آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
انواع کیک و شیرینی
2/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

قاووت کرمان؛ یک خوراکی خوشمزه و یک مکمل قوی!

ترمه افضلی 19 فروردین 1402 5 دقیقه

قاووت، قاویت، قوتو، قووَت، قوَد، و چندین اسم دیگر برای یک نوع پودر خوراکی معروف و محبوب در خاورمیانه به خصوص شهر عزیز کشورمان کرمان است.

این پودر خوراکی که به نوعی باید آن را شیرینی حساب کرد، با ترکیب مواد مختلف در انواع متفاوتی تولید می‌شود و به طبع طعم‌های متفاوتی دارد.این شیرینی تاریخچه‌ای دور و درازه هشتصد ساله دارد و در تاریخ کرمان بارها و بارها از آن گفته شده است. شیرینی‌های محلی زیاد مثل قووتو وجود دارند که از محبوبیت زیادی در ایران برخورداند. از آنها می‌توانیم به کماچ سهن، حلوا جوز و … اشاره کنیم.

در این مقاله قرار است بیشتر با این شیرینی محلی آشنا شویم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

در مورد قاووت کرمان چه می‌دانید؟

« قاووت» یک واژه ترکی است. در انواع مختلف آن از موادی همچون نخود، نارگیل، شکر، پسته و بسیاری از موارد دیگر می‌توان استفاده کرد. یکی از معروف‌ترین و کامل‌ترین انواع قاووت در استان کرمان تولید می‌شود که در زبان محلی کرمان به آن «قووِتو» گفته می‌شود.

قاووت قهوه‌ای رنگ است و معمولاً شامل قهوه، تخم خرفه، خشخاش، جو، سیاه‌دانه، هل یا هل سبز، موردانه، کنجد، بذر کاهو و تخم آفتابگردان می‌باشد و می‌توان به عنوان مواد اصلی آن استفاده کرد.

اول مواد را تمیز می‌کنیم بعد با آب می‌شوریم تا خاک و سنگ آن تمیز شود و پس از خشک شدن جداگانه مواد را برشته می‌کنیم و سپس تمام مواد را با شکر مخلوط می‌کنیم و در نهایت آسیاب می‌شود.

قاووت پسته؛ شیرینی محلی در کرمان.

 

بسیاری از اهالی استان کرمان معمولاً روزانه از قاووت استفاده می‌کنند. گاهی نیز آن را در چایی و یا شیر می‌ریزند و از آن به عنوان انرژی‌زا یاد می‌کنند و به آن لقب مکمل قوی در بین شیرینی‌های محلی می‌دهند. در ادامه به طرز تهیه و خواص آن می‌پردازند.

 

قاووت و خواص آن چیست؟

کامل‌ترین نوع قاووت کرمان، قاووت ۴۰ گیاه یا همان قووتو است که بسیار مقوی و مفید است و طبعی گرم دارد. در کرمان معمولا روزانه چند قاشق از قووتو را به همین صورت پودری مصرف می‌کنند اما امروزه کمتر شناخته یا استفاده می‌شود.

برخی نیز آن را در آب جوش یا حتی سرد می‌ریزند و استفاده می‌کنند. البته می‌توان آن را با شیر یا چایی نیز صرف کرد.

 

 

مزایا و خواص قاووت کرمان

قاووت به واسطه موادی که در تهیه آن دخیل هستند، مزایای بسیار زیادی دارد. برخی از این مزایا را به اختصار در این قسمت به شما توضیح می‌دهیم.

  • طبع قاووت به خاطر مغزیجات آن گرم است و سردی بدن را درمان می‌کند.
  • قاووت کرمان سرشار از چربی‌های طبیعی و اسیدهای چرب است.
  • مقادیر قابل توجهی آنتی‌اکسیدان و ترکیبات ضروری نیز در قاووت وجود دارند و باعث مفید بودن زیاد این پودر خوراکی می‌شود.
  • با مصرف قاووت مقدار زیادی مواد معدنی هم جذب بدن می‌شود. همچنین ویتامین‌های A، B، D و… نیز در قاووت وجود دارد.
  • قاووت بازسازی سلول‌های بدن را سریع‌تر میکند. پس از اتمام بیماری و در دوران نقاهت، بهترین خوراکی برای بازیابی انرژی از دست رفته قاووت است.
  • قاووت برای درمان کم‌خونی هم مفید است و آرامش‌زاست. قاووت در طعم‌های مختلفی تهیه می‌شود.

 

 

طرز تهیه قاووت در خانه؛ سریع و ساده

نکته مهم: میزان مواد را برای 10 تا 11 کیلو قاووت برای شما در نظر گرفتیم. البته که شما می‌توانید با توجه به نسبت‌ها، به میزان دلخواه خودتان مواد را تهیه کنید و آن را درست کنید. شکر هم باید به اندازه نصف کل مواد مورد مصرف باشد.

قاووت انواع و اقسام مختلفی دارد و به این نوع قاووت که می‌خواهیم آموزش دهیم، به اصطلاح قاووت 40 گیاه می‌گویند. قاووت پسته، قاووت بادام، قاووت نارگیلی و نخودچی از انواع دیگر قاووت هستند که موادشون در حد 2 تا 4 ماده شامل مغزیجات و غیره است.

 

قاووت و سوهان؛ از شیرینی‌های محلی ایرانی

همانطور که در بالاتر گفته شد، قاووت نوعی از شیرینی‌های محلی کشورعزیزمان است. همانطور که الان برای شما یکی از دستور‌های تهیه قاووت را می‌گذاریم، شما می‌توانید با رفتن به آرشیو بلاگ اسنپ‌فود مقاله لازم برای طرز تهیه سوهان را نیز بخوانید و با درست کردن آن در کنار قاووت میز مجالس خود را شیرین‌تر کنید!

اما اگر به هر دلیلی قادر به درست کردن شیرینی‌های مورد علاقه خود در خانه نبودید، نگران نباشید! زیرا می‌توانید آنها را درب خانه خود تحویل بگیرید. کافی است برای پیدا کردن شیرینی مد نظر خود از سرویس‌های سفارش انلاین شیرینی استفاده کنید و لذت ببرید. به همین راحتی!

ارزش غذایی بالای این پودجر مقوی را دست کم نگیرید!

جدول ارزش غذایی قاووت

برای ورزشکاران و کسانی که به سلامیت خود اهمیت می‌دهند، آگاهی از مزان کالری غذایی که میل می‌کنند بسیار حائز اهمیت است. در جدول زیر میزان کالری هر ۱۰۰ گرم قاووت و زمان مور نیاز برای آماده سازی آن در خانه را برایتان ذکر کرده‌ایم.

 

میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم 573 کیلو کالری در 100 گرم
زمان آماده سازی یک الی دو ساعت
زمان لازم برای پخت به مقداری که نسوزد حدود ده دقیقه هر دانه
تعداد نفرات/کیلو برای 10 تا 20 کیلو درست کردن کافیست.

 

 

مواد لازم برای درست کردن قاووت

 

مواد مورد نیاز میزان لازم
تخم آفتاب گردان یک کیلو
بذر کتان 250 گرم
جو یک کیلو
نخودچی یک کیلو
کنجد نیم کیلو
دانه خشخاش نیم کیلو
تخم خرفه نیم کیلو
تخم کاهو سه قاشق غذا خوری
سیاه دانه سه قاشق غذا خوری
تخم گشنیز 200 گرم
هل سبز و سیاه هر کدام 50 گرم
بادام نیم کیلو
دانه قهوه 250 گرم
شکر نصف کل مواد

 

 

 

 

پودر قاووت؛ از شیرینی‌های محبوب محلی کرمان.

 

 

طرز تهیه قاووت خانگی؛ مرحله به مرحله

  • پوست چوبی بادام‌ها رو بشکنید. اگر پوست ندارد، خود بادام را پاک کنید و بقیه مواد رو جداگانه کاملا تمیز پاک کنید و با آب بشویید.
  • بعد از شستن، آن‌ها را زیر آفتاب پهن کنید تا خشک شوند. ترجیحا جایی بگذارید که خاک بر روی مواد ننشیند.
  • مواد را با هم ترکیب نکنید و باید جدا جدا آن‌ها را پهن کنید تا خشک شوند. زمانی که مطمئن شدید که هیچ رطوبتی ‌ندارند، جداگانه هر کدام را در ماهیتابه تفت بدهید تا برشته شوند.
  • برشته کردن مثل تفت دادن بدون روغن، باید روی شعله خیلی کم دانه‌های خشک شده را تند و تند هم بزنید تا بوی برشته شدن آن‌ها بلند شوند.
  • باید حواستان باشد که یک وقت دانه‌ها نسوزند چون تلخ می‌شوند و مزه بدی به ترکیب ما می‌دهند. دقت کنید که هل سیاه و هل سبز احتیاجی به شسته شدن و برشته کردن ندارند. نخودچی را نشویید فقط برشته کنید.

نکته نهایی اما مهم!

اما در آخر مواد رو باهم ترکیب کنید و آسیاب کنید. اگر از آسیاب‌های بزرگ عطاری‌ها استفاده می‌کنید نتیجه بهتری می گیرید چون این آسیاب‌ها، پوست هل‌ها و تخمه‌ها رو جدا می‌گیرد. اگر از آسیاب خانگی استفاده می‌کنید، مغز تخمه آفتابگردان بخرید و پوست هل سیاه را بگیرید و بعد به مخلوط کن اضافه کنید. هل سیاه را در‌هاون یا آسیا یک دور بریزید و بکوبید تا پوستش باز شود، دانه‌های داخل آن را در بیاورید و پوستش را که لازم ندارید دور بریزید. همه مواد به صورت آسیاب شده ترکیب می‌شوند و در آخر تبدیل به قاووت می‌شود.

در نظر داشته باشید که طرز تهیه‌های مختلفی هست که ما اینجا فقط یکی از آنها را برای شما شرح دادیم. امیدواریم از آن لذت ببرید و خود و خانواده را با این ترکیب جادویی مقوی و سالم کنید! نوش جان.

اگر تجربه یا نظری در رابطه با قاووت کرمان دارید، حتما با ما در میان بگذارید. از همراهی شما متشکریم.

 

 

اشتراک:
ترمه افضلی- 775 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود