آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه کله پاچه
آموزش آشپزی
4/5 - (3 امتیاز)
1

طرز تهیه کله پاچه + کله پاچه گاو به ساده‌ترین روش

مینا اسماعیل بیگی 26 مرداد 1402 5 دقیقه

کله پاچه غذای سنتی و پرطرفدار ایرانی است که معمولا به عنوان وعده صبحانه سرو می‌شود. این غذا بسیار چرب بوده و خوردن آن به افرادی که چربی خون بالا دارند، توصیه نمی‌شود. این غذا همچنین به دلیل وجود مقادیر زیاد مواد معدنی و ترکیبات مورد نیاز برای بدن، کاملا فرد را سیر می‌کند. به طوری که با خوردن آن دیگر اشتهایی برای صرف ناهار وجود نخواهد داشت. در طرز تهیه کله پاچه می­توان از روش­های مختلفی استفاده کرد اما می‌خواهیم در این مطلب به شما آموزش دهیم که چگونه آن را با ساده‌ترین شکل ممکن در منزل تهیه کنید.

کله پاچه

تعداد نفرات 5 نفر
زمان آماده سازی 1 ساعت
زمان پخت غذا 4 تا 6 ساعت
میزان سختی زیاد

طرز تهیه کله پاچه خانگی

عکس کله پاچه

کله پاچه اگرچه از نظر برخی افراد اصلا خوشایند نیست اما بهترین خوراکی کامل برای وعده صبحانه خواهد بود. می‌توانید این غذا را در طباخی‌ها میل کنید یا آن را با طی کردن چند مرحله ساده در منزل بپزید. البته فرایند طبخ این غذا کمی زمانبر بوده و برای طعم دار کردن آن نیاز به استفاده از ادویه‌های خاص است. اگر از کله پاچه پاک شده استفاده می‌کنید، کار شما راحت است، در غیر این صورت باید با روش درست آن را پاک کرده و کلیه آلودگی و قسمت‌های زائد را جدا کنید.

مواد لازم برای تهیه کله پاچه

برای درست کردن کله پاچه خانگی، باید قبل از هر چیز موادی که در جدول زیر آمده است را تهیه کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کله پاچه کامل 1 دست
نخود 100 گرم
پیاز 2 عدد بزرگ
زردچوبه 1 قاشق چایخوری
دارچین 1 قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
سیر در صورت تمایل

مراحل تهیه کله پاچه

مراحل تهیه کله پاچه

 

پس از آماده‌سازی موادی که در جدول بالا قرار داده شده، باید مراحل زیر را برای درست کردن آن انجام دهید:

  • مرحله اول: نخود را از شب قبل در کاسه آبی قرار داده و اجازه دهید خیس بخورد. این فرایند باعث می‌شود تا پخت آن نیز سریع­تر انجام شود.
  • مرحله دوم: آب موجود در نخود را در حین خیس خوردن چند بار تعویض کنید.
  • مرحله سوم: کله پاچه را تمیز کرده و درون یک قابلمه مناسب بریزید. آب را تا جایی روی ترکیب بریزید که چند بند انگشت بالاتر از کله پاچه قرار گیرد.
  • مرحله چهارم: قابلمه را روی حرارت زیاد قرار داده و اجازه دهید تا آب به جوش بیاید.
  • مرحله پنجم: پس از به جوش آمدن آب، احتمالا شاهد کف‌های قهوه‌ای روی سطح آن باشید. بنابراین بهتر است آب داخل قابلمه را خالی کرده و دوباره آن را پر کنید.
  • مرحله ششم: در این مرحله مقدار آب باید به گونه‌ای باشد که تنها 3/2 کله پاچه‌ درون آن قرار گرفته باشد.
  • مرحله هفتم: قابلمه را دوباره روی حرارت بالا قرار دهید.
  • مرحله هشتم: قبل از به جوش آمدن آب، پیازها را به تعداد 4 تا 5 تکه خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید.
  • مرحله نهم: دارچین، زردچوبه و نخودهای خیس خورده را هم به قابلمه اضافه کنید.
  • مرحله دهم: اگر به سیر علاقه دارید در این مرحله می‌توانید آن را هم اضافه کنید.
  • مرحله یازدهم: زمانی که آب به جوش آمد، حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا بافت کله پاچه به خوبی پخته شود.
  • مرحله دوازدهم: پس از پخت مواد داخل قابلمه، باید نمک را اضافه کنید.
  • مرحله سیزدهم: پس از پخت کامل، کله پاچه را در ظرف مورد نظرتان سرو کرده و به همراه نان سنگک و لیمو ترش میل کنید.

طرز تهیه کله پاچه با برنج

اگر جزو طرفداران کله پاچه باشید، حتما از خوردن آن در کنار برنج نیز بی نهایت لذت خواهید برد. این غذا مخصوص شیراز است. البته مراحل پخت کله پاچه دقیقا شبیه به آنچه که گفته شد، انجام می‌شود. پس از پخت باید آن را به همراه کره، آلو بخارا، برگه زردآلو در یک تابه تفت دهید. سپس سیر، سوسنبر، گلپر و قره قروت را به همراه 1 لیوان آب درون آن بریزید. اکنون در یک قابلمه، کمی کره و زعفران ریخته و برنجی که از قبل جوشانده‌اید را به صورت یک لایه نازک روی آن قرار دهید. سپس کمی از ترکیب گوشت را روی آن اضافه کرده و لایه‌ها را به همین صورت تا انتها ادامه دهید. اکنون درب قابلمه را بسته و اجازه دهید تا به خوبی دم بکشد.

طرز تهیه کله پاچه در زودپز

طرز تهیه کله پاچه در زودپز

همه ما می‌دانیم که زمان تهیه کله پاچه طولانی است، اما این مراحل با استفاده از زودپز به 3 ساعت می‌رسد. برای درست کردن کله پاچه با این روش کافی است آن را به خوبی شسته و درون مخزن زودپز بریزید. درون یک تابه پیاز و سیر را به صورت نگینی درشت خرد کرده و به همراه چوب دارچین، زردچوبه، زنجبیل، سرکه و آبلیمو تفت دهید. سپس به کله پاچه اضافه کنید.

روی این ترکیبات را آب بریزید تا جایی که روی کله‌‌ را بپوشاند. سپس درب زودپز را بسته و اجازه دهید برای مدت زمان 3 ساعت کاملا پخته شود. پس از این مراحل باید مواد را داخل قابلمه برگردانده و آن را بچشید و کلیه موادی که برای طعم دار شدن، نیاز دارد، را به آن اضافه کنید. برای مدت 15 تا 20 دقیقه نیز اجازه دهید این قابلمه روی حرارت باقی بماند تا در نهایت لعاب انداخته و آماده سرو شود.

طرز تهیه کله پاچه گاو

کله پاچه در بیشتر مواقع با استفاده از کله پاچه گوسفند تهیه می‌شود. اما در برخی از مناطق مانند جنوب قفقاز این غذا با گوشت گوساله، بناگوش، زبان، مغز، چشم، گوشت صورت و پاچه نیز تهیه می‌شود. البته روش درست کردن آن نیز دقیقا شبیه به تهیه کله پاچه گوسفند است که در بالا مراحل آن را توضیح دادیم.

طرز تهیه کله پاچه بدون نخود

طرز تهیه کله پاچه بدون نخود

کله پاچه را می‌توانید بدون نخود هم درست کنید. در این روش باید پیاز، سیر، کله پاچه، فلفل، زردچوبه، برگ بو و پودر پیاز را درون قابلمه ریخته و با مقدار مناسب آب اجازه دهید تا ابتدا روی حرارت بالا بجوشد و سپس با کم کردن شعله، به آرامی پخته شود.

خرید کله پاچه از طباخی‌های آنلاین اسنپ فود

اگرچه مراحلی که برای تهیه کله پاچه عنوان شد باعث می‌شود تا طعم کله پاچه اصلی را کاملا احساس کنید، اما در صورت تمایل می‌توانید نمونه‌های آماده آن را از طباخی‌هایی که در اسنپ فود فعال هستند نیز خریداری کنید. برای سفارش آنلاین، کافی است نام کله پاچه را در بخش سفارش آنلاین غذا  وارد کرده و در نهایت نزدیک‌­ترین صباخی به آدرس خود را انتخاب کنید. در نهایت نیز با پرداخت آنلاین هزینه، غذای موردنظرتان در سریع­ترین زمان ممکن به دست شما خواهد رسید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(1 دیدگاه)

rooujan
16 مهر 1402

سلام کله پاچه گاو واقعا، تا دیروز کله پاچه گوسفند فقط شنیده بودم و خورده بودم الا کله گاو چه باحال

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود