طرز تهیه پیراشکی گوشت و لذت یک طعم به یادماندنی

طرز تهیه پیراشکی گوشت
4.6/5 - (7 امتیاز)

پیراشکی گوشت یکی از غذاهای بسیار خوشمزه‌ای است که می‌توانید از آن، هم به عنوان غذای اصلی و هم به عنوان پیش‌غذا استفاده کنید. انواع پیراشکی، انتخابی مناسب برای پذیرایی در مهمانی‌ها و جشن تولدها است و رنگ و لعاب ویژه‌ای به میز پذیرایی شما می‌دهد. پیراشکی گوشت، هم محبوب بچه‌ها و هم باب طبع بزرگ‌ترها است و آماده کردن آن زحمت زیادی ندارد. اگر دوست دارید طرز تهیه پیراشکی گوشت ، این غذای فانتزی و خوشمزه را یاد بگیرید، با ما همراه باشید.

طرز تهیه پیراشکی گوشت
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده‌سازی 180 دقیقه
زمان پخت 20 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه پیراشکی گوشت در فر

عکس پیراشکی گوشت

پیراشکی گوشت از غذاهایی است که حتما باید امتحان کنید.

پیراشکی گوشت از جمله غذاهایی است که هم برای وعده‌های غذایی روزانه و هم برای جشن‌ها و مهمانی‌ها بسیار مناسب است. این غذای بسیار لذیذ را همه می‌پسندند و می‌توانید برای تمامی اعضای خانواده آن را تهیه کنید. در ادامه، جدول مواد اولیه و طرز درست کردن پیراشکی گوشت آمده است.

مواد لازم برای تهیه مواد پیراشکی

در جدول زیر مواد مورد نیاز برای پخت غذا برای 4 نفر قید شده ‌است. شما می‌توانید بر حسب نفرات، این مقادیر را کم و زیاد کنید. مواد میانی این پیراشکی، تقریبا مشابه مواد به کار رفته در طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی است.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده 250 گرم
فلفل دلمه ای 1 عدد بزرگ
پیاز 1 عدد بزرگ
قارچ 200 گرم
پنیر پیتزا 100 گرم
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
آبلیمو به میزان لازم
ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه) به میزان لازم

مواد لازم برای درست کردن خمیر پیراشکی

مواد لازم برای درست کردن خمیر پیراشکی

این غذا بافت خشکی دارد.

برای تهیه خمیر پیراشکی گوشت نیز به مواد زیر احتیاج دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد سفید 2 پیمانه
تخم مرغ 3 عدد
مایه خمیر فوری 1 قاشق غذاخوری
شکر 1 قاشق غذاخوری
روغن به میزان لازم

مراحل طرز تهیه خمیر پیراشکی گوشت

قبل از این که به سراغ آموزش طرز تهیه ی پیراشکی گوشت برویم، باید بگوییم که می‌توانید برای تهیه این پیراشکی گوشتی، از خمیر پیراشکی آماده و نان پیراشکی استفاده کرده یا این که خودتان در خانه آن را آماده کنید. البته روش تهیه انواع پیراشکی گوشت با خمیر آماده و دست‌ساز یکسان است و تفاوت، تنها در نوع خمیر آن‌ها است

  • مرحله اول: در اولین مرحله از طرز تهیه پیراشکی خانگی ، مایه خمیر آماده را به همراه شکر و نصف پیمانه آب ولرم مخلوط کرده و به خوبی هم بزنید. برای این که مایه خمیر آماده شود و به اصطلاح به عمل بیاید، این مواد را در یک ظرف درب‌دار بریزید و آن را در یک جای گرم قرار دهید؛ به طوری که مایه خمیر حباب بزند. زمانی که به این مرحله رسید به عمل آمده است.
  • مرحله دوم: بعد از به عمل آمدن مایه خمیر، آن را در یک کاسه بزرگ بریزید. تخم مرغ را به همراه نمک و اندکی روغن مایع به آن اضافه کرده و با هم مخلوط کنید. انجام این کار را تا جایی ادامه دهیدم که مواد کاملا یکدست شوند.
  • مرحله سوم: به مواد یکدست شده، آرام آرام آرد اضافه کرده و با دست آن را ورز دهید. باید در انتها، خمیر حالتی چسبنده داشته باشد و اگر این حالت ایجاد نشد، باید آرد بیشتری اضافه کنید. حتی ممکن است آرد اضافه شده بیش از حد باشد که در این صورت نیز سبب خشک شدن و سفت شدن خمیر می‌شود. در این حالت، باید کمی آب اضافه کرده و مجددا خمیر را ورز دهید.
  • مرحله چهارم: برای اینکه یک پیراشکی گوشت خوشمزه داشته باشیم  خمیر آماده شده باید حدودا 15 دقیقه ورز داده شود. بعد از انجام این کار، یک کاسه را چرب کرده و خمیر را داخل آن قرار دهید. سپس، باید روی آن را با یک سلفون بپوشانید و اجازه دهید خمیر به مدت یک ساعت در یک جای گرم و عاری از رطوبت، استراحت کند.
  • مرحله پنجم: بعد از گذشت این مدت زمان، خمیر پیراشکی آماده است و حالا می‌توانید به سراغ مراحل آماده سازی مواد پیراشکی بروید.

مراحل طرز تهیه پیراشکی گوشت و قارچ به صورت مرحله به مرحله

مراحل طرز تهیه پیراشکی گوشت و قارچ

پیراشکی گوشت را می‌توانید در مهمانی‌ها و تولدهایتان سرو کنید.

در ادامه، مراحل درست کردن مواد پیراشکی گوشت به ساده‌ترین شکل ممکن را آموزش داده‌ایم:

  • مرحله اول: برای تهیه پیراشکی گوشت در مرحله‌ اول، باید پیاز را به خوبی شسته و سپس پوست بگیرد. بعد از آن، پیاز را به صورت نگینی و کاملا ریز خرد کنید.
  • مرحله دوم: در یک تابه‌ مناسب، به میزان کافی روغن بریزید و اجازه دهید تا به خوبی داغ شود. سپس پیازها را داخل روغن بریزید تا سبک و طلایی شوند. در ادامه، ادویه‌ها را هم اضافه کنید تا تفت خورده و عطر آن‌ها بلند شود.
  • مرحله سوم: گوشت چرخ کرده‌ای‌ را که از 20 دقیقه قبل از یخچال خارج کرده‌اید به تابه اضافه کنید. گوشت را همراه با پیازها و ادویه تفت دهید. این کار را تا جایی ادامه دهید که گوشت کاملا سرخ شود و رنگ آن تغییر کند.

نکته: با جایگزین کردن مقداری سیب زمینی و سوسیس به جای گوشت چرخ کرده، می‌توانید به طرز تهیه پیراشکی سوسیس برسید.

  • مرحله چهارم: در ادامه پخت پیراشکی گوشت، باید قارچ‌هایی که به صورت ورقه‌ای خرد کرده‌اید را به تابه اضافه کرده و آن‌ها را نیز همراه با سایر مواد تفت دهید. اگر می‌خواهید از سیاه شدن قارچ‌ها جلوگیری کنید، بهتر است در این مرحله، مقداری آبلیمو نیز اضافه کنید. انجام این کار طعم غذا را نیز بهتر خواهد کرد.
  • مرحله پنجم :به مرحله پنجم از طرز تهیه پیراشکی گوشت رسیدیم. بعد از این که قارچ‌ها را اندکی تفت دادید، وقت اضافه کردن فلفل دلمه‌ای خواهد بود. بهتر است فلفل دلمه‌ای را نیز به صورت نگینی خرد کرده و به مواد دیگر اضافه کنید. مجددا موارد را تفت دهید.
  • مرحله ششم:  زمانی که تفت دادن مواد تمام شد، رب گوجه‌ای را که از قبل سرخ کردید و خامی آن گرفته‌ شده‌ است را نیز به موادپیراشکی اضافه کنید و هم بزنید. حالا کمی از مواد را بچشید و اگر ادویه آن کم بود، مجددا به آن ادویه اضافه کنید.

تا اینجای کار، مواد داخل پیراشکی شما آماده است و حالا فقط باید پیراشکی‌ها را بپیچید. بهتر است مواد پیراشکی خانگی شما کاملا تازه باشند. برای این منظور، به ترتیب زیر عمل کنید:

  • مرحله هفتم: مجددا خمیر را ورز دهید تا هوای اضافه‌ی درون آن خارج شود. سپس آن را با وردنه صاف کرده و به صورت کاملا یکدست روی سطح تمیز و صافی پهن ‌کنید. بهتر است قطر خمیر پهن شده در حدود نیم سانتی‌متر باشد که خمیر زیاد ضخیم نشود.
  • مرحله هشتم: حالا با استفاده از یک قالب دایره‌ای یا یک ظرف دایره‌ای شکل، خمیر را قالب بزنید.
  • مرحله نهم: روی خمیر قالب زده شده، از مواد پیراشکی بریزید. اگر دوست دارید، کمی پنیر پیتزا هم اضافه کنید و سپس به صورت نیم دایره‌ای خمیر را بپیچید. لبه‌ها را نیز با چاقو یا چنگال فشار دهید تا در حین پخت باز نشوند.
  • مرحله دهم: در آموزش طرز تهیه پیراشکی گوشت در فر، بعد از آماده‌سازی مواد، باید سینی فر را چرب کرده و پیراشکی‌‌ها را با فاصله روی سینی فر قرار دهید. همچنین، برای رومال پیراشکی‌ها، می‌توانید از مخلوط زرده تخم مرغ و روغن مایع استفاده کنید. اگر دوست داشته باشید می‌توانید مقداری کنجد یا تخم خرفه را نیز روی پیراشکی‌ها بریزید.
  • مرحله یازدهم: حالا سینی پیراشکی را به مدت 20 دقیقه داخل فری که از 15 دقیقه قبل با حرارت 180 درجه سانتی‌گراد گرم کرده‌اید، قرار دهید. زمانی که رنگ آن‌ها طلایی شد، پیراشکی گوشت و قارچ شما آماده است و می‌توانید سینی فر را خارج کنید.

جلوگیری از خشک شدن پیراشکی در فر

جلوگیری از خشک شدن پیراشکی در فر

این غذا را می‌توانید با انواع سس‌ها سرو کنید .

مطمئنا همه ما دوست داریم پیراشکی‌های نرم و خوشمزه‌ای را از فر خارج کنیم، برای این منظور، این نکات را در نظر داشته باشید و در طرز تهیه پیراشکی گوشت، آن‌ها را به کار ببرید. این کار باعث جلوگیری از خشک شدن پیراشکی در فر می‌شود.

  • پیراشکی که با حرارت کم فر و در مدتی طولانی پخته شود، خشک خواهد شد. بنابراین، حتما حداقل 15 دقیقه قبل از استفاده، فر را گرم کرده و مدت توقف پیراشکی‌ها در فر را نیز طولانی نکنید.
  • علت خشک شدن پیراشکی در فر چیست؟ کافی نبودن آب خمیر، آن را خشک می‌کند. بنابراین، در هنگام آماده‌سازی خمیر، به مقدار مواد آرد و آب توجه کرده و اندازه‌ها را به هم نزنید
  • نگران چسبیدن خمیر به دستتان نباشید و سعی نکنید با ریختن آرد بیشتر، این حالت را برطرف کنید؛ زیرا این کار باعث خشک شدن خمیر پیراشکی می‌شود.
  • یکی دیگر از دلایل خشک شدن پیراشکی در فر، به عمل نیامدن خمیر پیراشکی است. به عبارت دیگر، خمیر به اندازه کافی پف نکرده و به اصطلاح ور نیامده است. برای این منظور، حتما از مایه خمیر باکیفیت استفاده کرده و به اندازه کافی خمیر را ورز دهید.

طرز تهیه خمیر پیراشکی برای 20 نفر

همان‌طور که گفتیم، مواد گفته شده در طرز تهیه پیراشکی خانگی بالا، به اندازه 4 نفر است. بنابراین، اگر بخواهید برای 20 نفر خمیر پیراشکی خانگی تهیه کنید، به راحتی می‌توانید مقدار مواد گفته شده خمیر در دستور بالا را 5 برابر کنید.

مواد پیراشکی

مواد داخلی پیراشکی و دستور پیراشکی گوشت آنقدر متنوع است که تقریبا هر سیقه‌ای را راضی می‌کند. در دستور بالا، درباره نوعی سس گوشتی صحبت کردیم، اما شما می‌توانید به جای گوشت، از مرغ استفاده کرده و طرز تهیه پیراشکی مرغ را دنبال کنید. همچنین، در صورت منع مصرف گوشت، مواد پیراشکی می‌تواند شامل ترکیبی از سویا و سبزیجات مختلف باشد. به هر حال، دست شما در انتخاب مواد پیراشکی کاملا باز است و حتی می‌توانید با خلاقیت خود، مزه‌های جدیدی برای این غذای خوشمزه خلق کنید.

پیراشکی گوشت، پیراشکی با دنیایی از طعم

در این مقاله طرز تهیه پیراشکی گوشت را به شما عزیزان آموزش دادیم. پیشنهاد می‌کنیم که حتما این پیراشکی خوشمزه را تهیه کرده و از طعم آن لذت ببرید. البته، اگر فرصت کافی برای تهیه این نوع غذاها را ندارید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. سفارش آنلاین غذا راه ساده‌ای است که به شما کمک می‌کند غذاها را آنلاین سفارش داده و در محل آدرس تحویل بگیرید. پس، برای صرف یک وعده غذایی خوشمزه، روی همراهی اسنپ فود حساب کنید.

نظرات کاربران

zandie
16.مهر.1402

سلام علت خشک شدن پیراشکی گوشت و قارچ چیه
چرا پیراشکی هنوز تو یخچال نزاشته خشک میشه

    snappfoodadmin
    17.مهر.1402

    سلام چند علت برای خشک شدن پیراشکی است که اگر پیراشکی با حرارت کم فر و در مدتی طولانی پخت کنید، خشک خواهد شد.
    آب خمیر کافی نباشد و ریختن آرد زیاد در خمیر باعث خشک شدن میشود و
    در اخر اگر خمیر به اندازه کافی پف نکند در واقع ور نیامده است پیراشکی گوشت خشک میشود

behnam ghabeliyan
28.آبان.1402

پیراکشی گوشت و قارچ میخوام فکر کنم مراحل طرز تهیه خمیر پیراشکی گوشت در خانه سخت باشه نه!!؟
اگر درست کردن پیراکشی راحت هستش خودم درست کنم

    snappfoodadmin
    30.آبان.1402

    سلام مراحل آماده سازی خمیر پیراشکی راحت هستش و مواد اولیه این پیراشکی خوشمزه هم در درسترس هستش : آرد سفید و
    مایه خمیر فوری، تخم مرغ و شکر و روغن که میتوانید یک پیراشکی گوشت خوشمزه درست کنید

kamaliouranghi
30.آبان.1402

سلام بنظرم پیراشکی گوشت و قارچ برای شب یلدا یک دسر خوشمزه هم میشه کلا پیراشکی میان وعده و حتی صبحانه ی برای مدرسه بچه ها مناسب

    snappfoodadmin
    05.آذر.1402

    سلام پیراشکی گوشت و قارچ با مواد اولیه مقوی که دارد میتواند یک عصرانه و شام سبک خوب و یا یک وعده ناهاری باشد دسر پیراشکی هم
    برای مهمانی ها و دورهمی ها مخصوصا شب یلدا مناسب است .چون گوشت چرخ کرده، فلفل دلمه و پیاز و قارچ و ادویه های نمک و فلفل و
    زردچوبه و پنیر پیتزا و آبلیمو و رب گوجه فرنگی و خمیر پیراشکی دارد ممکن به عنوان صبحانه بچه ها خیلی سنگین باشد .