آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه آش ماش
آموزش آشپزی
5/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه آش ماش مقوی برای سرماخوردگی

مینا اسماعیل بیگی 11 اسفند 1401 5 دقیقه

طرز تهیه آش ماش یا طرز تهیه آش شله قلمکار و هر آش دیگری سختی‌های خود را دارد. اما واقعیت این است که آش‌ها با اینکه از آن دسته غذاهایی هستند که مدت زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهند، در انتها غذایی لذیذ و پرخاصیت به شمار می‌روند. در این بین حبوباتی مثل ماش از جمله حبوبات مفید و پرخاصیتی محسوب می‌شود که می‌توان با آن آش‌های لذیذی را طبخ کرد. به همین دلیل، این مطلب به طرز تهیه آش ماش با تمام ریزه کاری‌ها اختصاص داده شده است.

آش محلی ماش

زمان آماده سازی 1 ساعت
زمان پخت غذا 2 ساعت
میزان سختی متوسط
100 گرم آش 187 کیلو کالری

آش ماش مجلسی و خوشمزه

آش ماش مجلسی و خوشمزه

ماجرا این است که می‌گویند آش ماش برای سرماخوردگی معجزه می‌کند، در واقعیت نیز خواص ماش تایید کننده این نظریه هستند. ماش از جمله حبوباتی است که بومی هندوستان است و قدمتی چهار هزار ساله دارد. ضمن اینکه در گذشته به ماش، مچ نیز گفته می‌شده و یک ماده اصلی غذایی در تهیه بیشتر غذاها بوده است.

ماش ارزش غذایی بالایی داشته و برای کاهش دادن میزان کلسترول بد مفید است. ضمن اینکه پر از آنتی اکسیدان بوده و در کنار بهبود بخشیدن به عملکرد روده‌ها و معده، فشار خون و قند خون را کاهش داده و بروز بیماری‌های قلبی را به کمترین حد خود می رساند. همچنین در طب سنتی استفاده از این آش بسیار توصیه شده است. در برخی از طرز تهیه‌ها این آش را با گوشت و در برخی دیگر صرفاً با حبوبات آماده می‌کنند. در ادامه با تهیه مرحله به مرحله این آش با شما هستیم.

مواد اولیه برای تهیه آش

در این قسمت با مواد اولیه این غذای محلی گلستان با شما هستیم. ما این آش را به روش سنتی و بدون گوشت آموزش خواهیم داد. اضافه کردن گوشت قرمز یا مرغ، کاملا سلیقه‌ای است.

مقدار مورد نیاز مواد اولیه
نصف پیمانه برنج
1 پیمان ماش
1 حبه الی 2 حبه سیر
1 عدد پیاز
به مقدار لازم فلفل سیاه، نمک و زردچوبه
میزان مساوی با هم 200 گرم سبزی آش (تره و شوید)
برای تزئین نعناع داغ و پیاز داغ

طرز تهیه آش ماش محلی خوشمزه

طرز تهیه آش ماش محلی خوشمزه

برای تهیه این آش مانند تهیه هلی آش یا هر آش دیگری، تقریبا به ۲ ساعت الی 4 ساعت زمان نیاز است. در ادامه گام به گام با تهیه آش سنتی گرگان با شما هستیم.

  • مرحله اول: در مرحله اول از طرز تهیه این آش سنتی گرگان ابتدا باید ماش‌ها را از شب قبل خیس کرده باشید. این کار برای گرفتن نفخ حبوبات و نرم‌تر شدن آن‌ها در زمان پخت، الزامی است.
  • مرحله دوم: حالا آب ماش را دور ریخته و یک قابلمه مناسب انتخاب کنید. سپس ماش‌ها را درون قابلمه ریخته و بر روی آن آب بریزید. قابلمه را بر روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید که ماش‌ها در آرامش پخته و نرم شوند.
  • مرحله سوم: بعد از گذشت ۳۰ دقیقه حالا کمی نمک به ماش‌ها اضافه کنید و آن‌ها را هم بزنید. مجدداً درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید که ماش‌ها نرم و آماده شوند.
  • مرحله چهارم: البته دقت کنید که ماش‌ها نباید له شوند. در مدت زمان طبخ و آماده شدن ماش، حالا باید برنج‌ها را خیس کنید. در یک کاسه مناسب برنج ‌ا را با آب گرم و کمی نمک خیس کرده و در کناری قرار دهید.
  • مرحله پنجم: بعد از این مرحله به سراغ آماده سازی سیر و پیاز بروید. پیاز را پوست گرفته و سپس بشویید. حالا آن را ریز و نگینی خرد کنید. یک تابه مناسب انتخاب کرده و در آن کمی روغن بریزید و بعد از داغ شدن قابلمه و روغن، پیازها را به قابلمه اضافه کنید.
  • مرحله ششم: اجازه دهید تا پیازها تفت خورده و سرخ شوند. بعد از آن فلفل سیاه و زردچوبه را به پیاز خود اضافه کنید و مجدد آن را هم بزنید تا بوی خامی زردچوبه از آن گرفته شود.
  • مرحله هفتم: حالا حرارت زیر تابه پیازها را کم کرده و در مدت زمان آماده شدن پیاز و تفت خوردن آن، به سراغ سیر بروید. سیرها را نیز پوست گرفته و آن‌ها را پوره یا رنده کنید.
  • مرحله هشتم: سپس سیرها را نیز به پیاز اضافه کرده و هم بزنید تا به خوبی با هم ترکیب شوند.
  • مرحله نهم: در گام بعد از طرز تهیه آش ماش، حالا باید برنج خیس خورده را به ماش اضافه کنید. در این مرحله ماش شما کاملا نیم پخته شده است. حالا چند لیوان آب داغ نیز به آن‌ها اضافه کنید و حرارت را ملایم کرده و اجازه دهید تا برنج و ماش به خوبی با هم پخته شوند.
  • مرحله دهم: در زمان پختن برنج و ماش، حالا به سراغ سبزی‌ها بروید و آن‌ها را پاک کرده و شستشو دهید. بعد از شستن و ضدعفونی کردن سبزی‌ها آن‌ها را خرد کنید. دقت کنید که سبزی این آش درست مانند سبزی در تهیه طرز تهیه آش شوربا نباید زیاد ساطوری و ریز شود. باید سبزی‌ها را کمی درشت‌تر خرد کنید.
  • مرحله یازدهم: بعد از آن سبزی‌ها را به ماش و برنج پخته شده اضافه کنید و مجدد هم بزنید تا آش شما ته نگیرد. بعد از اضافه کردن سبزی‌ها به آش، درب قابلمه را نبندید تا سبزی‌ها به خوبی پخته شده و مواد آش شما ته نگیرد.
  • مرحله دوازدهم: تقریباً ۲ ساعت زمان لازم است تا پروسه طبخ آش ماش به طور کامل طی شود و آش شما جا افتاده و غلیظ باشد. در انتها که آش بخوبی جا افتاد، حالا نمک آن را اندازه بگیرید.
  • مرحله سیزدهم: بعد از آن یک تابه بر روی حرارت قرار داده و کمی روغن در آن بریزید. سپس با داغ شدن روغن و گرم شدن تابه، حالا کمی نعنا به آن اضافه کرده و نعناها را چند ثانیه بر روی حرارت تفت بدهید.
  • مرحله چهاردهم: در نهایت نعنا داغ شما آماده است. آش را در ظرف سرو نهایی ریخته و با پیاز داغ و نعنا داغ تزیین کنید. البته برای تزیین کردن این آش می‌توانید از کمی کشک هم استفاده کنید.

 نکات مهم و طلایی برای تهیه آش ماش غلیظ و جا افتاده

نکات مهم و طلایی برای تهیه آش

در این قسمت لازم است چند نکته را به شما متذکر شویم تا غذای محلی گلستان را غلیظ و لذیذتر آماده کنید.

  • نکته اول اینکه در مدت زمان خیس خوردن ماش، حتما چند بار آب آن را عوض کنید.
  • این آش در انتها اگر غلظت کافی نداشت می‌توانید به اندازه یک قاشق غذاخوری آرد را در کمی آب سرد حل کرده و سپس به آن اضافه کنید.
  • ناگفته نماند که اگر با هدف سرو آش برای سرماخوردگی آن را تهیه می‌کنید، بهتر است درون آن کمی شلغم هم بریزید.
  • نکته اصلی این است که برای تهیه آش ماش حتما باید از آب جوش استفاده کرد.
  • اگر در زمان طبخ، آش شما بیش از اندازه سفت شد می‌توانید کمی آب جوش بر روی آن بریزید.
  • در انتها بد نیست یادآوری کنیم که هر10 دقیقه حتما آش را هم بزنید. این کار کمک می‌کند تا آش شما ته نگیرد.

نکات تهیه این آش خوشمزه به دایان رسید و در آخر نیز پیشنهاد می‌کنیم اگر عاشق دنیای آش ها هستید، طرز تهیه آش شوربا را نیز امتحان کنید.

آش محلی و سنتی ماش برای تمام روزهای سال

در این مطلب طرز تهیه آش ماش که یک غذای سنتی گرگان است را با شما مرور کردیم. نکات لازم را گفتیم و مرحله به مرحله مانند مقاله طرز تهیه آش شلغم در تهیه این آش لذیذ و مقوی با شما همراه بودیم. در انتها بد نیست باز هم این نکته را به شما یادآوری کنیم که در دستور پخت سنتی و اصلی این آش از هیچگونه گوشت سفید یا قرمزی استفاده نمی‌شود. اما در صورت تمایل شما می‌توانید این غذا را با گوشت قرمز یا مرغ نیز آماده کنید.

در پایان، باید بگوییم که اگر ساکن یا مسافر گرگان هستید و تمایل دارید تا غذاهای گرگانی و هر نوع غذای دیگری را از بیرون تهیه کنید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، وارد قسمت سفارش آنلاین غذا گرگان شده و غذای موردنظر خود را آنلاین سفارش دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 1446 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود