طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی شکم پر فوری و خوشمزه

طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی شکم پر
4.3/5 - (33 امتیاز)

پیراشکی‌ها با اشکال متنوع بالشتی، دایره‌ای و سه‌گوش و نیز طعم‌های گوناگون، جز غذاهای پرطرفدار و بین‌المللی به شمار می‌آیند. البته، معمولا ما پیراشکی ها را با گلوگه‌های خمیری برشته‌شده و مغزدار می‌شناسیم که بسیار راحت خورده شده و مناسب دورهمی‌ها هستند، اما در واقع انواع زیادی از پیراشکی‌ها مانند پیراشکی سیب زمینی نیز وجود دارند که همانند نوع خمیری، از عطر و طعم مطبوعی برخوردارند. جالب آنکه پیراشکی سیب زمینی، خود نیز با مواد متنوع و لذیذی پر شده و می‌تواند سوخاری یا ساده طبخ شود. بنابراین در نظر داریم تا طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی شکم پر با گوشت را به شیوه‌ای فوری اما مجلسی آموزش دهیم.

طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی شکم پر با گوشت

تعداد نفرات 6
زمان آماده‌سازی 50 دقیقه
زمان پخت 65 دقیقه
درجه سختی متوسط

پیراشکی سیب زمینی شکم پر با گوشت

پیراشکی سیب زمینی شکم پر با گوشت

اصولا طرز تهیه پیراشکی خانگی سیب زمینی به دلیل اینکه می‌توان آن را با مواد اولیه‌ متنوع تهیه کرده و به طرق مختلف تزیین نمود، لذت بخصوصی دارد. جالب آنکه می‌توان آن را در فر گذاشته، بخارپز کرد و یا در تابه سرخ نمود. همه اینها دست شما را باز می‌گذارند تا با استفاده از امکانات موجود و در کمترین زمان ممکن، غذایی لذیذ و مطبوع را تهیه نمایید. علاوه‌برآن اگر به دنبال بافت محکمتر برای پیراشکی سیب زمینی هستید، می‌توانید طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی با خمیر یوفکا را پیش بگیرید. در همه حالات در اصل غذا تفاوتی حاصل نشده و خمیر تنها نقش قوام دادن به پیراشکی را ایفا می‌کند و بخش اعظم پیراشکی، سیب زمینی آب‌پز شده و محتویات مخصوص آن است.

مواد لازم برای طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی شکم پر با گوشت

مواد لازم برای طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی شکم پر

جهت آماده‌سازی پیراشکی سیب زمینی شکم پر، که یک نوع پیراشکی سیب زمینی بدون خمیر است، به مواد زیر با نسبت‌های زیر برای 6 نفر نیاز داریم:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سیب زمینی 5 عدد متوسط
گوشت چرخ‌کرده 300 گرم
پیاز 2 عدد متوسط
فلفل دلمه‌ای 1 عدد بزرگ
قارچ 300 گرم
تخم‌مرغ 3 عدد
آرد سفید 1 فنجان
پنیر پیتزا 250 گرم
شوید تازه و خردشده 1 فنجان
رب گوجه‌فرنگی 2 قاشق غذاخوری
آرد سوخاری 1 پیمانه
شیر 1 فنجان
کره 100 گرم
آب لیمو 1 قاشق‌غذاخوری
روغن، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پاپریکا، پودر دارچین و آویشن به میزان لازم

مراحل طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی شکم پر

مراحل طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی شکم پر

برای طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی با گوشت خوشمزه، مراحل زیر را با دقت پیگیری نمایید:

  • مرحله اول: ابتدا یک قابلمه بزرگ برداشته و سیب‌زمینی‌ها را با قدری نمک در آن آب‌پز کنید. وقتی سیب‌زمینی‌ها پخته شدند، آنها را پوست کنده و با گوشت‌کوب برقی و یا هر چیز دیگری که در اختیار دارید آنها را له کره تا یکدست شوند. سپس همچنانکه سیب‌زمینی‌ها داغ هستند، کره را به چند تکه تقسیم کرده و روی آن بیندازید تا با حرارت سیب‌زمینی آب شود. چیزی که در آخر کار باید بدست آید، خمیر سیب‌زمینی با بافت مخملی است.
  • مرحله دوم: شیر را کمی ولرم کرده و همراه با زردچوبه و فلفل سیاه به ظرف سیب‌زمینی منتقل کرده و مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید. اکنون آرد را الک کرده و سپس طی چند مرحله به مواد قبلی اضافه کنید. از هم زدن خوب غافل نشوید. برای اینکار می‌توانید دستکش پلاستیکی پوشیده و با دست آن را پوره کنید یا اینکه از غذاساز بهره ببرید. سپس روی آن را پوشانده و کنار بگذارید تا استراحت کند.
  • مرحله سوم: در این مرحله از طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی شکم پر، به سراغ تهیه مواد داخل شکم پیراشکی می‌رویم. ابتدا پیازها را بصورت نگینی خرد کرده و در تابه با مقداری روغن تفت می‌دهیم. وقتی پیازها نرم و شیشه‌ای شدند، قدری زردچوبه به آن اضافه کنید تا طلایی‌رنگ شود. همچنین یک حبه سیر را رنده کرده و به تابه اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: در وسط تابه جا باز کرده و گوشت چرخ‌کرده را در آنجا از هم باز کنید. سپس در صورت لزوم کمی روغن مایع اضافه کرده و به خوبی هم بزنید. تا زمانیکه گوشت به خوبی تغییر رنگ دهد، فلفل‌دلمه‌ای را شسته و تخم‌های آن را جدا کنید. سپس آنها را بصورت مکعبی ریزریز کرده و به تابه بیفزایید. حرارت زیر تابه را کم کنید. (اگر مرغ را به گوشت ترجیح می‌دهید، آن را جایگزین گوشت کرده تا پیراشکی سیب زمینی با مرغ بدست آید.)
  • مرحله پنجم: حال، نوبت اسلایس کردن قارچ‌هاست. آنها را برش زده و روی دستمال پارچه‌ای پهن کنید تا خشک شوند. سپس قارچ‌ها را درون شیرداغ‌کن با یک قاشق غذاخوری آب لیمو و کره یا روغن تفت دهید. به قارچ‌ها پودر پاپریکا زده و سپس به مواد تابه اصلی اضافه نمایید.
  • مرحله ششم: در شیرداغ‌کن که اکنون خالیست، رب گوجه‌فرنگی یا پوره گوجه‌فرنگی تازه را ریخته و با نصف فنجان آب ولرم و کمی روغن مایع، خامی آن را بگیرید. در نهایت رب گوجه فرنگی رقیق‌شده را با مقداری پودر دارچین ترکیب کرده و آن را روی تمام مواد داخل تابه اصلی پخش می‌کنیم. شعله گاز را همچنان کم نگه داشته و درب تابه را بگذارید تا اگر مواد در مراحل قبلی به خوبی نرم نشده بودند، اکنون با بخار نرم شوند.
  • مرحله هفتم: پس از گذشت 5 تا 7 دقیقه، درب تابه را برداشته و اجازه دهید تا آب اضافی مواد بخار شود. از مایه پیراشکی مزه گرفته و در صورت لزوم نمک و سایر ادویه‌ها را اضافه کنید. سپس چند دقیقه صبر کنید تا مواد از حرارت افتاده و کمی گرم باشند. آنگاه پنیرپیتزا را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.
  • مرحله هشتم: اکنون دست خود را چرب کرده و قسمتی از سیب‌زمینی خمیرمانند را بردارید. اندازه مقداری که برمی‌دارید باید به گونه‌ای باشد که در کف یک دست بتوانید نگه دارید (حدودا در اندازه دو عدد کیک یزدی). اکنون آن را کمی ورز داده و سپس با انگشت دست، وسطش را باز کنید تا جا برای ریختن مواد پیراشکی باز شود. شاید بار اول کمی سخت باشد، اما کم‌کم ‌خم‌و‌چم کار دستتان می‌آید.
  • مرحله نهم: وقتی تکه خمیری که دستتان است به فرم مناسب رسید، داخل آن را با مایه پیراشکی پر کرده و همچنین اندکی شوید خردشده و پودر آویشن را نیز بعنوان فوت کوزه‌گری در آن قرار دهید. اکنون اگر دستتان چرب نیست، دوباره چربش کرده و دهانه پیراشکی را ببندید. این کار را تا تمام شدن تمام خمیر سیب‌زمینی و مایه گوشت ادامه دهید. اکنون همه پیراشکی‌ها را که در سینی چیده‌اید، برای مدت 15 الی 30 دقیقه در یخچال بگذارید.
  • مرحله دهم: در این مرحله از طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی شکم پر، می‌بایست یک کاسه برداشته و تخم‌مرغ‌ها را در آن شکسته و به خوبی هم بزنید تا زرده و سفیده آن به خوبی با هم ترکیب شوند. سپس اندکی نمک و فلفل سیاه به آن اضافه کرده و دوباره هم بزنید تا ترکیب موردنظر بدست آید. در یک بشقاب پودر سوخاری ریخته و در ظرف دیگری آرد سفید بریزید.
  • مرحله یازدهم: اکنون می‌بایست فر را روشن کرده و با دمای 180 درجه تنظیم نمایید، تا گرمای فر به حد مطلوب برسد. سپس پیراشکی‌ها را یکی‌یکی و به آرامی، ابتدا در ظرف آرد زده، سپس با تخم مرغ خیسش می‌کنیم و در نهایت به ظرف پودر سوخاری انتقال می‌دهیم. دقت داشته باشید نباید پیراشکی‌ها را با شدت رومالی کنید. آنها را در ظرف قرار داده و با قاشق، آرد یا تخم‌مرغ را به سمت دیگر بزنید. (البته پیراشکی سیب زمینی بدون فر در کمتر از ۳۰ دقیقه در تابه آماده می‌شود و شما می‌توانید به جای فر از تابه استفاده کنید.)
  • مرحله دوازدهم: ‌تمام پیراشکی‌ها را در سینی چرب‌شده فر، با فاصله قرار داده و سپس داخل فر بگذارید. کار تمام است! پیراشکی‌های خوشمزه و لذیذ را در ظرف سرو چیده و با انواع سس‌های کچاپ، مایونز یا خردل تزیین نمایید. همچنین می‌توانید از شوید خردشده برای پاشیدن روی پیراشکی‌ها و گارنیش نهایی بهره ببرید.

نکات تکمیلی طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی شکم پر

پیراشکی سیب زمینی شکم پر

برای اینکه بهترین نتیجه را از طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی شکم پر با گوشت و دیگر مواد و سبزیجات بدست آورید، پیشنهاد می‌کنیم از نکات زیر غافل نشوید:

  • وقتی سیب‌زمینی‌ها پخته شدند، برای خنک شدن و راحت پوست کندن، روی آنها آب سرد نریزید. زیرا این کار باعث می‌شود باقت سیب‌زمینی سفت شود.
  • برای مقوی‌تر شدن پیراشکی، می‌توانید از ترکیب گوشت گوسفندی و گوساله استفاده کنید.
  • جهت طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی با سویا، فقط کافیست سویا را از قبل به مدت 10 دقیقه خیس کرده و با عصاره‌های آماده، مزه‌دار کنید.
  • برای عطر و طعم بهتر می‌توانید از پیازچه به جای پیاز استفاده کنید.
  • اگر به سوسیس بیشتر از مرغ و گوشت علاقه دارید، از سوسیس چرخ‌کرده به منظور تهیه پیراشکی سیب زمینی با سوسیس استفاده نمایید.
  • دقت داشته باشید که در طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی بدون فر، می‌بایست از روغن بسیار استفاده کرده، به گونه‌ای که پیراشکی‌ها در روغن شناور باشند.
  • به منظور طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی روسی، فقط کافیست از جگر مرغ، شوید و پیاز برای شکم پیراشکی استفاده کنید.
  • جهت طرز تهیه پیراشکی مرغ با سیب زمینی، حتما ابتدا بوی زهم مرغ را با ادویه و برگ بو بگیرید.
  • به منظور طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی با خمیر جادویی، مانند آنچه در آموزش طرز تهیه پیراشکی سوسیس گفتیم، می‌توانید از آرد، شکر، خمیر مایه و آب ولرم استفاده کنید.

شکمی پر با پیراشکی شکم پر!

ما در این مطلب طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی شکم پر مجلسی با گوشت را بطور کامل شرح داده و همچنین اشاره‌ای به طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی ساده با سویا، سوسیس و پیراشکی سیب زمینی روسی با جگر داشتیم. بنابراین می‌توانید هر از چند گاهی در شیوه پخت پیراشکی تنوع ایجاد کرده و بیشتر از این غذای دلپذیر لذت ببرید. اما اگر فرصت پخت و پز ندارید، این کار را به اسنپ‌فود بسپارید. شما می‌توانید از هم‌اکنون با سفارش آنلاین غذا، پیراشکی سیب زمینی فوری و خوشمزه را سفارش دهید.

نظرات کاربران

Aziiitaaa
27.شهریور.1402

سلام داخل پیراشکی سیب زمینی روسی چی پر کنم
خوشمزه تر بشه 🙃

    snappfoodadmin
    28.شهریور.1402

    سلام در طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی روسی،بهتر از جگر مرغ، شوید و پیاز برای شکم پیراشکی استفاده کنید تا خوشمزه تر شود

دانیال
27.شهریور.1402

پیراشکی سیب زمینی شکم پر با گوشت واقعا خوشمزه
میشه تو پارتی خوردم واسه مهمونی ها غذای راحت
خوشمزه ای هستش پیراشکی همجورش خوشمزس

daniyal rofteghar
17.مهر.1402

بسیار خوب و مفید مرسی خیلی واضح توضیح دادید

Gandoumrezavani
28.آذر.1402

سلام برای طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی شکم پر با گوشت حتمی باید از شیر استفاده کنیم
نمیشه از مواد اولیه پیراشکی حذفش کنیم

    snappfoodadmin
    04.دی.1402

    سلام برای درست کردن پیراشکی سیب زمینی شکم پر با گوشت یکی از مواد اولیه ی که باید تهیه کنید شیر است.شیر کمی ولرم
    برای راحت تر مخلوط شدن آرد و دیگر مواد اولیه پیراشکی است.بهتر حذف نشود .