طرز تهیه هویج پلو با گوشت + هویج پلو با مرغ

طرز تهیه هویج پلو
4.3/5 - (6 امتیاز)

هویج پلو جایگاه خاصی در میان غذا‌های ایرانی دارد و با گوشت یا مرغ تهیه می‌شود. طرز تهیه هویج پلو را اگر به صورت مجلسی دنبال کنید، می‌توانید با استفاده از این غذا، به سفره مهمانی‌های خود رنگ و لعاب دیگری بدهید. شما می‌توانید برای تهیه پلو هویج از گوشت استفاده کرده یا آن را با مرغ تهیه کنید. در ادامه همراه ما باشید تا نحوه درست کردن هویج پلو با مرغ و گوشت را به شما آموزش دهیم.

هویج پلو با مرغ و گوشت

تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده‌سازی ۲۰ دقیقه
زمان پخت ۴۵ دقیقه
میزان سختی متوسط

ارزش غذایی هویج پلو

پیش از آنکه به سراغ طرز پخت هویج پلو برویم، بهتر است ابتدا به جدول مواد مغذی این غذا با مرغ و گوشت نگاهی بیاندازیم.

ارزش غذایی هویج پلو با مرغ

هر 100 گرم هویج پلو با مرغ از درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌های زیر تشکیل شده است:

ارزش غذایی هویج پلو با مرغ

هویج پلو، غذای محبوب اکثر ایرانیان.

مواد مغذی مقدار در هر 100 گرم
انرژی 223 کیلوکالری
کربوهیدرات 27.79 گرم
پروتئین 9.80 گرم
چربی 7.72 گرم
آب 77.21 گرم
فیبر 1.07 گرم
قند 7.06 گرم
کلسترول 24.35 میلی‌گرم

ارزش غذایی هویج پلو با گوشت

در هر 100 گرم هویج پلو با گوشت نیز درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌های زیر یافت می‌شوند:

ارزش غذایی هویج پلو با گوشت

این غذای خوشمزه را هم با گوشت قرمز و هم با گوشت مرغ می‌توانید درست کنید.

مواد مغذی مقدار در هر 100 گرم
انرژی 204 کیلوکالری
کربوهیدرات 26.52 گرم
پروتئین 6.45 گرم
چربی 7.63 گرم
آب 80.78 گرم
فیبر 1.01 گرم
قند 2.75 گرم
کلسترول 18.17 میلی‌گرم

طرز تهیه هویج پلو با مرغ

اگر از آن دسته افرادی هستید که طعم گوشت را دوست ندارند، از پلو هویج با مرغ استقبال بیشتری خواهید کرد. همچنین این غذا برای کسانی که به هر دلیل از مصرف گوشت قرمز منع شده‌اند، انتخاب بهتری است. برای تهیه این غذا می‌توانید مرغ را آبپز و سپس ریش ریش کرده و داخل پلو بریزید. همچنین، می‌توانید مرغ را به صورت حلزونی درآورده، سرخ کنید و در انتها روی پلو هویج قرار دهید. شما می‌توانید هویج پلو با مرغ را به صورت شیرین یا ملس آماده کنید.

عکس طرز تهیه هویج پلو

برای داشتن یک هویج پلوی خوشمزه باید از هویج‌های تازه استفاده کنید.

مواد لازم در طرز تهیه هویج پلو ساده با مرغ

با مقدار موادی که در جدول زیر آمده است، می‌توانید برای 4 نفر هویج پلو با مرغ تکه ای یا ریش ریش شده تهیه کنید. در صورتی که تعداد نفرات خانواده شما بیشتر یا کمتر است، باید مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج ۴ پیمانه
پیاز متوسط ۲ عدد
سینه مرغ ۲ تکه
هویج بزرگ ۵ عدد
کره ۱۰۰ گرم
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین به میزان لازم
آب لیموترش ۱ قاشق غذاخوری
خلال پسته و زرشک (برای تزئین) به مقدار لازم

دستور پخت هویج پلو با گوشت مرغ

در ادامه طرز تهیه هویج پلو ساده با مرغ را به صورت مرحله به مرحله آموزش داده‌ایم:

تهیه هویج پلو راحت و خوشمزه

هویج پلو با زعفران دم کرده عطر و طعمی فراموش نشدنی خواهد داشت

  • مرحله اول: در اولین مرحله از طرز تهیه هویج پلو با فیله مرغ ، ابتدا باید گوشت مرغ را آماده کنید. بدین منظور، مرغ را به همراه 2 لیوان آب ولرم داخل قابلمه بریزید. یک پیاز را چند تکه کرده و به همراه نمک، فلفل سیاه و دارچین به مرغ اضافه کنید. حالا قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا مرغ به طور کامل بپزد.
  • مرحله دوم: پس از گذشت یک ساعت، به کمک چنگال، گوشت مرغ را بررسی کنید. اگر کاملا نرم شده بود، آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا خنک شود. مرغ‌های پخته شده را به صورت نگینی یا ریش ریش درآورید و کنار بگذارید. آب مرغ را در این مرحله دور نریزید؛ آن از صافی رد کرده و برای اضافه کردن به غذا نگه دارید.
  • مرحله سوم: در مرحله سوم از طرزدرست کردن هویج پلو یک عدد پیاز متوسط را به صورت نگینی خرد کنید و به همراه کمی روغن در تابه‌ای نسبتا بزرگ تفت دهید. پس از اینکه پیاز سبک شد، زردچوبه را به آن اضافه کرده و به خوبی هم بزنید. سپس مرغ خرد شده را به مواد داخل تابه اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: هویج‌ها را با صورت درشت رنده کرده، آن‌ها را به تابه اضافه و با مواد درون تابه به خوبی مخلوط کنید. سپس، نمک، فلفل سیاه و دارچین را به تابه اضافه کرده و هم بزنید.
  • مرحله پنجم: زعفران دم کرده را به مخلوط مرغ و هویج بیافزایید. توجه داشته باشید که غلظت زعفران زیاد باشد. در ادامه، آب لیمو ترش را به همراه چند قاشق غذاخوری از آب مرغ صاف شده به مواد اضافه کرده و به خوبی تفت دهید.
  • مرحله ششم: برنجی که از قبل خیس کرده‌اید را به همراه یک قاشق چایخوری نمک و مقداری روغن داخل قابلمه آب جوش بریزید. زمانی که اطراف دانه‌های برنج کاملا نرم شد و مغز آن سفت بود، برنج را آبکش کنید.
  • مرحله هفتم:در این مرحله از طرز تهیه هویج پلو ساده با مرغ قابلمه مد نظر خود را انتخاب کرده و کف آن مقداری روغن بریزید. ته دیگ را به سلیقه خود (با سیب زمینی یا نان لواش) کف قابلمه قرار دهید و مقداری برنج روی آن بریزید. حالا کمی از مخلوط هویج و مرغ را روی برنج ریخته و به همین ترتیب، لایه به لایه برنج، مرغ و هویج را داخل قابلمه اضافه کنید. لایه آخر را با برنج پر کرده و کره خرد شده را روی سطح برنج قرار دهید.
  • مرحله هشتم: یک دمکنی را روی درب قابلمه بگذارید و اجازه دهید تا برنج دم بکشد. بعد از ۴۵ دقیقه تا یک ساعت، هویج پلوی شما آماده است. هوبج پلو را در قابلمه مخلوط کنید تا کاملا یکدست شود. غذا را در ظرف موردنظر بکشید و با خلال پسته و زرشک تزئین کنید.

آموزش هویج پلو با گوشت مرغ به پایان رسید، غذا را سرو کرده و از خوردن آن در جمع خانواده لذت ببرید. همانطور که دیدید طریق درست کردن هویج پلو بسیار ساده است.

طرز تهیه هویج پلو با گوشت چرخ کرده

هویج پلو با گوشت چرخ کرده یکی از انواع پلو هویج است که طعم فوق‌العاده‌ای دارد. زمان تهیه هویج پلو با گوشت چرخ کرده کمتر از هویج پلو با مرغ است؛ پس اگر وقت کمتری دارید، این غذا را آماده کنید. در تهیه این غذا علاوه بر گوشت چرخ کرده، هویج و برنج، از زرشک و شکر نیز استفاده می‌کنند. با تغییر این دو ماده اولیه می‌توان طعم هویجپلو را تغییر داد؛ مثلا اگر به غذای شیرین علاقه دارید، مقدار شکر را بیشتر کنید.

طرز تهیه هویج پلو با گوشت چرخ کرده

می‌توانید این غذای خوشمزه را با سالاد شیرازی و ترشی سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه هویج پلو با گوشت

برای تهیه هویج پلو با گوشت چرخ کرده، به مواد اولیه زیر احتیاج دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج ۲ پیمانه
گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
پیاز ۱ عدد
سیر ۱ حبه
هویج ۳ عدد
زرشک ۳ قاشق غذاخوری
شکر ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده به میزان لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه کاری به میزان لازم

دستور پخت هویج پلو با گوشت چرخ کرده

اگر با مرغ میانه خوبی ندارید و می‌خواهید این غذای خوشمزه را با گوشت تهیه کنید،، مراحل زیر از دستور هویج پلو را انجام دهید:

  • مرحله اول: برنج را همراه مقداری نمک و آب در یک کاسه بزرگ خیس کنید و کنار بگذارید. هویج‌ها را پوست گرفته و به صورت خلالی خرد کنید. در این مرحله می‌توانید رنده درشت نیز به کار ببرید؛ ولی خرد کردن به صورت خلالی، ظاهر بهتری به هویج پلوی شما می‌دهد.
  • مرحله دوم: کره یا روغن را درون ماهیتابه ریخته و هویج‌ها را سرخ کنید. سپس به آن مقداری از زعفران دم کرده را اضافه کرده و هم بزنید. در این مرحله می‌توانید به دلخواه، 1 قاشق غذاخوری شکر نیز به هویج اضافه کنید. کمی آب روی هویج بریزید و اجازه دهید تا هویج پخته شده و شکر ذوب شود. سپس، هویج‌های پخته شده را از روی حرارت بردارید.
  • مرحله سوم: در تابه‌ای دیگر پیاز نگینی شده را به همراه مقداری روغن و زردچوبه تفت دهید تا سبک شود. سپس سیر را به صورت ریز رنده کرده و به پیاز اضافه کنید. ترکیب سیر و پیاز را تا آنجا تفت دهید که بوی سیر بلند شود. در این مرحله، گوشت چرخ کرده را نیز به مخلوط سیر و پیاز اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: تمام ادویه‌ها شامل نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه کاری را به مواد قبلی بیافزایید و به خوبی هم بزنید. سپس، هویج سرخ شده را به همراه زرشک به مخلوط گوشت اضافه کنید. تفت دادن مواد را تا جایی ادامه دهید که زرشک پف کند. در انتها نیز باقیمانده زعفران دم کرده را به مواد اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: برنج خیس شده را به همراه مقداری روغن داخل قابلمه‌ای نسبتا بزرگ بریزید. زمانی که اطراف دانه‌های برنج کاملا نرم شد و مغز آن سفت بود، برنج را آبکشی کنید. داخل قابلمه روغن ریخته و ته دیگ نان یا سیب‌زمینی را کف آن قرار دهید.
  • مرحله ششم: مقداری از برنج را در قابلمه ریخته و ترکیب هویج و گوشت را روی آن بریزید. سپس، مابقی برنج را به عنوان لایه آخر اضافه کرده و کمی کره یا روغن روی آن بریزید. هویج پلو را برای ۴۰ دقیقه دم بگذارید تا کاملا پخته شود. پس از آنکه برنج دم کشید، آن را داخل قابلمه هم بزنید تا یک‌دست شود و سپس به ظرف سرو انتقال دهید. هویج‌پلو شما آماده است.

طرز تهیه هویج پلو شیرازی

هویج پلو شیرازی یک غذای بسیار خوشمزه و محبوب در جنوب ایران است. هویج پلو مجلسی با ترکیبی از برنج، هویج، گوشت گوسفندی، زعفران و انواع ادویه‌جات تهیه می‌شود و دستورالعمل آن شبیه طرز تهیه انواع پلو مخلوط است. برای تهیه هویج پلو شیرازی، ابتدا گوشت گوسفندی را با ادویه‌هایی همچون زردچوبه، فلفل سیاه، نمک و نعنا خشک مزه دار کرده و به مدت چند ساعت بپزید. هویج‌ها را به شکل قطعات کوچک خرد کرده و با نمک و مقداری روغن سرخ کنید. می‌توانید به هویج‌های در حال سرخ شدن، مقداری زرشک هم اضافه کرده و آن‌ها را کمی تفت دهید. در نهایت، باید برنج را به همراه زعفران و لایه‌هایی از هویج و گوشت گوسفندی دم کنید.

طرز تهیه هویج پلو شیرازی

هویج پلو ترکیه‌ای مناسب گیاهخواران است چرا که از گوشت و مرغ استفاده نمی‌شود.

طرز تهیه هویج پلو ترکیه‌ای

هویج پلو ترکیه‌ای ترکیبی ساده داشته و در آن از گوشت استفاده نمی‌کنند. در طرز تهیه هویج پلو ترکیه ‌ای، تنها به برنج، کره و هویج نیاز دارید.  البته برای طعم‌دار کردن بیشتر این غذا، می‌توانید از عصاره گوشت نیز استفاده کنید. برای طبخ این غذای خوشمزه و مفید کافی است که برنج را آبکش کرده و هویج را پس از تفت دادن با کره، به آن بیافزایید. در نهایت برنج را دم کنید تا پخته شود.

طرز تهیه هویج پلو با گوشت قلقلی

می‌توانید هویج پلو را با گوشت قلقلی هم تهیه کنید. برای تهیه این غذا، به جای گوشت گوسفند یا گوساله تکه‌ای، به گوشت چرخ کرده نیاز دارید. با استفاده از گوشت، کوفته‌های کوچک قلقلی آماده کرده و پس از تفت دادن در روغن، کمی آب و رب اضافه کنید تا پخته شوند. در انتها گوشت‌های قلقلی را از تابه خارج کرده و آن‌ها را به هویج پلوی خود اضافه کنید. به طور کلی، در تهیه انواع غذا با گوشت چرخ کرده ، کوفته قلقلی‌‌های ریز به همین شکل آماده می‌شوند.

طرز تهیه هویج پلو با گوشت قلقلی

کوفته قلقلی طعم این غذا را چندین برابر بهتر می‌کند.

طرز تهیه هویج پلو با زرشک

همان‌طور که گفتیم، اضافه کردن زرشک به این غذا باعث می‌شود تا هم رنگ و بوی بهتری بگیرد و هم طعم آن به مراتب جذاب‌تر شود.در طرز تهیه هویج پلو با زرشک  شما می‌توانید زرشک را به صورت مجزا تفت داده و پیش از دم کردن غذا، به مواد اولیه آن اضافه کنید. دقت داشته باشید که زرشک، به خوبی در تمام پلوهویج پخش شود.

نکات مربوط به تهیه هویج پلو

برای اینکه هویچ پلو با مرغ خوشمزه‌تری داشته باشید، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

نکات مربوط به تهیه هویج پلو

بهترین انتخاب برای روزهایی که وقت آشپزی ندارید

  • اگر می‌خواهید هویج پلو مجلسی داشته باشید، بهتر است برنج را جداگانه پخته و مواد هویج و مرغ را در انتها روی برنج و در دیس قرار دهید.
  • زمانی که قصد دارید هویج‌ها را رنده کنید، بهتر است رنده درشت به کار ببرید.
  • اگر خواستید طرز تهیه هویج خلالی کنار مرغ را پیش ببرید، موقع پخت هویج، حتما مقداری آب اضافه کنید تا هویج خام نماند. البته بهتر است هویج‌ها را به صورت خیلی باریک و نازک رنده نکنید، زیرا موقع پخت، هویج‌ها چروک شده و زیبایی ظاهری خود را از دست می‌دهند.
  • اگر می‌خواهید فواید هویجبهتر حفظ شود، از شیوه بخارپز کردن یا جوشاندن استفاده کرده و روغن کمتری به کار ببرید.
  • در تهیه هویج پلو اصفهانی در صورت تمایل می‌توانید به جای زرشک از کشمش نیز استفاده کنید؛ البته در این صورت غذای شیرین‌تری خواهید داشت.
  • اضافه کردن شکر کاملا به ذائقه شما بستگی دارد؛ ولی اگر از خوردن غذا‌های شیرین لذت می‌برید، حتما هویج پلو را با شکر امتحان کنید.
  • در طرزتهیه هویج پلو، افزودن مقداری آبلیموترش باعث خوش رنگ شدن و تیره نشدن هویج‌ها می‌شود.
  • در صورت تمایل و هنگام سرو، روی هویج پلو کمی کره یا روغن کرمانشاهی بریزید تا خوشمزه‌تر شود. در ادامه عکس هویج پلو با مرغ را مشاهده خواهید کرد
نکات تهیه هویج پلو خوشمزه و مجلسی

این غذای خوشمزه با ماست بسیار ترکیب خوبی خمواهد شد

  • از آنجایی که در هویج پلو شیره شکر وجود دارد و این شیره به ته دیگ نیز می‌رسد، احتمال سوختن ته دیگ آن نسبت به دیگر پلوها بیشتر است. به همین دلیل، باید زیر اجاق گاز را خیلی کم کرده یا از شعله پخش‌کن استفاده کنید. توجه داشته باشید که غذای هویج پلو پس از گذشت ۴۵ دقیقه دم می‌کشد.
  • استفاده از مقداری رب انار در طرز تهیه هویج پلو در مایه هویج پلو، طعم ملسی به آن می‌دهد که مورد پسند بعضی از افراد است.
  • در طرز تهیه هویج پلو می‌توان از ران یا سینه مرغ استفاده کرد، اما معمولا این غذا را با فیله مرغ تهیه می‌کنند.
  • اگر می‌خواهید هویج‌ها خوش‌رنگ مانده و تیره نشوند، مقداری آب لیمو ترش تازه به آن‌ها اضافه کنید. همچنین ابتدا هویج‌ها را بشویید و سپس پوست بگیرید تا خوش‌رنگ بمانند.

طرز تهیه انواع هویج پلو و نکات تهیه آن‌ها را گفتیم. اما دستور پخت غذا با هویج به همین جا ختم نمی‌شود و اگر طعم شیرین هویج در غذاها را می‌پسندید، از شما دعوت می‌کنیم تا طرز تهیه بورانی هویج را هم مطالعه کرده و میز غذای خود را رنگین‌تر کنید.

هویج پلو، پلوی خوش رنگ و خوش طعم!

در این مطلب به اموزش درست کردن هویج پلو پرداختیم. همانطور که گفتیم، هویج پلو یکی از غذا‌هایی است که جای خود را در سفره‌های ایرانی باز کرده و در برنامه غذایی بسیاری از افراد قرار دارد. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم که این غذا را تهیه کنید و از طعم آن لذت ببرید. البته، اگر طرز تهیه هویج پلو برای شما دشوار است یا به هر دلیلی زمان پخت آن را ندارید، این غذای خوشمزه را از سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود سفارش دهید. سفارش آنلاین غذا اسنپ فود، غذای شما را با بهترین کیفیت و در کمترین زمان ممکن به دستتان می‌رساند.

نظرات کاربران

behdad
05.آبان.1402

سلام هویچ پلو با مرغ خیلی خوب شده بود باورم نمیشه از رو ی سایت بتونم ی غذا ب این خوشمزه ای درست کنم