طرز تهیه فسنجان مجلسی و خوشمزه به روش های مختلف

طرز تهیه فسنجان

فسنجان یکی از غذاهای محبوب و سنتی ایرانی است که با گوشت قلقلی، مرغ  و گوشت بوقلمون تهیه می‌شود. تقریبا تمام خانواده‌های ایرانی حتی برای یک بار هم طعم بی‌نظیر این غذا را در مزه‌های ترش، شیرین و ملس چشیده‌اند.

در طرز تهیه فسنجان ، ابتدا پیازها را در روغن تفت دهید و زردچوبه و فلفل را اضافه کنید. تکه‌های مرغ یا گوشت را نیز در روغن سرخ کرده و آب جوش را داخل قابلمه بریزید. در یک قابلمه دیگر گردو چرخ کرده را در روغن تفت دهید تا تغییر رنگ دهد و سپس آب را اضافه کنید. رب گوجه فرنگی و رب انار را داخل قابلمه گردو بریزید. حالا مرغ یا گوشت نیم‌پز شده را داخل قابلمه گردو ریخته و اجازه دهید تا بپزد. در انتها نیز نمک و ترشی خورشت را تنظیم کنید.

برای پخت این غذا روش‌های متنوعی وجود دارد و در این مقاله قرار است به آموزش غذای محلی رفسنجان، طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ، گوشت و بوقلمون بپردازیم.

خورشت فسنجان
تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده‌سازی ۲۵ دقیقه
زمان پخت ۳ الی ۴ ساعت
میزان سختی متوسط

فیلم طرز تهیه فسنجان با مرغ

در این مطلب با طرز تهیه خورش فسنجان آشنا می‌شوید، اما اگر وقت و حوصله خواندن مطلب را ندارید، ما برای راحتی شما فیلم آموزش طرز تهیه خورشت فسنجان را هم آماده کرده‌ایم:

طرز تهیه فسنجان با مرغ مجلسی

در اولین روش برای طرز تهیه فسنجان از مرغ استفاده می‌کنند که غذایی خوشمزه با ظاهر جذاب است. برای کسانی که به هر دلیلی از خوردن گوشت قرمز منع شده‌اند، درست کردن فسنجان با مرغ بهترین انتخاب است.

اگر قرار است برای میهمانی‌ها، خورشت فسنجان با مرغ را سرو کنید، بهتر است آن را به سبک مجلسی بپزید. معمولا برای پخت این غذا برای خانواده می‌توانید از مرغ ریش ریش یا تکه‌های کوچک مرغ استفاده کنید. اما برای پخت مجلسی بهتر است تا قسمت‌هایی مانند سینه و ران مرغ در ابعاد بزرگ را با به کار ببرید.خورشت فسنجان با مرغ مجلسی

مواد اولیه خورش فسنجان با مرغ

برای درست کردن خورشت فسنجان از رب انار استفاده می‌شود تا مانند طرز تهیه انار بیج طعم ملس و جذابی به وجود آید. برای پخت خورشت فسنجان با مرغ ملس و مجلسی به مواد اولیه زیر احتیاج دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سینه یا ران مرغ ۴ تکه متوسط
رب انار ۴ قاشق غذاخوری بزرگ
گردوی آسیاب یا چرخ شده ۴۵۰ گرم
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری بزرگ
پیاز ۱ عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
شکر به مقدار لازم

دستور پخت خورشت فسنجان با مرغ

به مواد لازم برای پخت این خورشت خوشمزه اشاره کردیم و حال نوبت به طرز تهیه آن می‌رسد:دستور پخت خورشت فسنجان با مرغ

  • مرحله اول: اولین قدم برای پخت خورشت فسنجان با مرغ، خورد کردن پیازها به‌صورت نگینی است. بعد از خرد کردن پیازها، آن‌ها را در یک قابلمه به همراه مقدار کمی روغن به خوبی تفت دهید تا خامی پیاز گرفته شده و طلایی شود.
  • مرحله دوم: زمانی که پیازها رنگ گرفت، زمان اضافه کردن زردچوبه و فلفل سیاه است. کمی پیازها را با ادویه تفت دهید و سپس تکه‌های مرغ را اضافه کنید. مرغ‌ها باید به خوبی سرخ شوند تا خامی و بوی آن‌ها از بین برود.
  • مرحله سوم: زمانی که تمام مرغ‌ها به طور کامل سرخ شدند، 3 لیوان آب جوش را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و منتظر بمانید تا شروع به جوشیدن کند. در این مرحله ممکن است روی سطح قابلمه کف‌های سفیدی جمع شود که می‌توانید با استفاده از یک قاشق آن‌ها را به آسانی جمع کنید.
  • مرحله چهارم: بعد از به جوش آمدن آب، درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا مرغ به مدت 30 دقیقه بپزد. این مرحله‌ای است که در تمام الگوها و طرز تهیه انواع خورشت فسنجان به کار گرفته می‌شود.
  • مرحله پنجم: در یک قابلمه‌ جدید مقداری روغن بریزید و گردوی چرخ شده را به آن اضافه کنید. در این مرحله گردوها را تفت دهید تا رنگ آن کمی تغییر کند. بعد از تیره شدن رنگ گردوها، یک پیمانه آب سرد به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا روی شعله با حرارت ملایم بپزد و روغن بیندازد.
  • مرحله ششم: در این مرحله پس از اینکه گردو کمی روغن پس داد، رب گوجه فرنگی را به همراه رب انار به قابلمه حاوی گردو اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید رب گوجه فرنگی را قبل از اضافه کردن داخل قابلمه، کمی در روغن تفت دهید.
  • مرحله هفتم: بعد از گذشت 30 دقیقه از ترکیب شدن گردو و رب‌ها، گوشت مرغ نیم‌پز شده و نمک را به قابلمه اضافه کنید. در این مرحله 2 لیوان آب سرد نیز داخل قابلمه بریزید و حداقل ۳۰ دقیقه دیگر به خورشت زمان دهید تا بپزد.
  • مرحله هشتم: در نهایت طعم خورشت را بچشید و میزان نمک و ترشی آن را تست کنید. در این مرحله اگر دوست دارید خورشت شما طعم شیرینی داشته باشد، باید به آن شکر اضافه کنید و ۱۵ دقیقه دیگر فرصت دهید تا در قابلمه بجوشد و پخته شود.
  • مرحله نهم: طرز تهیه فسنجان به پایان رسید و می‌توانید آن را به همراه پلو یا کته نوش جان کنید. همچنین می‌توانید خورشت فسنجان را برای مهمانی‌ها با برنج زعفرانی یا ته چین سرو کنید.

طرز تهیه فسنجان با گوشت خورشتی

برخی افراد دوست دارند تا به جای مرغ، در طرز تهیه خورشت فسنجان از گوشت استفاده کنند. معمولا فسنجان مجلسی به جای مرغ، با گوشت آماده می‌شود. در این روش پخت فسنجان برای 4 نفر به حدودا 300 گرم گوشت قرمز نیاز دارید که البته به دلخواه می‌توانید این نسبت را بیشتر کنید. مراحل پخت خورشت فسنجان با گوشت را مطابق زیر دنبال کنید:طرز تهیه فسنجان با گوشت خورشتی

  • مرحله اول: پیازهای طلایی شده را با گوشت تفت دهید و منتظر بمانید تا گوشت سرخ شود و در نهایت به آن آب اضافه کنید.
  • مرحله دوم: گردو چرخ شده را در قابلمه‌ای دیگر با روغن تفت دهید و سپس رب انار و گوجه فرنگی را داخل قابلمه گردو بریزید.
  • مرحله سوم: گوشت نیم‌پز شده را به قابلمه گردو اضافه کرده و منتظر بمانید تا پخته شده و خورشت جا بیفتد.

طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت قلقلی

طرز تهیه فسنجان را می‌توان با گوشت قلقلی نیز دنبال کرد که طعم جذابی دارد. در این روش از گوشت چرخ کرده استفاده کنید و به مواد اولیه جدول بالا نیز زعفران دم کرده را بیفزایید. همین حالا دست به کار شده و مطابق مراحل زیر پیش بروید:طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت قلقلی

  • مرحله اول: یک پیاز را رنده کرده و کمی آب پیاز را بگیرید. سپس گوشت چرخ کرده، پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه را مخلوط کنید.
  • مرحله دوم: از ترکیب گوشت، قلقلی‌های کوچکی آماده کرده و در یک تابه سرخ کنید تا تمامی قسمت‌های آن تغییر رنگ دهد.
  • مرحله سوم: یک پیاز دیگر را خرد کرده و به همراه مقداری روغن در یک قابلمه تمیز و مناسب تفت دهید.
  • مرحله چهارم: گردوهای چرخ کرده را به همراه نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران دم کرده داخل قابلمه ریخته و آن‌ها را نیز سرخ کنید.
  • مرحله پنجم: رب گوجه فرنگی، رب انار و شکر را مطابق ذائقه خود به خورشت بیفزایید و هم بزنید. پس از اینکه رب انار حرارت دیده و با خورشت ترکیب شد، آب جوش را اضافه کرده و خورش را روی حرارت ملایم بگذارید تا پخته و جا بیفتد.
  • مرحله ششم: پس از ۲ ساعت، گوشت قلقلی‌ها را داخل قابلمه خورشت بریزید و به آن زمان دهید تا پخت فسنجون تکمیل شود.

طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت بوقلمون

یکی از روش‌های درست کردن خورشت فسنجون استفاده از گوشت بوقلمون است. در این روش، گوشت بوقلمون را با مرغ جایگزین کرده و مطابق مراحل زیر پیش بروید:طرز تهیه خورشت فسنجان با گوشت بوقلمون

  • مرحله اول: پیاز را در روغن تفت داده و به آن زردچوبه و فلفل بزنید. سپس تکه‌های بوقلمون را در روغن سرخ کنید. کمی آب جوش اضافه کرده و اجازه دهید تا بوقلمون بپزد.
  • مرحله دوم: در یک قابلمه دیگر گردو را تفت دهید و مقداری آب اضافه کنید. حالا رب انار، رب گوجه فرنگی و نمک را نیز به قابلمه گردو بیفزایید.
  • مرحله سوم: پس از آنکه گوشت نیم‌پز و خورشت مقداری پخته شد، گوشت بوقلمون را به قابلمه گردو انتقال دهید و نمک و ترشی خورشت را مزه کنید.
  • مرحله چهارم: منتظر بمانید تا خورشت فسنجون با شعله ملایم پخته شده و آماده سرو شود.

طرز تهیه خورشت فسنجون با کدو حلوایی

خورش فسنجون را می‌توان با کدو حلوایی نیز تهیه کرد که نوعی خورشت متفاوت است. در تهیه این غذا علاوه بر مواد اولیه گفته شده، از پوره کدو حلوایی نیز استفاده می‌کنند. اگر قصد درست کردن فسنجان با کدو حلوایی و گردو را دارید، مطابق مراحل زیر پیش بروید:طرز تهیه خورشت فسنجون با کدو حلوایی

  • مرحله اول: کدو حلوایی را پوست گرفته و خرد کنید. تکه‌های کدو حلوایی را بخارپز کنید تا نرم شود و سپس با غذاساز به شکل پوره در آورید.
  • مرحله دوم: در یک تابه رب گوجه فرنگی و رب انار را با روغن تفت دهید تا خامی رب گرفته شود. سپس پوره کدو حلوایی و شکر را اضافه کنید. مقداری نمک نیز داخل تابه ریخته و پس از سرخ شدن کدو حلوایی، آن را کنار بگذارید.
  • مرحله سوم: در یک قابلمه پیاز خرد شده را سرخ کنید و به آن فلفل و زردچوبه بیفزایید. تکه‌های مرغ را نیز اضافه کرده و با پیاز تفت دهید. کمی آب داخل قابلمه ریخته و بگذارید تا مرغ بپزد.
  • مرحله چهارم: در یک قابلمه مناسب برای پخت خورشت، گردو را با روغن تفت دهید تا تغییر رنگ دهد. مقداری آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید تا با شعله ملایم بپزد و روغن بیندازد.
  • مرحله پنجم: در میانه‌های پخت، یعنی در حدود ۲ ساعت بعد، ترکیب پوره کدو حلوایی و رب و مرغ نیم‌پز شده را به قابلمه گردو انتقال داده و اجازه دهید تا مابقی زمان پخت را سپری کند.
  • مرحله ششم: کمی بعد میزان ترشی و نمک غذا را تست کرده و آن را مطابق ذائقه خود تغییر دهید. حال باید منتظر بمانید تا در فاصله یک ساعت و نیم دیگر، غذای شما آماده شود.

فوت و فن های طرز تهیه خورش فسنجان

در طرز تهیه فسنجان خوشمزه و مجلسی، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:فوت و فن های طرز تهیه خورش فسنجان

  • با تغییر مقدار رب انار و شکر می‌توان خورشت فسنجان ملس یا ترش درست کرد.
  • در شهرهای مختلف ایران ممکن است خورشت فسنجان را با روش‌های متفاوتی تهیه کنند که یکی از آن‌ها تهیه فسنجان با پسته است و از جمله غذاهای محلی رفسنجان محسوب می‌شود.
  • برای آنکه خورشت فسنجان روغن بیشتری پس بدهد، در فاصله ۱۵ دقیقه پیش از خاموش کردن شعله، دو تکه یخ داخل خورشت بیندازید تا در اثر شوک حرارتی، روغن بیشتری بدهد.
  • برای شیرین شدن خورشت می‌توان به جای شکر از شیره انگور هم استفاده کرد.

روش نگهداری خورشت فسنجان و جلوگیری از خراب شدن فسنجان

برای نگهداری خورشت فسنجان، ابتدا اجازه دهید تا خورشت کاملا خنک شده و به دمای محیط برسد. سپس خورشت را داخل ظرف درب‌دار ریخته و در یخچال بگذارید. معمولا خورشت فسنجان را می‌توان به مدت ۶ تا نهایت ۷ روز در یخچال نگهداری کرد. برای افزایش ماندگاری خورشت، آن را فریز کنید، چراکه خورشت فریز شده را حتی می‌توان تا ۴ ماه در فریزر قرار داد.

برای جلوگیری از خراب شدن خورشت فسنجان دقت داشته باشید که ظرف نگهداری خورشت کاملا تمیز باشد؛ همچنین خورشت نباید بیرون از یخچال باقی بماند.

خواص گردو

ماده اصلی مهم و متفاوت در طرز تهیه فسنجان را می‌توان گردو دانست، پس با خوردن این غذا از خواص گردو بهره‌مند می‌شوید. از مواد مغذی گردو می‌توان به انواع ویتامین‌های گروه B، K و A اشاره کرد. گردو به عنوان منبع امگا ۳ و آنتی اکسیدان‌های مختلف، به پاکسازی کبد کمک می‌کند. از دیگر خواص گردو می‌توان به حفظ سلامت قلب و عروق، تقویت استخوان‌ها، سم‌زدایی بدن، تقویت بینایی، تامین انرژی موردنیاز سلول‌های مغزی و… اشاره کرد.خواص گردو

چطور به راحتی خورشت فسنجان را روی میز غذاخوری داشته باشیم؟

در این مطلب طرز تهیه فسنجان را با روش‌های مختلف آموزش دادیم. برای پخت این غذا باید زمان زیادی را صرف کنید و اگر علاقه‌مند باشید تا هرچه سریع‌تر یک خورشت فسنجون خوشمزه میل کنید، انتظار کمی سخت می‌شود.

پیشنهاد ما به شما سفارش خورشت فسنجان از اسنپ فود است. در اسنپ فود امکان سفارش انلاین غذا وجود دارد و شما می‌توانید این غذای بی نظیر را از رستوران‌های متنوع در محدوده خود سفارش داده و در سریع ترین زمان ممکن تحویل بگیرید و نوش جان کنید. به آسانی هرچه تمام تر!

سوالات متداول

خورشت فسنجان را اغلب با چه طعمی تهیه می‌کنند؟

به طور معمول خورشت فسنجان مجلسی طعم ملس دارد، اما شما می‌توانید مطابق ذائقه خود یا مهمانان، این غذا را به صورت ترش یا شیرین تهیه کنید. برای این کار کافی است تا نسبت رب انار و شکر غذا را تغییر دهید.

برای آنکه خورشت فسنجان روغن بیندازد، چه کار کنیم؟

خورشت فسنجان به دلیل وجود گردو به راحتی روغن می‌اندازد، اما شما می‌توانید در ۱۵ دقیقه پایانی پخت غذا چند تکه یخ کوچک داخل خورشت بیندازید تا روغن بیشتری پس بدهد.

برای تهیه خورشت فسنجان از چه گوشتی استفاده می‌شود؟

برای درست کردن فسنجان محدودیت ندارید و می‌توانید این غذا را با مرغ، گوشت خورشتی، گوشت چرخ کرده و قلقلی و حتی بوقلمون آماده کنید.

نظرات کاربران

مهیار نعمتی
31.تیر.1402

سلام مگه خورشت فسنجون با گوشت بوقلمون خوشمزه میشه کی با گوشت بوقلمون فسنجون درست کرده میشه بهم بگه مزه خورشت چطوری بوده مرسی

    snappfoodadmin
    07.مرداد.1402

    سلام خورشت فسنجان ،خورش فسنجون با مرغ و گوشت قلقلی و بوقلمون درست میکنندخورشت با بوقلمون مزه خوب و خوشمزه ای دارد
    معمولا خورشت فسنجان را با مرغ درست میکند فسنجون با مرغ مجلسی در بیشتر مهمانی ها سر سفره هستش

mahnaz jolab
31.تیر.1402

سلام آموزش طرز تهیه خورشت فسنجان با مرغ مجلسی خیلی بدردم خورد مهمانی ویژی داشتم که حتمی باید فسنجان درست میکردم مهمان بهم گفته بود که فسنجان با گوشت بدش میاد با مرغ محلی هم دوست نداره خوشبختانه از اموزش این سایت استفاده کردم خورشت فسنجون خوشمزه شد

    goliii poooranii
    31.تیر.1402

    خیر ببینید که ویدیو آموزش درست کردن فسنجان گذاشتید خیلی راحت تر میشه آشپزی کرد خورشت فسنجان با گردوهای تازه و رب انار ترش دوست دارم

    snappfoodadmin
    07.مرداد.1402

    سلام ممنون که بلاگ اسنپ فود را برای دیدن اموزش آشپزی انتخاب کردید ویدیو طرزتهیه خورش فسنجان ، خورشت فسنجون برای راحتی شما همراهان گرامی گذاشته ایم.
    طرز تهیه فسنجان با مرغ مجلسی یک دستور غذایی رستورانی و خانگی بسیار لذیذ است که در بیشتر مهمانی ها و جشن ها و دورهمی ها خورشت فسنجان،
    خورش فسنجون نقش آفرینی میکند .پیشنهاد میدم آموزش طرز تهیه کباب چنچه را ببینید.
    https://blog.snappfood.ir/%D8%B7%D8%B1%D8%B2-%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87-%DA%86%D9%86%D8%AC%D9%87-%DA%A9%D8%A8%D8%A7%D8%A8/
    از طریق آموزش روش پخت کباب چنچه میتونید کباب خوب خوشمزه ای برای مهمان های خود درست کنید

نگار زولالی
31.تیر.1402

من فسنجان با مرغ دوست دارم دخترم فسنجان با گوشت سر درست کردن خورشت فسنجان دعوا داریم دخترم به فسنجان میگه فسنجون با گوشت والا الهی خورشت هات بسوزن😁😁

    snappfoodadmin
    07.مرداد.1402

    سلام فسنجان با مرغ و گوشت قلقلی هردو خوشمزه هستند شما میتوانید در خورشت فسنجان از گوشت و مرغ استفاده کنید یا
    همان ظرف خورشت فسنجونی که اماده کردید زمان اضافه کردن گوشت و مرغ آنها را در دو ظرف جدا بریزد دوتا خورشت فسنجان درست کنید

Hamid sasani
25.آذر.1402

سلام چیکار کنم که گردو خورشت فسنجان با مرغ و گوشت قشنگ آماده بشه چطوری گردو فسنجون روغن میندازه

    snappfoodadmin
    29.آذر.1402

    سلام در طرز تهیه خورشت فسنجان برای اینکه گردو خوب روغن بیندازد.در یک قابلمه‌ی جدید مقداری روغن بریزد و گردوی چرخ شده را
    به آن اضافه کنید گردوها را تفت دهید تا کمی تغییر رنگ دهند.بعد از تیره شدن رنگ گردوها،یک پیمانه آب سرد به آن اضافه کنید و
    روی شعله با حرارت ملایم بپزید تا روغن بیندازد.

firouz
27.آذر.1402

فیلم طرز تهیه فسنجان با مرغ خیلی خوشم امد اصلا حوصله خوندن متن ندارم

    snappfoodadmin
    29.آذر.1402

    سلام برای راحتی مخاطبین گرامی بلاگ اسنپ فود کلیپ آموزش فسنجان با مرغ و بیشتر غذاهای سنتی و محلی و
    انواع نوشیدنی های و غذا رژیمی با کلیپ و ویوس آموزش گذاشتیم