند طرز تهیه کوکی خرمالو را نیز دنبال کرد.

طرز تهیه پای خرمالو مجلسی

تهیه کیک و انواع پای در خانه یکی از سرگرمی‌هایی است که در این سال‌ها بسیار پرطرفدار شده و علاوه بر آن، افزایش ارزش غذایی و بالا رفتن کیفیت زندگی را به همراه دارد. علاوه بر پای خرمالو، یکی از دیگر کیک‌هایی که می‌توانید به راحتی در خانه تهیه کنید تارت گردویی است که درست کردن بسیار جذاب خواهد بود.

پای خرمالو
۸ نفر تعداد نفرات
۴۰ دقیقه زمان آماده‌سازی
۴۰ دقیقه زمان پخت
متوسط میزان سختی
۳۲۲ کیلوکالری میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم

مواد لازم برای تهیه پای خرمالو مجلسی (خمیر)

خمیر تارت یکی از راحت‌ترین انواع خمیر در شیرینی‌پزی است. در این مقاله هم طرز تهیه این خمیر را آموزش می‌دهید تا در کمترین زمان ممکن درست کردن پای خرمالو را یاد بگیرید.

مواد لازم برای تهیه پای خرمالو مجلسی

خرمالو، میوه محبوب پاییزی.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد ۱۸۰ گرم
کره ۱۲۵ گرم
بکینگ پودر نصف قاشق چایخوری
نمک یک چهارم قاشق چایخوری
شکر ۴۰ گرم
آب سرد ۲ قاشق سوپخوری
زرده تخم مرغ ۱ عدد

برای آماده کردن مواد میانی پای خرمالو نیز به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
پوره خرمالو ۲ پیمانه
تخم مرغ ۲ عدد
شکر ۱ پیمانه
پودر دارچین ۱ قاشق چایخوری
خامه پرچرب ۲ پیمانه
کره ۳ قاشق غذاخوری
آرد یا پودر نشاسته ۲ قاشق غذاخوری
نمک نصف قاشق چایخوری
گردو (در صورت تمایل) نصف پیمانه

دستور پخت پای خرمالو خاطره‌انگیز

برای درست کردن پای خرمالو، مراحل زیر را به دقت دنبال کنید:

  • مرحله اول: برای تهیه لایه خمیری که در کف قالب قرار می‌گیرد، باید مواد خشک از جمله آرد، بکینگ پودر، نمک و شکر را الک کنید. اگر از نمک و شکر دانه‌ ریز استفاده کنید، در کیفیت خمیر تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. مواد خشک را چند بار الک کنید تا سبک شود و اگر چیز اضافی بود، خارج کنید.
  • مرحله دوم: کره را به قطعات ریز تقسیم کرده و همراه زرده تخم مرغ به آرد اضافه کنید.
  • مرحله سوم: خمیر را کمی ورز دهید و سپس آب سرد را به آن بیفزایید. این خمیر را زیاد ورز ندهید و در صورت داشتن لیسک، از آن برای مخلوط کردن استفاده کنید. خمیر را در یک کیسه پلاستیکی تمیز قرار دهید و برای یک ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کند.
  • مرحله چهارم: حالا به سراغ تهیه مواد میانی پای خرمالوی مجلسی بروید. برای تهیه پوره خرمالو، پوست نازک و هسته‌های آن را با دقت بگیرید. خرمالوها را در مخلوط‌کن بریزید تا کاملا پوره شوند. البته می‌توانید خرمالو را بعد از پوست گرفتن به تکه‌های کوچک هم تقسیم کنید.
  • مرحله پنجم: یک ظرف مناسب و به اندازه مواد کیک انتخاب کنید. پوره خرمالو و تخم مرغ را با یکدیگر مخلوط کرده و حسابی هم بزنید تا بافت تخم مرغ باز شود.

    دستور پخت پای خرمالو خاطره‌انگیز

    پای خرمالو، یک دسر خوشمزه و جدید.

  • مرحله ششم: در ادامه کره را که از قبل در دمای محیط نرم شده، به ظرف اضافه کنید. البته شما می‌توانید کره را روی حرارت هم ذوب کنید.
  • مرحله هفتم: شکر و نمک را هم به بقیه مواد بیفزایید و البته در مقدار نمک دقت به خرج دهید تا زیاد نشود.
  • مرحله هشتم: پودر دارچین و دو قاشق آرد را هم اضافه کنید. اگر طعم دارچین را دوست ندارید، می‌توانید مقدار آن را کمتر کنید، اما بیشتر شدن دارچین باعث تلخی مواد میانی پای خرمالو می‌شود.
  • مرحله نهم: خامه را نیز به مواد اضافه کرده و با قاشق یا لیسک به صورت دورانی هم بزنید. اگر طعم و چربی گردو را دوست دارید آن را هم کمی خرد کرده و داخل مواد بریزید.
  • مرحله دهم: در این مرحله فر را با دمای 180 درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. خمیر را از یخچال خارج کرده و با وردنه روی سطح آردپاشی شده پهن کنید.
  • مرحله یازدهم: کف قالب را با کره یا روغن مایع چرب کرده و خمیر را با دقت داخل آن پهن کنید. توجه داشته باشید که ضخامت خمیر بیشتر از دو سانتی‌متر نباشد، چراکه در این صورت ممکن است به خوبی پخته نشود. سطح خمیر را با یک چنگال سوراخ‌های ریز بزنید تا در فرایند پخت پای نتیجه بهتری بگیرید.
  • مرحله دوازدهم: مواد میانی را به صورت یکدست روی سطح خمیر بریزید و آن را با یک قاشق به کناره‌های قالب بکشید. قالب را چند بار به صورت آهسته تکان دهید و یا به سطح بزنید تا حباب‌های اضافی خارج شوند.
  • مرحله سیزدهم: پای خرمالو مجلسی را به مدت 30 دقیقه داخل فر قرار دهید. بعد از این زمان، لبه‌های خمیر باید طلایی شده و بوی پای خرمالو در خانه پخش شود. بعد از پخت، اجازه دهید تا پای خرمالو مجلسی خنک شده و سپس آن را سرو کنید.

به همین راحتی می‌توان در خانه طرز تهیه پای خرمالو را انجام دهید و از طعم و بوی آن لذت ببرید.

طرز تهیه پای خرمالو بدون فر

اگر فر ندارید نگران نباشید؛ پای خرمالو بدون فر هم قابل پخت است. اگر تا این جای کار از طرز تهیه پای خرمالو لذت برده‌اید، طرز تهیه تارت شیر هم نظرتان را جلب خواهد کرد. برای تهیه پای خرمالو بدون فر، مواد به همان ترتیبی که ذکر شد، تنها به جای خامه یک پیمانه شیر اضافه کنید.

طرز تهیه پای خرمالو بدون فر

خرمالو این میوه خوش رنگ، خواص بسیاری دارد.

  • مرحله اول: در یک ظرف بزرگ آرد، بکینگ پودر، دارچین و نمک را الک کنید.
  • مرحله دوم: تخم مرغ‌ها را همراه شیر، شکر و کره در یک ظرف جداگانه با همزن و با سرعت بالا هم بزنید تا رنگ آن کرمی شود. سپس این مواد را به همراه پوره خرمالو به ظرف بزرگ محتوی آرد اضافه کرده و هم بزنید.
  • مرحله سوم: در انتها گردوی خرد شده را نیز به خمیر اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: روی گاز شعله پخش‌کن بگذارید و بعد از داغ شدن شعله را کم کنید.
  • مرحله پنجم: یک قابلمه نچسب را روی شعله پخش‌کن قرار داده و کف آن را با کره چرب کنید. مواد پای را داخل قابلمه بریزید.
  • مرحله ششم: پارچه دم کنی را روی درب قابلمه بکشید و برای مدت 40 دقیقه در قابلمه را باز نکنید.
  • مرحله هفتم: بعد از چهل دقیقه، با یک خلال دندان مغز پای را تست کنید تا کاملا پخته شده باشد.

به همین راحتی پای خرمالوی بدون فر شما آماده شده است. در ادامه طرز تهیه کیک خرمالو با قابلمه را توضیح خواهیم داد.

فوت و فن های طرز تهیه پای خرمالو خوشمزه

فوت و فن های طرز تهیه پای خرمالو خوشمزه

پای خرمالو، یک دسر مجلسی و خوشمزه.

با خرمالو می‌توان کیک و شیرینی‌های مختلفی مانند طرز تهیه کیک خرمالو را نیز دنبال کرد. رعایت نکات زیر برای درست کردن یک پای خرمالو حرفه‌ای، اهمیت زیادی دارد:

  • خمیر پای خرمالو را بیش از حد ورز ندهید تا خمیر سفت نشود.
  • پیش از آغاز پخت، تخم مرغ، خامه و کره را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند.
  • زمانی پای را از قالب خارج کنید که کاملا خنک شده باشد.
  • پای خرمالو را می‌توان به عنوان دسر یا میان وعده سرو کنید، همچنین پای خرمالو انتخابی جذاب برای سفره شب یلدا است.
  • کیک خرمالو بدون فر هم امکان پذیر است.
  • برای طرز تهیه کیک خرمالو گردو، قبل از گذاشتن قالب در فر یا قابلمه مقداری گردو به دلخواه به آن اضافه کنید.

روش نگهداری پای خرمالو

اولین نکته در نگهداری پای خرمالو، قرار دادن آن در ظرفی درب‌دار است تا در معرض هوا قرار نگیرد. همچنین شما می‌توانید ظرف خرمالو را سلفون کشیده و در یخچال بگذارید. دقت داشته باشید که قرارگیری پای خرمالو در معرض هوا، باعث خشک شدن بافت آن می‌شود.

جلوگیری از خراب شدن پای خرمالو

به طور کلی کیک و شیرینی‌هایی که در فر تهیه می‌کنید، به خاطر قرارگیری در معرض گرما، عاری از آلودگی و باکتری هستند. پس اگر کیک شما کپک زده یا خراب شد، دلیل آن آلودگی‌های ثانویه است. دقت داشته باشید که اگر پای خرمالو خارج از یخچال بماند، کپک زده و خراب می‌شود.

خواص خرمالو

خواص خرمالو موجب می‌شود تا پای خرمالو علاوه بر طعم شیرین، یک ماده غذایی مفید محسوب شود. خرمالو منبعی از ویتامین‌هایی همچون ویتامین C و مواد معدنی مختلف است. فواید خرمالو موارد مختلفی همچون تقویت سیستم ایمنی، تنظیم عملکرد سیستم گوارش، تقویت بینایی، کاهش سطح رادیکال‌های آزاد بدن و… را شامل می‌شود.

پای خرمالو مناسب مهمانی و دورهمی

پای خرمالو مناسب مهمانی و دورهمی

با درست کردن پای خرمالو یک دسر جدید به رژیم غذاییتان اضافه کنید.

در این مطلب طرز تهیه پای خرمالو را به دو روش با فر و بدون فر توضیح داده و نکات مربوط به آن را بررسی کردیم. اگر برای مهمانی‌های خود به دنبال یک دسر خوشمزه و جذاب هستید، پای خرمالو و دسر خرمالو رژیمی را حتما امتحان کنید.

البته، با اینکه تهیه کیک و پای برای مهمانی و دورهمی بسیار لذت‌بخش است، اما اگر این کار زمان زیادی از شما می‌گیرد، از اسنپ فود کمک بخواهید. در هر کجا که باشید، می‌توانید با سفارش آنلاین شیرینی از اسنپ فود ، پذیرای مهمانان و دورهمی‌های خود شوید.

سوالات متداول

برای درست کردن پای خرمالو به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟

در تهیه خمیر پای از آرد، شکر، کره، بکینگ پودر، نمک، زرده تخم مرغ و آب سرد استفاده می‌شود. برای درست کردن مواد میانی هم به تخم مرغ، پوره خرمالو، شکر، پودر دارچین، کره، خامه، آرد، نمک و گردو نیاز دارید.

آیا پای خرمالو را بدون فر هم می‌توان درست کرد؟

بله، برای تهیه پای خرمالو بدون فر، کف قابلمه نچسب یک کاغذ روغنی پهن کنید و مواد پای را داخل آن بریزد. سپس درب قابلمه را با دمکنی پوشانده و به مدت ۴۰ دقیقه روی شعله ملایم گاز قرار دهید.

کامل شدن پخت پای خرمالو در فر یا قابلمه را چگونه بررسی کنیم؟

برای این کار یک خلال دندان را وارد بافت خمیری پای خرمالو کنید، اگر چیزی از مواد کیک به خلال دندان نچسبید، پای خرمالو شما به خوبی پخته و آماده سرو است.

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(2 دیدگاه)

khordadiyan
22 آذر 1402

سلام خواص پای خرمالو چی هستش کیک پای خرمالو برای شب یلدا میشه استفاده کرد

  • snappfoodadmin
    22 آذر 1402

    سلام خرمالو منبعی از ویتامین C و مواد معدنی مختلف است.فواید خرمالو تقویت سیستم ایمنی،تنظیم عملکرد سیستم گوارش، تقویت بینایی، کاهش سطح رادیکال‌های آزاد بدن است که چون در طرز تهیه پای خرمالو از این میوه استفاده میشود پس از خاصیت این شیرینی جذاب و مناسب برای شب یلدا غافل نشوید

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود