با طرز تهیه آش خمیری غش آشنا شوید

طرز تهیه آش خمیری
5/5 - (2 امتیاز)

آش خمیری یا آش غش یک آش کاملاً سنتی محسوب می‌شود که سرشار از مواد معدنی است و فواید و خواص بسیاری دارد. شما می‌توانید این غذا را در منزل طبخ کنید، به شرط آنکه حداقل چند بار آن را آماده کرده و با نکات و ضروریات تهیه آن آشنا شده باشید.

در اصل این تجربه است که تهیه آش غش به روش سنتی را برای شما امکان‌پذیر خواهد کرد، البته نگران نباشید؛ با آموزش آش غش در اسنپ فود برای تهیه این غذا آماده می‌شوید. در این مطلب به معرفی طرز تهیه آش خمیری به همراه کلیه نکات می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید. البته، اگر به دنبال طعم‌های جدید هستید، بهتر است تا بعد از این مطلب، با بهترین غذاهای محلی گرگان آشنا شوید.

آش محلی خمیر

تعداد نفرات 6 نفر
زمان آماده‌سازی 20 دقیقه
زمان پخت 90 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه آش خمیری خوشمزه

طرز تهیه آش خمیری خوشمزه

آش خمیر یکی از غذاهای محلی گنبد کاووس است که نیاز به حبوبات ندارد. در این آش از گوشت چرخ کرده، رب گوجه فرنگی، سیر و پیاز، ماست و آرد استفاده شده است. کیفیت بی‌نظیر و عالی این آش به تازه بودن مواد اصلی آن بستگی دارد. آش خمیر گلستان یکی از لذیذترین آش‌های این استان و البته شهر گرگان محسوب می‌شود که آن را به وسیله خمیر با اشکال زیبایی تهیه می‌کنند. عطر و طعم این غذا فوق العاده است و حتی می‌توان آن را به شکل سرد نیز سرو کرد.

مواد اولیه آش خمیر غلاق

مواد اولیه آش خمیر غلاق

در طرز تهیه آش خمیری گلستان به مواد اولیه ساده‌ای احتیاج دارید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده 300 گرم
ماست غلیظ 2 الی 3 پیمانه
پیاز 1 عدد
سیر 1 الی 2 حبه
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
روغن به میزان لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم
آرد نیم کیلوگرم
نعنا داغ (برای تزئین) به مقدار لازم
پیاز داغ (برای تزئین) به مقدار لازم

دستور پخت آش خمیری غش یا غلاق خوشمزه

دستور پخت آش خمیری غش یا غلاق خوشمزه

برای تهیه آش خمیر، غذای سنتی گنبد کاووس بهتر است از مواد اولیه تازه استفاده کنید. در ادامه این مطلب با طرز تهیه گام به گام این آش با ما همراه باشید.

  • مرحله اول: در اولین گام از طرز تهیه آش غلاق ابتدا در یک کاسه مناسب آرد را با نمک و آب، آهسته و در چند مرحله ترکیب کنید. بعد از اینکه آرد به خوبی آب را به خود جذب کرد و با نمک ترکیب شد، خمیر حاصل را ورز دهید.
  • مرحله دوم: ورز دادن خمیر را تا آنجا ادامه دهید که به دست شما نچسبد. بعد از اتمام ورز دادن، خمیر را در یک کاسه گذاشته و سطح آن را با سلفون بپوشانید. خمیر را به مدت 2 ساعت استراحت دهید.
  • مرحله سوم: روی سطح کار آشپزخانه را آردپاشی کنید. خمیر را بر روی سطح آردی قرار داده و با استفاده از یک وردنه پهن کنید تا کاملا نازک شود. سپس خمیر را با استفاده از یک چاقوی تیز به مربع‌های کوچک برش بزنید.
  • مرحله چهارم: در گام بعد از طرز تهیه آش خمیری ، یک قابلمه مناسب انتخاب کنید. داخل قابلمه آب ریخته و آن را بر روی حرارت ملایم قرار دهید. بعد از به جوش آمدن آب، کمی نمک و روغن داخل قابلمه ریخته و خمیرهای مربعی شکل را در آب جوش بیندازید. همچنان باید شعله گاز کم باشد تا خمیرها ته نگرفته و خراب نشوند.
  • مرحله پنجم: پیاز را پوست کنده و شستشو دهید؛ سپس آن را به صورت ریز و نگینی خرد کنید. یک تابه مناسب انتخاب کرده و بر روی حرارت قرار دهید تا داغ شود.
  • مرحله ششم: سپس پیاز را درون تابه بریزید و همین که آب پیازها جمع شد، روغن را به آن اضافه کنید. اجازه دهید تا پیازها بر روی حرارت ملایم تفت خورده و طلایی شوند.
  • مرحله هفتم: در مدت زمان تفت خوردن پیازها، سیر را پوست گرفته و آن را پوره، رنده یا له کنید. بعد از اینکه پیازها طلایی یا عسلی شدند، سیر و زردچوبه را با آن ترکیب کرده و هم بزنید تا عطر خامی زردچوبه گرفته شود.
  • مرحله هشتم: بعد از تفت خوردن سیر و پیاز با زردچوبه، گوشت چرخ کرده را به این ترکیب اضافه کنید و هم بزنید. گوشت شما باید باز شده و با پیاز، سیر و ادویه‌ها ترکیب شود.
  • مرحله نهم: بعد از اینکه گوشت‌ها تفت خورده و تغییر رنگ دادند، حالا زمان آن است که رب گوجه را به این ترکیب اضافه کنید و مجدداً مواد را هم بزنید تا یک‌دست شوند.
  • مرحله دهم: در ادامه فلفل سیاه و نمک را نیز اضافه کنید و خوب هم بزنید. سپس به اندازه نصف پیمانه آب به این ترکیب بیافزایید. بعد از اینکه محتویات تابه شما جوش خورد، حرارت را خاموش کرده و تابه را از روی شعله بردارید.
  • مرحله یازدهم: در گام بعد وقتی که خمیرها در آب به خوبی پخته شدند و آب از شفافیت و بی رنگی به رنگ سفید تغییر پیدا کرد، باید حرارت را خاموش کنید؛ زیرا در این زمان خمیرها به خوبی پخته و آماده شده‌اند.
  • مرحله دوازدهم: اجازه دهید تا قابلمه حاوی آب و خمیرهای مربعی شکل خنک شود. در حین خنک شدن قابلمه، در یک ظرف، ماست را با کمی آب ترکیب کنید. دقت کنید ماست شما نباید خیلی غلیظ یا خیلی رقیق باشد.
  • مرحله سیزدهم: ماست حل شده در آب را به ظرف خمیر سرد شده اضافه کنید. حالا مجدداً حرارت زیر ظرف را روشن کنید، اما آن را بر روی درجه ملایم قرار دهید تا ترکیب آب، خمیر و ماست به‌خوبی داغ شوند.
  • مرحله چهاردهم: مواد گوشتی را به قابلمه اضافه کرده و اجازه دهید تا با یکدیگر ترکیب شده و قوام یابند. تقریباً بعد از گذشت ۳۰ دقیقه آش شما آماده است.
  • مرحله پانزدهم: آش غلاق را در ظرف مناسب سرو کنید و برای تزئین آن نیز می‌توانید از نعنا داغ و پیاز داغ استفاده کنید.

طرز تهیه این آش خوشمزه به پایان رسید، اما اگر قصد دارید به شمال ایران و استان گلستان سفر کنید و طعم این آش را در آنجا بچشید، بهتر است ابتدا بهترین و معروفترین رستوران و فست فودهای شهر گنبدکاووس را بشناسید.

آش خمیری غش

سفره‌آرایی از گلستان با تهیه آش خمیری غش

در این مطلب تلاش کردیم تا طرز تهیه آش خمیری غش یا غلاق، غذای سنتی گنبد کاووس را دقیقا منطبق بر دستور طبخ محلی و سنتی آن برای شما شرح دهیم. این آش مراحل و ریزه‌کاری‌هایی دارد که موجب طعم لذیذ آن می‌شود. سعی کنید این غذا را مطابق روش بالا تهیه کرده و از طعم آن لذت ببرید.

البته، اگر ساکن یا مسافر شمال ایران باشید، می‌توانید غذاهای محلی گنبدکاووس همچون این آش را آنلاین سفارش دهید. به این منظور، وارد صفحه سفارش غذا انلاین گنبد کاووس یا سفارش آنلاین غذا گرگان شده و با ثبت سفارش و خرید کباب گنبد کاووس یا غذاهای محلی، منتظر رسیدن غذای خود می‌مانید.

برچسب ها:

نظرات کاربران