آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه کنافه پنیری
انواع باقلوا
3.7/5 - (3 امتیاز)
9

طرز تهیه کنافه پنیری و سفری کوتاه به ترکیه

مینا اسماعیل بیگی 04 دی 1401 7 دقیقه

طرز تهیه کنافه پنیری یا همان کنوفه که به ترکی یا عربی، کونفی و کونفه نامیده می‌شود آسان است و با رشته کادایف و پنیر تهیه  می‌شود. این شیرینی با وجود ریشه عربی و لبنانی که دارد، مربوط به امپراتوری عثمانی و پادشاهان و سلاطین کشور ترکیه است. این شیرینی به شدت شیرین و خوش طعم برای ایام خاصی از سال مانند ماه مبارک رمضان تهیه می‌شود و کنافه با بستنی سنتی و سرشیر به همراه تکه‌های میوه موز در کنار یک استکان قهوه ترک یا شیر و یا احیاناً یک استکان چای سرو می‌شود. در حالت کلی نحوه تهیه کنافه پنیری به یک روش کلی بسیار ساده و آسان صورت می‌گیرد که ما در ادامه آن را برای شما شرح خواهیم داد.

کنافه پنیری

تعداد نفرات 3 نفر
زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت 40 دقیقه
میزان سختی متوسط
کالری کنافه در هر ۱۰۰ گرم 1500 کیلو کالری

کنافه پنیری در سفر به استانبول

کنافه پنیری استانبول

همانطور که در قسمت قبل برای شما توضیح دادیم کنافه را بطور معمول با بستنی نوش جان می‌کنند. یک شیرینی عربی لبنانی که به راحتی می‌توانید آن را درون فر یا روی گاز و بدون فر تهیه کنید. کنافه با رشته کادایف تهیه می‌شود که با رشته شعریه فرق زیادی دارد. رشته کادایف و رشته شعریه، دو رشته متفاوت هستند که رشته کادایف را از خمیر یوفکا و فیلو تهیه می کنند و معمولا در دردسرهای ترکی استفاده می‌شود. همچنین رنگ رشته کادایف سفید است.

اما رشته شعریه یا رشته سویا، رشته‌های بسیار خشک و نازک و تیره رنگی هستند که به طور معمول آنها را برای دسرهای عربی استفاده می‌کنند. در آخر بد نیست بدانید سومین رشته را که بدون شک با آن آشنا هستید، رشته فالوده می‌نامند که آن را از رشته‌های برنج تهیه و استفاده می‌کنند. اما رشته‌هایی که برای کنافه به طور معمول استفاده می‌شوند، رشته کادایف است که در کشور ما این شیرینی را با نام کادایف پنیری می‌شناسند. البته کنافه علاوه بر بستنی، با شیر عسل نیز نوش جان می‌شود.

مواد لازم برای تهیه کنوفه

مواد لازم برای تهیه کنافه به شرح زیر است:

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پنیر لبنه یا خامه‌ای 500 گرم
رشته کادایف 500 گرم
کره 200 گرم
شکر 300 گرم
آب 300 گرم
آبلیمو و پوست لیمو رنده شده و دارچین به میزان لازم
پودر پسته 100 گرم
عرق بهار نارنج یا گلاب به میزان لازم
 زعفران به میزان لازم

طرز تهیه کنافه پنیری

مراحل تهیه کنافه

برای تهیه کنافه پنیری باید روش زیر را پیش بگیرید:

  • مرحله اول: در گام اول از طرز تهیه کنافه پنیری شما باید شربت دسر خود را آماده کنید. قابلمه‌ای مناسب انتخاب کرده و درون آن آب بریزید و آن را بر روی حرارت قرار دهید. حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید تا هرچه سریعتر آب شما به جوش آید.
  • مرحله دوم: بعد از به جوش آمدن آب، شکر را به آب اضافه کرده و مرتب هم بزنید تا شکر به خوبی در آب حل شده و با شکر به خوبی مخلوط شود.
  • مرحله سوم: در گام بعدی زعفران را به آب و شکر اضافه کنید و مجدد اجازه بدهید تا ۳۰ دقیقه دیگر این مخلوط بجوشد تا غلیظ شده و زعفران نیز با آب و شکر به خوبی مخلوط شود.
  • مرحله چهارم: در قسمت بعدی شربت خود را که حالت شهد پیدا کرده است از روی حرارت بردارید. گاز را خاموش کنید و اجازه بدهید که شربت خنک شده و به دمای محیط برسد. سپس اگر تمایل داشتید می‌توانید کمی گلاب یا مقداری دارچین و یا حتی کمی عرق بهار نارنج نیز به شربت آماده شده اضافه کنید تا شربت شما عطر و طعم خوبی به خود بگیرد.
  • مرحله پنجم: در گام بعد رشته‌های کادایف را با دست از یکدیگر باز کرده و سپس کمی آنها را خرد کنید. سپس کره را به روش بن ماری آب کنید و بر روی این رشته‌ها بریزید. بدنیست بدانید که روش بن ماری یعنی اینکه کره را در ظرفی قرار دهید و بر روی بخار آب گرفته تا آب شود.
  • مرحله ششم: در ادامه طرز تهیه کنافه پنیری در فر ، 2 قاشق غذاخوری از دم کرده زعفران که البته غلظت بالایی دارد به این مواد اضافه کنید و تمام مواد را به خوبی با یکدیگر مخلوط و آغشته کنید. فراموش نکنید که باید رشته‌های کادایف شما به خوبی با کره و زعفران آغشته شوند.
  • مرحله هفتم: یک ظرف پیرکس انتخاب کنید و دقت کنید که اگر ظرف پیرکس نیست، حتما کاملا نچسب باشد. جداره و کف ظرف را با کره چرب کنید و کمی از زعفران دم کرده را نیز در ظرف بریزید. سپس رشته‌های کادایف آماده شده را ته ظرف چیده و با دست یا با استفاده از یک قاشق و کفگیر، رشته‌ها را به خوبی فشار دهید تا سطح رشته‌ها کاملاً یکدست، هموار و صاف شود.

درست کردن کنافه پنیری

  • مرحله هشتم: بعد از آن نوبت اضافه کردن پنیر است. در این قسمت از طرز تهیه این شیرینی خوشمزه، باید پنیر خود را به خوبی هم بزنید تا یکدست شود. شما می‌توانید در صورت تمایل از خامه صبحانه هم استفاده کنید. پنیر هم زده ساده یا مخلوط شده با خامه را بر روی رشته‌های کادایف بریزید و تمام سطح رشته‌ها را با پنیر بپوشانید. بعد از آن مقداری پنیر پیتزا رنده شده نیز بر روی این سطح بپاشید. البته استفاده از پنیر پیتزا نیز مانند خامه کاملا دلخواه است.
  • مرحله نهم: سپس در گام بعدی باقی مانده رشته‌های خود را بر روی این ترکیب بریزید و مجدداً آن را با دست، با قاشق یا کفگیر به خوبی فشار دهید تا سطحی یکدست و هموار داشته باشید.
  • مرحله دهم: بعد از این که مواد شما آماده شد، 5 دقیقه زودتر فر را با دمای ۱۶۰ درجه سانتیگراد روشن کنید. بعد از گرم شدن محیط فر، ظرف کنافه خود را در طبقه میانی یا وسط فر قرار دهید. مدت زمان۳۰ دقیقه الی ۳۵ دقیقه کافیست تا کنافه شما به خوبی مغز پخت و آماده شود.
  • مرحله یازدهم: در ۵ دقیقه نهایی پختن کنافه، بهتر است که شعله بالای فر را روشن کنید و اجازه بدهید که سطح کنافه شما به خوبی طلایی رنگ شود. بعد از اینکه سطح کنافه رنگ طلایی مایل به قرمز به خود گرفت فر را خاموش کرده، ظرف را از درون فر خارج کنید.

نکته: نکته‌ای که در این قسمت باید به آن اشاره کنیم این است که طرز تهیه کنافه پنیری عربی با طرز تهیه کنافه پنیری ترکیه تفاوت چندانی ندارد و هر دو در مواد اولیه و طرز تهیه، کاملاً شبیه به یکدیگر هستند.

  • مرحله دوازدهم: در گام بعد، بعد از این که ظرف کنافه خود را از فر خارج کردید، شربتی که از قبل آماده کرده و سرد شده است را بر روی کنافه بریزید. چند دقیقه صبر کنید تا شربت به اندازه کافی و کاملاً به خورد ظرف کنافه شما برود و بعد از آن می‌توانید سطح رویه کنافه خود را با پسته خرد شده و یا پودر پسته تزیین کنید. بهتر است که این دسر را به صورت گرم نوش جان کنید چون اگر دسر کنافه سرد باشد قسمت لایه پنیری میانه آن سفت شده و طعم خوبی نخواهد داشت. البته افراد زیادی هستند که این شیرینی لذیذ را به صورت سرد با شیر موز، بستنی سنتی یا سرشیر نوش جان می‌کنند.

طرز تهیه این شیرینی خوشمزه به پایان رسید و پیشنهاد می‌کنیم که اگر به کنافه پنیری و مشابه آن کنافه عربی علاقه دارید، دو تجربه متفاوت از غذای عربی در تهران را نیز حتما مطالعه کنید.

چند نکته حیاتی در تهیه کنافه پنیری

نکات طرز تهیه کنافه پنیری

در ادامه قصد داریم تا چند نکته در مورد پختن کنافه را با شما درمیان بگذاریم.

  • اگر تصمیم گرفتید تا طرز تهیه کنافه پنیری بدون فر را در منزل امتحان کنید باید کنافه را بر روی گاز تهیه کنید. تمام مواد را طبق مراحلی که با یکدیگر مرور کردیم باهم مخلوط کرده و آماده کنید. سپس مواد را به قابلمه‌ای که کف آن را چرب کرده‌اید منتقل کرده و به خوبی با دست فشار دهید تا سطح صاف و همواری داشته باشد. بعد از آن قابلمه را بر روی حرارت ملایم قرار دهید و بعد از سرخ شدن یک طرف دسر کنافه، آن را برگردانید تا طرف دیگر نیز به خوبی سرخ و طلایی شود. در نهایت آن را با شیره و شهدی که تهیه کرده‌اید، بپوشانید. این روش طرز تهیه کنافه پنیری روی گاز بود که درست مانند طرز تهیه با فر انجام می‌شود و تنها در استفاده از وسیله پختن با یکدیگر متفاوت هستند.
  • در طرز تهیه کنافه پنیری با شعریه مانند صفر تا 100 طرز تهیه باقلوا لبنانی + تصاویر می‌شود کمی تغییرات ایجاد کرد. برای اینکار شما می‌توانید به جای رشته کادایف از رشته شعریه استفاده کنید. همانطور که در ابتدای این مطلب نیز به آن اشاره کردیم رشته کادایف سفید است و رشته شعریه رنگ تیره‌ای دارد که البته رشته شعریه را یک رشته عربی می‌دانند و رشته کادایف را نیز رشته ترکیه‌ای، که برای دسرهای ترکی از کادایف و برای دسرهای عربی از شعریه استفاده می‌شود.

کنافه پنیری خانگی به طعم کنافه های استانبول

در این مطلب برای شما از طرز تهیه کنافه پنیری گفتیم که البته اگر تمایل نداشته باشید تا آن را در منزل تهیه کنید، می‌توانید در بیشتر کافه‌ها و رستوران‌ها این شیرینی خوش طعم و لذیذ را سفارش داده و با یک نوشیدنی گرم مانند چای یا یک نوشیدنی سرد مانند شیر موز، نوش جان کنید.

گاهی اوقات هم ممکن است که شما تمایلی به رفتن به کافه نداشته باشد که در این صورت می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. با سرویس سفارش آنلاین شیرینی اسنپ فود، کنافه شما یا هر نوع شیرینی دیگری که علاقه داشته باشید در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به دستتان خواهد رسید. با استفاده از این سرویس، هم در زمان و هم در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کرده و بدون سفر به ترکیه یک شیرینی معروف ترکیه‌ای میل می‌کنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(9 دیدگاه)

jebelii
01 مهر 1402

کنافه پنیری خوشمزه ترین شیرینی بوده ک خوردم

روزی کیامرسی
19 خرداد 1402

سلام باقلوا کنافه پنیری روی گاز درست کردم بار اولم بود همش سوخت

  • snappfoodadmin
    19 خرداد 1402

    سلام برای اینکه کنافه پنیری روی گاز درست کنید کف قابلمه‌ را چرب کنید و قابلمه را بر روی حرارت ملایم بزارید برای احتیاط بیشتر میتونید شعله پخش کن زیر قابلمه بزارید

امران غلافی
19 خرداد 1402

سلام رشته کادایف به چه اسمی و از کجا پیداش کنم

  • snappfoodadmin
    19 خرداد 1402

    سلام رشته کادایف که برای درست کردن باقلوا کنافه پنیری استفاده میشه به کادایف پنیری میتونید از نقادی ها و اسنپ فود پیدا کنید https://snappfood.ir/

marjan mirhadi
19 خرداد 1402

سلام کنافه پنیری در ترکیه خوردم خوشمزه و جالب بود میخوام خودم درستش کنم ممنون که اموزش کنافه گذاشتید

  • snappfoodadmin
    19 خرداد 1402

    سلام کنافه پنیری هر وقت درست کردید خوشحال میشیم نظرتون به ما بگید خواهش میکنیم خوبه که این اموزش توجه شما را جلب کرده پیشنهاد میدم انواع سالادهای ایرانی و بین الملی هم ببیند https://blog.snappfood.ir/category/cuisine/list-salad/

فیضیه
19 خرداد 1402

سلام رشته شعریه چی هستش حتمی باید کنافه پنیری با این رشته درست کرد

  • snappfoodadmin
    19 خرداد 1402

    سلام خیر میشه کنافه پنیری با رشته فالوده و یا رشته کادایف درست کرد و رشته شعریه یا رشته سویا، رشته‌های بسیار خشک و نازک و تیره رنگی هستند که به طور معمول آنها را برای دسرهای عربی مثل همین کنافه پنیری استفاده می‌کنند رنگ رشته شعریه تیره هستش

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود