طرز تهیه کباب بختیاری + تکنیک‌های ناب کباب رستورانی

طرز تهیه کباب بختیاری
4.2/5 - (4 امتیاز)

کباب بختیاری ترکیبی از کباب گوشت و مرغ در کنار هم است و یکی از لذیذترین و پرطرفدارترین انواع کباب ایرانی محسوب می‌شود. جالب است بدانید کباب بختیاری جزو غذاهای ماه رمضانی در استان چهار محال و بختیاری است و در این وقت از سال، بیش از هر زمان دیگری طبخ می‌شود. اگر شما نیز علاقه مند به تهیه این کباب در منزل هستید، در ادامه با ما همراه شوید تا نگاهی به طرز تهیه کباب بختیاری به روش رستورانی بیندازیم.

کباب بختیاری
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی  20 دقیقه
زمان پخت غذا 30 دقیقه
میزان سختی زیاد

کباب بختیاری خوشمزه و رستورانیکباب بختیاری خوشمزه و رستورانی

این کباب به طور مرسوم در رستوران‌های کشور، به شکل ترکیبی از جوجه کباب و کباب چنجه سرو می‌شود. البته بعضی افراد کباب مرسوم در رستوران‌ها که از مخلوط گوشت قرمز و گوشت مرغ تهیه می‌شود را کباب بختیاری اصیل نمی‌دانند و بر این باورند که کباب بختیاری اصیل از گوشت گوسفندی تهیه شده و نباید گوشت مرغ داشته باشد. به هر ترتیب ما در اینجا همان فرمول رستورانی این کباب که در بیشتر رستوران‌های کشور سرو می‌شود را دنبال خواهیم کرد.

مواد اولیه برای کباب بختیاری رستورانی

برای تهیه این کباب خوشمزه به مواد زیر احتیاج دارید. با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است، می‌توانید برای ۴ نفر کباب بختیاری تهیه کنید. در صورتی که می‌خواهید مقدار کمتر یا بیشتری کباب بختیاری تهیه کنید، کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. برخی از روش و طرز تهیه کباب بختیاری با گوشت چرخ کرده استفاده می‌کنند که البته در این فرمول از پخت کباب چندان جالب نبوده و به طور کلی یک نوع کباب دیگر را خلق می‌کند.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کره 50 گرم
پیاز متوسط 2 عدد
فیله مرغ 400 گرم
ماست 8 قاشق غذاخوری
گوشت گوسفندی 400 گرم
روغن مایع 4 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده 1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه کباب بختیاری

برای تهیه یک کباب بختیاری خوشمزه مراحل زیر را همراه ما با انجام دهید:طرز تهیه کباب بختیاری

  • مرحله اول: طرز تهیه این کباب خوشمزه به این صورت است که ابتدا فیله گوشت و مرغ را می‌شویید و بعد از خشک کردن روی تخته قرار می‌دهید.
  • مرحله دوم: حالا باید فیله‌های مرغ را به اندازه جوجه کباب خرد کنید و آن‌ها را در یک کاسه بزرگ بریزید.
  • مرحله سوم: سپس گوشت گوسفندی را خرد کرده و به کاسه حاوی گوشت مرغ اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: پیازها را به صورت حلقه‌ای خرد کنید و لا به لای گوشت مرغ و گوشت قرمز قرار دهید.
  • مرحله پنجم: در ادامه زعفران دم کرده را به همراه ماست، روغن مایع و مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه کنید و این مواد را خوب با هم مخلوط کنید. در این مرحله بهتر است دست کش دست کنید و مواد را به کمک دست ترکیب کنید تا مواد به خوبی به خورد یکدیگر بروند.
  • مرحله ششم: در صورت تمایل می‌توانید کمی آبلیمو هم به مواد اضافه کنید تا کباب پس از پخت، طعم ملایم لیمو را هم داشته باشد. البته نباید در اضافه کردن آبلیمو زیاده روی کنید، به علاوه بهتر است که به جای آبلیمو از آب لیمو تازه استفاده کنید.
  • مرحله هفتم: در این مرحله درب کاسه را به کمک یک سلفون بپوشانید و به مدت 2 الی 4 ساعت در یخچال استراحت دهید. پس از گذشت دو تا چهار ساعت کاسه حاوی گوشت را از یخچال خارج کنید.
  • مرحله هشتم: پس از خارج کردن کاسه از یخچال، سیخ‌ها را در صورت نیاز شسته و آماده کنید. برای سیخ کردن کباب بختیاری ابتدا یک قطعه گوشت قرمز سیخ کرده و سپس یک تکه گوشت مرغ سیخ کنید، به صورتی که یکی در میان گوشت مرغ و گوشت قرمز روی سیخ قرار بگیرد.
  • مرحله نهم:  این روند را تا جایی ادامه دهید که سیخ پر شود. به یاد داشته باشید که بخشی از قسمت پایینی و بالایی سیخ شما باید خالی باشد تا بتوان آن را روی منقل قرار داد.مراحل طرز تهیه کباب بختیاری
  • مرحله دهم: پس از این که سیخ کردن گوشت به اتمام رسید، سیخ‌ها را روی یک سطح صاف مانند تخته گوشت قرار دهید و مانند کباب برگ با پشت کارد یا بیفتک کمی روی گوشت‌ها بکوبید تا تخت و یکدست شوند. این کار باعث می‌شود مرز بین گوشت‌ها از بین برود و به هم نزدیک‌تر شوند و کباب به صورت یکدست بپزد.
  • مرحله یازدهم: پس از این که‌ کباب‌ها را سیخ کردید، منقل ذغال را آماده کنید. درباره تهیه منقل ذغال به این نکته توجه داشته باشید که حتما ذغال‌ها به صورت یکدست روشن شوند؛ زیرا ذغال خام علاوه بر تاثیر منفی روی طعم کباب، برای سلامتی نیز زیان آور است.
  • مرحله دوازدهم: پس از آماده شدن منقل، سیخ‌ها را روی منقل بچینید و تند باد بزنید تا کباب‌ها خودشان را بگیرند. سپس به صورت متداوم سیخ‌ها را بچرخانید تا کباب‌ها به صورت یکدست بپزند. در صورت تمایل در کنار کباب بختیاری می‌توانید چند گوجه را نیز سیخ کنید و روی منقل قرار دهید تا کبابی شوند.
  • مرحله سیزدهم: در مراحل پایانی پخت کباب ، کره را آب کنید و به همراه مقدار کمی زعفران دم کرده در یک کاسه کوچک مخلوط کنید. در زمان پخت برای جلوگیری از خشک شدن کباب، چند بار ترکیب زعفران و کره را با کمک فرچه روی کباب بزنید.
  • مرحله چهاردهم: در نهایت کباب‌ها را به همراه گوجه فرنگی کباب شده به صورت یکپارچه از سیخ جدا کنید. برای خارج کردن کباب‌ها از سیخ از یک تکه نان کمک بگیرید تا دست‌تان نسوزد.

نحوه تهیه این کباب خوشمزه به پایان رسید و پیشنهاد می‌کنیم اگر دوست دارید گشتی در شهرخوشمزه کباب بزنید، حتما طرز تهیه کباب برگ رستورانی در منزل را مطالعه کنید.

طرز تهیه کباب بختیاری تابه‌ایطرز تهیه کباب بختیاری تابه‌ای

متاسفانه همیشه در منزل امکان استفاده از منقل و ذغال را نداریم و این خود یکی از دلایلی است که کمتر موفق به تهیه انواع کباب (به جز کباب تابه‌ای) در منزل خواهیم شد. اما خبر خوب این که شما می‌توانید کباب بختیاری را در تابه نیز آماده کنید. برای این منظور باید به جای سیخ معمول کباب، از سیخ چوبی کمک بگیرید. همین طور توصیه می‌کنیم که تکه‌های گوشت و مرغ را ظریف‌تر و کوچک‌تر برش بزنید تا در تابه به خوبی جا شده و مغزپخت شوند. تمامی روال مزه‌دار کردن کباب در طرز تهیه کباب بختیاری با سیخ چوبی را همانند مراحل قبل انجام دهید و به شکل زیر کار را دنبال کنید.

  • مرحله اول: پس از سیخ کردن کباب‌ها، یک تابه جادار روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید.
  • مرحله دوم: بعد از داغ شدن آن سیخ کباب‌ها را داخل ماهیتابه قرار دهید. توجه داشته باشید نیاز به روغن زیادی نیست، فقط در حدی روغن بریزید که تابه چرب شود.
  • مرحله سوم: سیخ‌ها را کف تابه بچینید و اجازه دهید یک سمت کباب سرخ شود. سپس سیخ‌ها را برگردانید تا سمت دیگر کباب‌ها نیز سرخ شود.
  • مرحله چهارم: شما می‌توانید سبزیجات دیگر نظیر گوجه فرنگی، قارچ، سیب زمینی، کدو و… را در کنار کباب بختیاری تابه‌ای سرخ کرده یا کبابی کنید.

نکات مربوط به پخت کباب بختیارینکات مربوط به پخت کباب بختیاری

طرز تهیه کباب بختیاری مانند طرز تهیه کباب برگ گوسفندی یا هر غذایی که در لیست انواع کباب ایرانی قرار دارد، نکات طلایی مربوط به پخت خود را دارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کباب بختیاری را می‌توانید با نان یا برنج نوش جان کنید.
  • برای پخت کباب بختیاری در ماهیتابه، باید شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید تا گوشت آب نیفتد و به آرامی پخته شود.
  • کباب بختیاری اصل معمولاً از گوشت گوسفند به همراه دنبه تهیه می‌شود. برای این کباب معمولاً دو تکه گوشت و یک دنبه در سیخ قرار می‌گیرد. اگر از دنبه خوشتان نمی‌آید، کافی است که پس از آماده شدن کباب دنبه‌ها را جدا کرده و سپس کباب را سرو کنید.
  • هیچ‌گاه در زمان اولیه مزه‌دار کردن گوشت از نمک استفاده نکنید، این کار موجب سفت شدن گوشت می‌شود. برای همین بهتر است گوشت و مرغ را در دو ظرف جداگانه قرار دهید.

دورهمی گوشت و مرغ در کباب بختیاری…

در این مطلب تلاش کردیم تا نحوه درست کردن کباب بختیاری را به همراه نکات طلایی پخت آن به شما آموزش دهیم. از آنجایی که تهیه منقل و کباب بختیاری وقت گیر است، شاید بیشتر ما فقط در آخر هفته‌ها فرصت تهیه این کباب خوشمزه را داشته باشیم. بنابراین، اگر به هر دلیلی امکان تهیه این کباب خوشمزه را ندارید، نگران نباشید. پیشنهاد ما به شما این است که این غذای خوشمزه را از طریق سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود تهیه کنید. اسنپ فود پلتفرم سفارش غذای آنلاین است که تلاش می‌کند غذای سفارش داده شده را در کمترین زمان به دست مشتریانش برساند.

سوالات متداول

چگونه کباب بختیاری با سیخ چوبی داشته باشیم ؟( کباب بختیاری تابه ای )

برای داشتن کباب بختیاری با سیخ چوبی باید به جای سیخ معمول کباب، از سیخ چوبی کمک بگیرید. توصیه می‌کنیم که تکه‌های گوشت و مرغ را ظریف‌تر و کوچک‌تر برش بزنید تا در تابه به خوبی جا شده و مغزپخت شوند. تمامی روال مزه‌دار کردن کباب در طرز تهیه کباب بختیاری با سیخ چوبی مانند درست کردن کباب بختیاری روی ذغال است .بعد از سیخ کردن کباب‌ها، یک تابه جادار روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید.
بعد از داغ شدن آن سیخ کباب‌ها را داخل ماهیتابه قرار دهید. توجه داشته باشید نیاز به روغن زیادی نیست، فقط در حدی روغن بریزید که تابه چرب شود.سیخ‌های چوبی را کف تابه بچینید و اجازه دهید یک سمت کباب سرخ شود. سپس سیخ‌ها ی چوبی را برگردانید تا سمت دیگر کباب‌ها نیز سرخ شود شما می‌توانید سبزیجات دیگر نظیر گوجه فرنگی، قارچ، سیب زمینی، کدو و… را در کنار کباب بختیاری تابه‌ای سرخ کرده یا کبابی کنید

در طرز تهیه کباب بختیاری هیچ‌گاه در زمان اولیه مزه‌دار کردن گوشت از نمک استفاده نکنید، این کار موجب سفت شدن گوشت می‌شود.برای همین بهتر است گوشت و مرغ را در دو ظرف جداگانه قرار دهید.کباب بختیاری اصل معمولاً از گوشت گوسفند به همراه دنبه تهیه می‌شود. برای این کباب معمولاً دو تکه گوشت و یک دنبه در سیخ قرار می‌گیرد. اگر از دنبه خوشتان نمی‌آید، کافی است که پس از آماده شدن کباب دنبه‌ها را جدا کرده و سپس کباب را سرو کنید.برای پخت کباب بختیاری در ماهیتابه، باید شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید تا گوشت آب نیفتد و به آرامی پخته شود

کباب بختیاری ترکیبی از کباب گوشت و مرغ در کنار هم است و یکی از لذیذترین و پرطرفدارترین انواع کباب ایرانی محسوب می‌شود. جالب است بدانید کباب بختیاری جزو غذاهای ماه رمضانی در استان چهار محال و بختیاری است و در این وقت از سال، بیش از هر زمان دیگری طبخ می‌شود. برای تهیه کباب بختیاری از راسته گوسفندی و سینه مرغ استفاده می‌شود. برحسب سلیقه می‌توان به جای سینه مرغ از فیله ماهی استفاده کرد

برای تهیه کباب بختیاری رستورانی در منزل همانند درست کردن کباب بختیاری مراحل را انجام دهید توجه به این نکته که امروزه رستوران ها از ترکیب گوشت مرغ و گوشت گوساله یا گوسفندی به صورت یکی در میان ( مانند کباب قفقازی ) استفاده می کنند.برای درست کردن کباب بختیاری رستورانی بین هر دو تکه گوشت یک تکه کوچک دنبه گوسفندی قرار دهید.

نظرات کاربران

مهرسام
22.خرداد.1402

سلام تا حالا هیچ سایتی ندیدم که انقدر دقیق و خوب کباب بختیاری توضیح داده باشه این سایت حتی طرز آماده سازی منقل و ذغال هم گفته که ذغال خام تاثیر بد روی طعم کباب میزاره

    snappfoodadmin
    22.خرداد.1402

    سلام ممنون از همراهی و دقت شما در خواندن مطلب های آموزشی کباب بختیاری

کیومرث طباطبایی
22.خرداد.1402

سلام کباب بختیاری من گوشتش آبکی شده بود دلم نمیخواد بار دیگه این اتفاق بیفته

    snappfoodadmin
    22.خرداد.1402

    برای پخت کباب بختیاری در ماهیتابه، باید شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید تا گوشت آب نیفتد و به آرامی پخته شود

پریسیما دادور
22.خرداد.1402

سلام گوشت کباب بختاری خواهرشوهرم سفت شده بود میخوام از روی دستور شما کباب بختیاری درست کنم چیکار کنم که گوشت سفت نشه

    snappfoodadmin
    22.خرداد.1402

    سلام هیچ‌گاه در زمان اولیه مزه‌دار کردن گوشت از نمک استفاده نکنید، این کار موجب سفت شدن گوشت می‌شود. برای همین بهتر است گوشت و مرغ را در دو ظرف جداگانه قرار دهید.

kivan radsar
22.خرداد.1402

سلام کباب بختیاری خیلی خوشم امد میشه بهم یک غذایی خوشمزه با مرغ راحت بگید مرسی

behroozmohsenizadeh
04.تیر.1402

یعنی انقدر خوشم میاد که تا این بلاگ اسنپ فود باز میکنم انواع مختلف غذاها و انواع کباب ها، انواع دسر و انواع نوشیدنی الا اخر میببینم کیف میکنم هیچوقت غذاهام تکراری نیستند مرسی طرزتهیه دستور پخت کباب بختیاری هم که عالی توضیح دادید

    snappfoodadmin
    04.تیر.1402

    سلام همراه گرامی مسرت بخش که بلاگ اسنپ فود برا ی شما مفید و جالب هستش انواع کباب ها و انواع دسر و انواع نوشیدنی و بخش آموزشی این بلاگ مورد توجه شما قرار گرفته سپاس طرز تهیه کباب بختیاری مطالعه کردید و نظرتون به ما گفتید میتونید از مقاله میوه جات به طور مثلا خواص موز هم دیدن کنید