آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • مرینیت ماهی
    مزه دار کردن ماهی با جذاب ترین طعم ها مهر 7, 1403
  • ترک عادت گاز گرفتن سگ
    ترک عادت گاز گرفتن سگ ها به طور دائمی مهر 7, 1403
  • روغن کانولا
    روغن کانولا چیست و برای چی خوبه؟ مهر 7, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع دمنوش برای کبد چرب
عطاری
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

انواع دمنوش برای کبد چرب

مینا اسماعیل بیگی 04 مهر 1403 6 دقیقه

بیماری کبد چرب در حالتی روی می‌دهد که چربی زیادی در سلول‌های کبدی انباشته شود. یکی از راه‌های اصلی و مهم کنترل و درمان کبد چرب، تغییر رژیم غذایی است و مصرف انواع دمنوش برای کبد چرب به عنوان یکی از گزینه‌های موثر کنترل این بیماری مطرح می‌شود. اکنون این سوال پیش می‌آید که انواع دمنوش گیاهی برای کبد چرب چیست و هر یک چه تاثیری در این بیماری دارند؟ برای یافتن پاسخ سوال خود، ادامه این مطلب از مجله اسنپ فود را دنبال کنید.

دمنوش گیاهی برای کبد چرب

دمنوش گیاهی برای کبد چرب

بیماری کبد چرب دارای دو نوع کبد چربی الکی و کبد چرب غیر الکلی است که کبد چرب الکلی در اثر مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی روی می‌دهد؛ اما کبد چرب غیرالکلی معمولا در پی اضافه وزن، دیابت و سبک زندگی ناسالم اتفاق می‌افتد. در هر صورت انواع دمنوش برای کبد چرب می‌توانند با ترکیبات مفید خود به دفع سموم و چربی کبد کمک کنند. از سوی دیگر، مصرف دمنوش‌های گیاهی می‌تواند بخشی از نیاز بدن بیماران مبتلا به کبد چرب را به مواد مغذی مختلف تامین کند. البته بیماران مبتلا به کبد چرب، باید پیش از مصرف هر ماده غذایی یا تغییر رژیم غذایی، ابتدا موضوع را با پزشک خود در میان بگذارند.

انواع دمنوش برای کبد چرب

دمنوش‌های گیاهی بسیار متنوع هستند و هر یک از آن‌ها خواص و فواید خاص خود را دارند؛ اما انواع دمنوش برای کبد چرب با استفاده از کدام یک از گیاهان دارویی تهیه می‌شوند و چه خواصی دارند؟

دمنوش خار مریم

دمنوش خار مریم

دمنوش خار مریم برای کبد چرب بسیار موثر است و می‌توان نام آن را در صدر فهرست دمنوش‌های کبد چرب قرار داد. گیاه خار مریم دارای مجموعه‌ای از فلاونوئیدها است که میزان چربی بد و تری گلیسیرید را در کبد کاهش می‌دهند و همچنین در کاهش جذب کلسترول، نقش موثری دارد. در طرز تهیه دمنوش خار مریم برای کبد چرب تنها کافی است تا مقداری پودر خار مریم را به آب جوش اضافه کرده و مانند چای دم کنید.

دمنوش سماق

دمنوش سماق

خواص دمنوش سماق برای کبد چرب موجب می‌شود تا مصرف آن برای بیماران مبتلا به کبد چرب مفید باشد. سماق حاوی آنتی اکسیدان‌های مختلفی است که کبد را سم‌زدایی می‌کنند و مانع از آسیب سلول‌های کبدی می‌شوند. در طرز تهیه دمنوش سماق برای کبد چرب به مقداری سماق نیاز دارید که باید آن را در آب جوش بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه دم کنید تا ترکیبات سماق به خوبی آزاد شوند. البته مصرف بیش از حد سماق در طول روز نه تنها مفید نیست، بلکه به سلامت کبد آسیب می‌زند.

دمنوش عناب

دمنوش عناب

دمنوش عناب یکی از بهترین انواع دمنوش برای کبد چرب است که به دفع سموم و چرب‌های کبد کمک می‌کند. علاوه بر بیماران مبتلا به کبد چرب، مصرف عناب به دیگران هم توصیه می‌شود؛ چراکه نقش موثری در حفظ سلامت کبد دارد. در طرز تهیه دمنوش عناب برای کبد چرب می‌توانید عناب را به تنهایی دم کنید یا آن را با زنجبیل و دارچین ترکیب کرده و در قوری بریزید تا خواص دمنوش شما افزایش یابد.

دمنوش زرشک

دمنوش زرشک

زرشک حاوی ترکیبات آلکالوئیدی و آنتی اکسیدان‌های مختلفی است که آن را به یک دمنوش برای کبد چرب تبدیل می‌کنند. مصرف دمنوش زرشک برای کبد چرب توصیه می‌شود؛ به ویژه زمانی که آن را با ادویه‌های گرم مانند زعفران و سنبل‌الطیب ترکیب کنید. در خصوص خواص زرشک علاوه بر میوه زرشک، از دیگر بخش‌های گیاه زرشک مانند پوست ریشه و پوست ساقه نیز می‌توان برای تهیه دمنوش استفاده کرد.

دمنوش زردچوبه

دمنوش زردچوبه

زردچوبه دارای خواص ضد التهابی است و آن را می‌توان به عنوان بهترین دمنوش برای کبد چرب معرفی کرد. ترکیبی به اسم کورکومین در زردچوبه یافت می‌شود که توانایی کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL) و دفع چربی از کبد را دارد. در طرز تهیه دمنوش زردچوبه برای کبد چرب می‌توان از پودر زردچوبه یا چوب زردچوبه استفاده کرد تا ترکیبات مفید آن در دمنوش آزاد شوند.

دمنوش عناب و آویشن

آویشن یکی از دیگر گیاهان دارویی است که نقشی موثر در پاکسازی چربی‌های اشباع شده کبد دارد. ترکیب دمنوش عناب و آویشن برای کبد چرب باعث می‌شود تا یک دمنوش ترکیبی پرخاصیت برای این بیماری داشته باشید. برای تهیه این دمنوش ترکیبی نیز باید مقداری آویشن و چند عدد عناب را با هم دم کنید. اگر قصد تهیه این دمنوش در منزل را دارید، گیاهان داروی آن در عطاری آنلاین اسنپ فود ارائه شده است تا تنها با چند کلیک و بدون هیچ دردسری، آن‌ها را سفارش دهید.

دمنوش نعناع

دمنوش نعناع

دمنوش نعناع برای کبد چرب یکی از دمنوش‌های موثر و مفید است که می‌تواند به کنترل بیماری کبد چرب کمک کند. ترکیبات موجود در گیاه نعنا، از یک سو کلسترول بد خون را کاهش می‌دهند و از سوی دیگر، برای دفع چربی‌های کبد موثر هستند. برای تهیه دمنوش نعنا می‌توانید از نعنا خشک یا برگ و ساقه نعنا تازه استفاده کنید و آن را مانند دیگر دمنوش‌ها در آب جوش بریزید تا دم بکشد.

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه

گیاه بابونه یکی از بهترین گیاهان دارویی برای تنظیم فعالیت کبد است که مصرف آن در سلامت کبد موثر خواهد بود. علاوه بر این، دمنوش بابونه برای کبد چرب نیز مفید بوده و چربی در سلول‌های کبدی را دفع می‌کند. دمنوش بابونه علاوه بر کمک به درمان کبد چرب، خاصیت آرامش‌بخش هم دارد و می‌تواند درد و ناراحتی‌های ناشی از بیماری را تسکین دهد.

دمنوش خاکشیر

دمنوش خاکشیر

یکی از دیگر انواع دمنوش برای کبد چرب را با خاکشیر تهیه می‌کنند. خاکشیر خاصیت ادرارآور دارد و به همین دلیل در سم‌زدایی کبد و حذف چربی‌ها موثر است. برای تهیه جوشانده خاکشیر، ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر را در ۲ لیوان آب بجوشانید. این جوشانده را صبح‌ها به صورت ناشتا میل کنید و در فاصله نیم ساعت پس از آن، چیز دیگری نخورید تا موثر واقع شود. همچنین ترکیب خاکشیر و ترنجبین نیز برای کبد چرب بسیار مفید خواهد بود.

دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل آخرین گزینه در فهرست انواع دمنوش برای کبد چرب است. زنجبیل حاوی آنتی اکسیدان‌های مختلفی است که از تجمع رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو در سلول‌های کبدی جلوگیری می‌کنند. همچنین ترکیبات موجود در زنجبیل، خواص ضد التهاب دارند و در کاهش التهاب کبد و سم‌زدایی این اندام موثر هستند. البته در مصرف دمنوش زنجبیل نباید زیاده‌روی کنید تا به بدن آسیبی نرسد.

طرز تهیه دمنوش برای کبد چرب

همان‌طور که گفته شد، از گیاهان مختلفی می‌توان برای تهیه دمنوش‌های کبد چرب استفاده کرد؛ اما این دمنوش‌ها را چطور درست کنیم؟ برای درست کردن هر دمنوش، باید مقدار مشخصی از گیاه دارویی مانند بابونه و نعنا را داخل قوری بریزید. سپس مقداری آب جوش اضافه کنید و قوری را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی حرارت غیرمستقیم و بخار کتری قرار دهید تا به خوبی دم بکشد. در نهایت دمنوش را صاف کرده و داخل فنجان بریزید.

برخی از دمنوش‌های گیاهی مانند دمنوش زنجبیل، طعم گس و خاصی دارند که برای بهبود طعم آن‌ها می‌توانید مقداری عسل طبیعی به دمنوش خود اضافه کنید. عسل به شرط طبیعی بودن، یک ماده غذایی مفید برای کبد محسوب می‌شود.

بعضی دمنوش‌ها برای کبد چرب معجزه می‌کنند!

در این مطلب از مجله اسنپ فود شما را با انواع دمنوش برای کبد چرب آشنا کردیم و به بررسی خواص هر یک از آن‌ها پرداختیم. مهم‌ترین نکته پیش از مصرف دمنوش‌های گیاهی، مشورت با پزشک است. برخی از دمنوش‌ها ممکن است با داروهای مختلف تداخل داشته باشند یا حتی با شرایط بدنی و وضعیت سلامت شما سازگار نباشند. همچنین در مصرف هیچ یک از دمنوش‌های کبد چرب زیاده‌روی نکنید؛ چراکه زیاده‌روی در مصرف یک دمنوش، نه تنها برای کبد مفید نیست، بلکه ممکن است به سلامت بدن آسیب بزند.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2729 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود