آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه شیرینی پر
انواع کیک و شیرینی
2.9/5 - (10 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه شیرینی پر ؛ مهمانی از کرمان در دورهمی‌های شما

ترمه افضلی 16 فروردین 1403 7 دقیقه

نان پر شیرینی محلی کرمان است و طعمی خاص و منحصربه‌فرد دارد. این شیرینی جزو انواع شیرینی‌های خشک بوده و در مناسبت‌های مختلف مثل عید نوروز یا شب یلدا می‌توانید آن را برای مهمانان خود سرو کنید.

در طرز تهیه شیرینی پر ، باید ابتدا پودر قند و روغن جامد قنادی را در غذاساز مخلوط کرده و سپس زرده تخم مرغ و شیر را اضافه کنید. آرد و پودر هل را نیز داخل مواد ریخته و به هم زدن آن‌ها ادامه دهید. خمیر را ورز دهید تا بافت آن نرم شود و سپس با وردنه پهن کنید. شیرینی را قالب بزنید و برای ایجاد سوراخ از ابزار پر یا چنگال استفاده کنید. در انتها شیرینی‌ها را در فر بپزید و سرو کنید.

اگر به شهر کرمان رفتید، نان پر را در بیشتر قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌های این شهر می‌بینید؛ اما اگر قصد مسافرت به کرمان را ندارید، می‌توانید این شیرینی را در منزل هم تهیه کنید. حالا اسنپ فود در خدمت شماست تا به آموزش شیرینی خشک خانگی پر کرمان بپردازد.

شیرینی پر
تعداد نفرات ۴ یا ۵ نفر
زمان آماده‌سازی ۲۰ دقیقه
زمان پخت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه
میزان سختی متوسط
میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم ۱۲۰ کیلوکالری

طرز تهیه شیرینی پر کرمان

با یادگیری طرز تهیه شیرینی نان پر کرمان، می‌توانید یک شیرینی خوشمزه برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های خود تهیه کنید. شیرینی پر با ظاهر جذاب خود، هنر و سلیقه شما را به نمایش می‌گذارید. ادامه این بخش را با طرز تهیه شیرینی پر کرمان همراه ما باشید.

طرز تهیه شیرینی پر کرمان

البته اگر به دنبال تنوع در ظرف شیرینی مهمانی‌های خود هستید، آشنایی با طرز تهیه شیرینی بهشتی را نیز از دست ندهید.

مواد لازم برای تهیه نان پر

در طرز تهیه شیرینی خانگی ساده پر به جدول مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد ۲۷۵ گرم
پودر قند ۱۵۰ گرم
زرده تخم‌مرغ ۲ عدد
روغن جامد قنادی ۲۰۰ گرم
پودر هل ۲ قاشق چایخوری
شیر ۶ قاشق غذاخوری
زعفران غلیظ به مقدار لازم
پودر پسته به مقدار لازم

در صورتی که می‌خواهید شیرینی‌ها را برای افراد بیشتری تهیه کنید، پس باید مقدار مواد اولیه شیرینی را هم بر اساس تعداد مهمانان افزایش دهید.

دستور پخت نان پر

طرز تهیه شیرینی خانگی عید کرمان یعنی نان پر مطابق مراحل زیر است:

مراحل دستور پخت نان پر

  • مرحله اول: ابتدا فر را روشن کنید تا به خوبی گرم شود. برای فرهای کانوکشن، درجه حرارت باید ۳۲۵ درجه فارنهایت یا ۱۶۵ درجه سانتی‌‌گراد و برای فرهای معمولی هم حرارت باید ۳۵۰ درجه فارنهایت یا ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد باشد. در ادامه، دو سینی تهیه کرده و روی آن‌ها را با کاغذ روغنی بپوشانید.
  • مرحله دوم: پودر قند و روغن جامد قنادی را به وسیله غذاساز ترکیب کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که بافت مواد کاملا کرم مانند و نرم شود.
  • مرحله سوم: زرده تخم‌مرغ‌ها و شیر را به مواد افزوده و دوباره آن‌ها را هم بزنید.
  • مرحله چهارم: در این مرحله از طرز تهیه شیرینی زرندی یعنی نان پر، آرد و پودر هل را اضافه کنید و آنقدر مواد را با غذاساز هم بزنید تا بافتی یک‌دست و مناسب به وجود آید. اگر خمیر به اندازه کافی نرم نبود، آن را از غذاساز خارج کنید و سپس روی خمیر کمی آرد بپاشید و ورز دهید تا نرم و مناسب شود.
  • مرحله پنجم: در ادامه دستور خمیر شیرینی ساده پر، خمیر را که از غذاساز خارج کنید، تبدیل به دو نیم کرده و نیمی از آن را داخل پلاستیک بگذارید تا بر اثر دمای محیط خشک نشود.
  • مرحله ششم: روی نیمه دیگر خمیر آرد بپاشید و سپس آن را با قطر نیم سانتی‌متر پهن کنید. حالا با قالب‌هایی که در اختیار دارید، شکل و فرم شیرینی‌ها را روی خمیر ایجاد کنید. (در این مرحله زمان استفاده از ابزار پر است. با داشتن ابزار پر، تزیین شیرینی‌ها با ایجاد سوراخ‌های مختلف روی سطح آن‌ها امکان‌پذیر است. اگر هم پر ندارید، امکان ایجاد سوراخ با چنگال هم روی شیرینی وجود دارد. در کنار سوراخ‌ها، استفاده از زعفران آب‌شده و پودر پسته برای تزیین نان ساده پر هم باعث می‌شود تا شیرینی‌ها ظاهری جذاب‌تر پیدا کنند.)
  • مرحله هفتم: در آخرین مرحله از طرز تهیه شیرینی خانگی رفسنجان یعنی نان پر، شیرینی‌ها را داخل سینی بچینید و در فر بگذارید تا به مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه به‌طور کامل پخته شوند. زمانی که دور شیرینی‌ها طلایی شد، یعنی شیرینی‌ها پخته شده و باید آن‌ها را از فر خارج کنید. بعد از اینکه شیرینی‌ها سرد شدند، می‌توانید آن‌ها را نوش جان کنید.

نکات مهم در طرز تهیه شیرینی نان پر

تفاوتی نمی‌کند که شما در حال آماده‌سازی خود برای دنبال کردن مراحل طرز تهیه خمیر شیرینی پزی خانگی پر هستید یا به یک شیرینی دیگر مانند طرز تهیه شیرینی مربایی فکر می‌کنید؛ در هر حال همیشه نکات و فوت و فن‌هایی وجود دارد که رعایت آن‌ها در طعم و کیفیت شیرینی اهمیت زیادی خواهد داشت:

  • این شیرینی تا مدت کمی قابل سرو است و سپس خشک می‌شود؛ پس اگر تعداد مهمانان شما کم است، حجم زیادی از آن را درست نکنید.
  • اجازه ندهید شیرینی‌ها بیشتر از ۱۰ تا ۱۲ دقیقه داخل فر بمانند؛ در غیر این ‌صورت، شیرینی خشک شده و رنگ آن هم قهوه‌ای می‌شود.
  • در طرز تهیه شیرینی پر نباید از کره استفاده کنید، چراکه بافت شیرینی را خشک و بیسکویتی می‌کند.
  • پس از قالب زدن خمیر و شکل دادن به شیرینی‌ها، به استراحت کردن خمیر نیازی نیست و باید آن‌ها را در فر بپزید.

روش نگهداری از شیرینی پر کرمان

پس از آشنایی با طرز تهیه خمیر شیرینی خشک پر کرمان، اکنون این سوال پیش می‌آید که این شیرینی خانگی کرمانی یعنی شیرینی پر را چگونه نگهداری کنیم؟ برای حفظ کیفیت شیرینی‌ها، آن‌ها را داخل یک ظرف درب بسته بگذارید؛ سپس ظرف را در جایی خشک و خنک قرار دهید که در معرض نور خورشید نباشد.

جلوگیری از خراب شدن شیرینی پر

کیفیت شیرینی‌های پر به مدت ۲ تا ۳ هفته حفظ می‌شود، پس برای بیشتر از این مدت شیرینی نپزید؛ چراکه شیرینی‌ها خشک و خراب می‌شوند. در ضمن همچون طرز تهیه انواع شیرینی خشک خانگی، باز ماندن درب ظرف نگهداری از شیرینی‌ها نیز یکی از دیگر دلایل خشک شدن و تغییر بافت آن‌ها است.

ایده استفاده از نان پر

چند ایده عالی برای سرو نان پر در پذیرایی از مهمانان وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی کرده‌ایم:ایده استفاده از نان پر

  • شما می‌توانید نان پر را در کنار قند، نبات و شیرینی‌های دیگر، برای سرو چای یا نوشیدنی‌های گرم در ظرف پذیرایی قرار دهید.
  • نان پر یک شیرینی خشک است و قطعا با خوردن آن شاید مهمانان احساس تشنگی کنند. پس سرو یک نوشیدنی در کنار این شیرینی مثل چای یا آب میوه خوب است.
  • نان پر به تنهایی ظروف پذیرایی را زیبا می‌کند، اما اگر می‌خواهید با چندین نوع شیرینی از مهمانان خود پذیرایی کنید، قطاب انتخاب مناسبی است. ما در مطالبی جداگانه طرز تهیه قطاب را به طور کامل آموزش داده‌ایم.
  • این نان مقوی بوده و داخل آن از مواد مفیدی استفاده شده است. پس می‌توانید آن را در ظرف تنقلات فرزندتان برای رفتن به مدرسه قرار دهید. بردن این نان به محل کار به عنوان میان وعده برای خود یا همسرتان هم ایده ای بکر و خوب است.
  • نان پر رنگ سفیدی دارد، اما در صورت تمایل می‌توانید در حین تهیه خمیر، کمی زعفران به آن بیفزایید تا بتوانید این شیرینی را در دو رنگ مختلف تهیه کنید.
  • برخی افراد ممکن است شیرینی خشک را دوست نداشته باشند، بنابراین می‌توانید کمی شیرینی ‌تر هم در ظرف پذیرایی و در کنار نان پر قرار دهید. اگر تهیه شیرینی ‌تر برایتان سخت است، اسنپ فود در خدمت شماست! امکان سفارش انواع شیرینی ‌تر از قنادی انلاین اسنپ فود وجود دارد.

علت نامگذاری شیرینی پر

پس از آشنایی با طرز تهیه شیرینی خانگی کرمانی یعنی نان پر، اکنون این سوال پیش می‌آید که چرا به این شیرینی پر می‌گویند؟ بیشتر خانم‌های کرمانی در گذشته که شیرینی‌پزی می‌کردند، ابزار و وسایل خاصی را برای ایجاد طرح روی شیرینی‌ها مورد استفاده قرار می‌دادند.

پر نیز یکی از وسایلی است که برای ایجاد طرح روی شیرینی‌ها استفاده می‌شود؛ چون در این شیرینی هم از پر برای ایجاد طرح استفاده می‌کنند، نام شیرینی پر را روی آن گذاشته‌اند. در واقع شیرینی پزها به وسیله قسمت محکم پرها، روی شیرینی‌های پر طرح‌های خود را به وجود می‌آورند.

شیرینی پر، یک شیرینی ساده و خوشمزه

در این مطلب طرز تهیه شیرینی پر را به‌طور کامل آموزش دادیم و نکات مهم و ایده‌هایی سرو آن را هم معرفی کردیم. نان پر یکی از شیرینی‌های قدیمی و سنتی ایران است که در شهر کرمان و حتی شهرهای دیگر هم طرفداران زیادی دارد. طرز تهیه شیرینی خانگی خشک پر ساده است و شما می‌توانید طی چند مرحله آن را سرو کنید.

ما در بلاگ اسنپ فود علاوه بر آموزش طرز تهیه شیرینی خشک خانگی کرمان یعنی نان پر، صدها آموزش شیرینی‌پزی دیگر هم برایتان آماده کرده‌ایم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

اگر هم زمان کافی برای انجام مراحل طرز تهیه شیرینی خانگی کرمان ندارید، می‌توانید به بخش قنادی آنلاین اسنپ فود رفته و تمام شیرینی‌های مورد علاقه خود و حتی خوراکی‌هایی مثل فالوده کرمانی را از نزدیک‌ترین قنادی‌ها به محل زندگی خود سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

سوالات متداول

در طرز تهیه شیرینی پر خانگی کرمان از چه مواد اولیه‌ای استفاده می‌شود؟

در روش پخت شیرینی پر به آرد، پودر قند، زرده تخم مرغ، روغن جامد قنادی، پودر هل، شیر، زعفران و پودر پسته نیاز دارید.

چرا شیرینی پر بعد از خروج از فر خشک است؟

شیرینی پر بعد از ۱۰ تا ۱۲ دقیقه داخل فر پخته می‌شود؛ اگر زمان قرار دادن شیرینی‌ها در فر بیشتر باشد، بافت شیرینی خشک خواهد شد. در ضمن نشانه پخت شیرینی‌ها، طلایی شدن دور آن‌ها است که باید بلافاصله شیرینی‌ها را از فر بیرون بیاورید.

آیا می‌توان در طرز تهیه شیرینی پر کرمان از کره استفاده کرد؟

شیرینی پر را با روغن جامد قنادی تهیه می‌کنند که روش اصلی پخت آن است. اگر در فهرست مواد اولیه این شیرینی، کره با روغن جایگزین کنید، بافت نهایی شیرینی پر خشک و بیسکویتی خواهد شد که چندان مناسب نیست.

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود