طرز تهیه قهوه آمریکانو (کافه آمریکانو) و خواص آن

طرز تهیه قهوه آمریکانو

قهوه آمریکانو یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌هایی است که بر پایه قهوه درست می‌شود. البته برای تهیه این قهوه خوشمزه، از روش‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. در ادامه این مطلب به طرز تهیه قهوه آمریکانو و معرفی آن خواهیم پرداخت. پس اگر برای اولین بار است که قصد دارید این نوشیدنی را در منزل تهیه کنید، این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

قهوه آمریکانو

تعداد نفرات 2 نفر
زمان آماده سازی 2 دقیقه
زمان پخت غذا 6 تا 8 دقیقه
میزان سختی متوسط

تاریخچه قهوه آمریکانو

تاریخچه قهوه آمریکانو

قهوه آمریکانو بر پایه اسپرسو درست می‌شود که نام آن از کلمه اکسپرس گرفته شده و همان قهوه حاصل از فشار بخار آب داغ است. در سال 1884 اولین ماشین اسپرسو توسط آنجلو موریوندو ساخته شد. پس از آن در سال 1901، لوئیجی بزرا، از میلان، یک دستگاه اسپرسو پیشرفته را به ثبت رساند. در سال 1904، دزیدریو پاونی حق اختراع دستگاه برزا را خریداری کرد و شروع به تولید این دستگاه کرد. اما اولین بار در جنگ جهانی دوم یک سرباز که قصد داشت اسپرسو را مطابق با ذائقۀ خود تهیه کند، آمریکانو را به وجود آورد. از آن پس این نوشیدنی در اروپا و آمریکا بسیار محبوب شده و طرفداران زیادی به دست آورد.

طرز تهیه قهوه آمریکانو به روش‌های مختلف

طرز تهیه قهوه آمریکانو به روش‌های مختلف

پیش از هر چیزی بهتر است بگوییم که آمریکانو در واقع اسپرسوی رقیق شده است. به این شکل فرایند کار ساده به نظر می‌رسد. شما باید ابتدا یک اسپرسوی مرغوب تهیه کنید و سپس آن را به وسیله آب جوش رقیق کنید. از آن جایی که برای تهیه اسپرسو، روش‌های مختلفی وجود دارد، آمریکانو را نیز می‌توان به روش‌های مختلفی تهیه کرد. در ادامه به روش‌های مختلف طرز تهیه کافه آمریکانو خواهیم پرداخت.

طرز تهیه آمریکانو با موکاپات

طرز تهیه آمریکانو با موکاپات

در طرز تهیه قهوه آمریکانو با موکاپات، کار چندان سختی پیش روی خود ندارید. تنها کافی است که مراحل زیر را با دقت دنبال کنید:

  • مرحله اول: برای تهیه آمریکانو با موکاپات ابتدا محفظه پایینی موکاپات را با آب پر کنید. در طرز تهیه آیس موکا نیز می‌توانید قهوه را به همین شکل در موکاپات آماده کنید.
  • مرحله دوم: سپس در جایگاه قهوه، قهوه آسیاب شده را بریزید و آن را پر کنید.
  • مرحله سوم: در ادامه توسط یک قاشق روی آن را صاف کنید. توجه داشته باشید که حتما روی قهوه صاف شده باشد.
  • مرحله چهارم: حالا سبد قهوه را روی محفطه پر شده با آب قرار دهید و قسمت بالایی موکاپات را روی آن ببندید.
  • مرحله پنجم: سپس نوبت آن است که موکاپات را روی حرارت گاز با حرارت بالا بگذارید.
  • مرحله ششم: پس از چند دقیقه صدای جوش آمدن آب را خواهید شنید. در این زمان موکاپات را از روی شعله گاز بردارید. اسپرسو درست شده است.
  • مرحله هفتم: حال باید مقداری آب جوش به آن اضافه کنید تا قهوه آمریکانو آماده شود.

نکته: لازم به ذکر است که در صورت عدم در اختیار داشتن موکاپات، می‌توانید طرز تهیه قهوه آمریکانو بدون دستگاه را دنبال کرده و از یک قهوه جوش ساده به جای آن استفاده کنید.

طرز تهیه قهوه آمریکانو با دستگاه فرنچ پرس

طرز تهیه قهوه آمریکانو با دستگاه فرنچ پرس

برخلاف باور عموم، می‌توان با استفاده از فرنچ پرس نیز قهوه اسپرسو و در نهایت قهوه آمریکانو تهیه کرد. فرنچ پرس نوعی وسیله، برای دم آوری قهوه است. برای درست کردن آمریکانو با استفاده از فرنچ پرس، به یک فرنچ پرس، دانه‌های قهوه، دستگاه آسیاب دستی و آب جوش نیاز دارید. سپس کافی خواهد بود تا با دقت مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: در مرحله اول، دانه‌‌های قهوه را آسیاب کنید. معمولا یک یا دو قاشق غذا خوری قهوه آسیاب شده برای یک نفر کفایت خواهد کرد.
  • مرحله دوم: پس از آسیاب کردن قهوه، آن را درون فرنچ پرس بریزید. به یاد داشته باشید که حتما در طرز تهیه قهوه فرانسه هم باید قهوه را آسیاب کرده باشید.
  • مرحله سوم: آب درحال جوش را به مقدار کمی روی قهوه بریزید. سپس آن را به خوبی هم بزنید و بعد از آن، باقی آب را به آن بیفزایید.
  • مرحله چهارم: چهار دقیقه صبر کنید و سپس پیستون را به آرامی فشار دهید. اسپرسویی که توسط فرنچ پرس درست می‌شود، بسیار با نوع ماشینی آن متفاوت خواهد بود؛ اما در مواقعی که به ماشین اسپرسو دسترسی نداشتید این راحت‌ترین روش به حساب می‌آید. لازم به ذکر است اسپرسویی که توسط موکاپات نیز تهیه می‌شود از روش فرنچ پرس کیفیت بیشتری دارد.

طرز تهیه قهوه آمریکانو توسط ماشین اسپرسو

طرز تهیه قهوه آمریکانو توسط ماشین اسپرسو

طرز تهیه قهوه آمریکانو با استفاده از ماشین اسپرسو نسبت به دو وسیله دیگر مقداری حرفه‌ای‌تر انجام شده و البته به همان اندازه نیز طعم بهتری خواهد داشت. البته لازم است که حتما نحوه کار کردن با دستگاه اسپرسوساز را بدانید. بعد از آن تهیه این قهوه با دستگاه، ساده و عالی پیش خواهد رفت.

  • مرحله اول: برای درست کردن اسپرسو با این دستگاه ابتدا پرتا فیلتر خود را کاملا تمیز کنید. رطوبت زیاد پرتا فیلتر یا کثیف بودن آن در طعم نهایی قهوه بسیار مؤثر است.
  • مرحله دوم :سپس قهوه آسیاب شده را درون پرتا فیلتر بریزید. توجه داشته باشید که قهوه آسیاب شده به طور نامنظم درون پرتا فیلتر ریخته می‌‌شود. در این زمان شما نیاز دارید که آن را مرتب و سپس پرس کنید. می‌‌توانید با زدن چند ضربه آرام به آن، قهوه را یک دست کنید.
  • مرحله سوم: پس از این کار نوبت به تَمپ قهوه می‌‌رسد. جالب است بدانید که در آموزش‌های باریستایی به افراد گفته می‌شود فشار تمپ باید حدود 20 کیلوگرم باشد، اما این گفته را نمی‌شود در حقیقت عملی کرد. زیرا هیچ معیاری برای اندازه گیری آن وجود ندارد. بنابراین تمام باریستاها این کار را به صورت تجربی انجام می‌دهند.

 نکته: نکته مهم در این راستا آن است که قهوه به درستی و صاف تمپ شده باشد. برای این کار باید دستتان با میز که پرتا فیلتر را روی آن قرار دادید، زاویه 30 درجه بسازد. در آخر توجه کنید روی قهوه کاملا صاف باشد. زیرا در صورت کج بودن، یک سمت قهوه خواهد سوخت.

  • مرحله چهارم: حالا نوبت به آن می‌رسد که پرتا فیلترها به قسمت گروپ دستگاه بسته شوند. لازم است که پیش از بستن پرتا فیلتر، صبر کرد تا مقداری آب از آن بیرون بیاید. این کمک می‌کند تا آب وارد قهوه نشود. پس از آن می‌توانید پرتا فیلتر را به گروپ ببندید.
  • مرحله پنجم: بلافاصله پس از بستن پرتا فیلتر، شروع به عصاره گیری کنید. زیرا اگر زمان زیادی پرتا فیلتر بدون انجام عصاره گیری به گروپ بسته باشد، حرارت زیاد باعث خواهد شد تا قهوه بسوزد.
    به خاطر داشته باشد که هنگام عصاره گیری حواستان به زمان باشد. معمولا زمان 10 ثانیه برای این کار در نظر گرفته می‌‌شود، اما ممکن است نسبت به تنطیمات دستگاه، این زمان متفاوت باشد. البته شما می‌توانید با کمی مهارت و توجه زیاد، همین نتیجه را در طرز تهیه قهوه آمریکانو بدون دستگاه نیز داشته باشید.

حال، اگر طرز تهیه قهوه آمریکانو را به روش‌های مختلف یاد گرفته‌اید و می‌خواهید طرز تهیه دیگر انواع قهوه را هم یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم طرز تهیه قهوه یزدی را نیز مطالعه کنید.

خواص قهوه آمریکانو

خواص قهوه آمریکانو

به طور کلی با تهیه انواع قهوه، می‌توانید از خواص عالی آن‌ها برخوردار شوید. به طور خاص قهوه آمریکانو که به آن بلک کافی نیز گفته می‌شود، خواص بسیاری دارد. در ادامه به خواص این نوشیدنی انرژی زا پرداخته‌ایم:

۱.  حافظه را تقویت می‌کند

افزایش سن ممکن است منجر به کاهش مهارت‌های شناختی و افزایش خطر ابتلا به زوال عقل، پارکینسون و بیماری آلزایمر شود. نوشیدن قهوه آمریکانو در صبح عملکرد مغز را افزایش می‌دهد. این قهوه، به مغز کمک می‌کند تا فعال بماند و این به طور مستقیم بر عملکرد حافظه شخص تاثیر مثبت خواهد داشت. همچنین این قهوه موجب فعال نگه داشتن اعصاب شده که خود از زوال عقل جلوگیری می‌کند. مطالعات حاکی از آن است که مصرف منظم قهوه آمریکانو، توانسته در افراد خطر ابتلا به آلزایمر را تا چیزی نزدیک به 65 درصد کاهش دهد. همین طور این آمار برای بیماری پارکینسون به نزدیک 60 درصد می‌رسد.

۲. عملکرد بدن را در حین تمرین بهبود می‌بخشد

یکی از بزرگ‌ترین و بهترین مزایای قهوه آمریکانو این است که عملکرد فیزیکی شما را به شدت بهبود می‌بخشد و به شما کمک می کند تا 100 درصد توانایی خود را در طول یک جلسه تمرین به دست آورید. به همین دلیل است که خیلی از مربی‌های بدنسازی از شما می‌خواهند قبل از آمدن برای تمرین، قهوه آمریکانو بنوشید.
این قهوه با افزایش سطح اپی نفرین (آدرنالین) در خون همراه است که فرد را برای انجام فعالیت‌های بدنی شدید آماده می‌کند. همچنین چربی ذخیره شده بدن را تجزیه کرده و سلول‌های چربی را در قالب اسیدهای چرب آزاد به جریان خون وارد می‌کند که می‌توانند به عنوان سوخت برای فعالیت‌های بدنی شدید استفاده شوند. البته، اگر به دنبال کردن طرز تهیه انواع قهوه گرم، چون طرز تهیه قهوه ترک علاقه ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که طرز تهیه آیس کافی را دنبال کرده و قهوه سرد و گوارا را امتحان کنید.

۳. برای کبد مفید است

کبد یکی از حیاتی‌ترین اندام‌های بدن ما است، زیرا بسیاری از وظایف مهم بدن را انجام می‌دهد. قهوه آمریکانو از سرطان کبد، هپاتیت، بیماری کبد چرب و سیروز الکلی جلوگیری می‌کند. افرادی که روزانه 4 فنجان یا بیشتر قهوه آمریکانو می‌نوشند، 80 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری کبدی قرار دارند. همین طور قهوه به کاهش سطح آنزیم‌های مضر کبد در خون کمک خواهد کرد.

۴. شما را باهوش می‌کند

شما را باهوش می‌کند

قهوه دارای یک محرک روانگردان است که وقتی با بدن واکنش نشان می‌دهد، توانایی بهبود انرژی، خلق و خو و عملکرد شناختی را دارد. بنابراین شما را در یک دوره زمانی هوشمندتر از پیش می‌سازد. این یک فرصت عالی است که با استفاده از نوشیدنی سالم، توان شخصی خود را افزایش داده و از آن به نفع تحصیل یا کار کمک بگیرید. بنابراین، از آموزش طرز تهیه قهوه آمریکانو غافل نشوید.

۵. معده را تمیز می‌کند

قهوه یک نوشیدنی ادرار آور است. بنابراین سبب تکرر ادرار در شما خواهد شد. در نتیجه هنگامی که قهوه آمریکانو بدون قند می‌نوشید، تمام سموم و باکتری‌ها به راحتی به شکل ادرار دفع می‌شوند. در حقیقت این عملکرد قهوه به پاکسازی معده کمک خواهد کرد. به ویژه قهوه یونانی، خاصیت قابل توجهی در پاکسازی معده و بهبود عملکرد دستگاه گوارش داد. با دنبال کردن طرز تهیه قهوه یونانی، می‌توانید این قهوه جذاب و مفید را در منزل آماده کرده و نوش جان کنید.

۶. به کاهش وزن کمک می‌کند

اگر 30 دقیقه قبل از رفتن به باشگاه بدنسازی قهوه آمریکانو نوشیده‌ باشید، باید بدانید که این نوشیدنی، باعث کاهش سریع وزن می‌شود. قهوه آمریکانو تقریباً 50 درصد به افزایش متابولیسم کمک می‌کند. همچنین با داشتن خاصیت چربی سوزی قابل توجه، چربی شکم را می‌سوزاند. این نوشیدنی سیستم عصبی را تحریک می‌کند. در واقع به بدن پیام می‌دهد سلول‌های چربی را تجزیه کرده و از آن‌ها به عنوان منبع انرژی در مقابل گلیکوژن استفاده کند. همچنین، لازم به ذکر است که از میان انواع قهوه،  دنبال کردن طرز تهیه قهوه سبز، بیشترین تاثیرگذاری در کاهش وزن را داشته و به طور کلی قهوه سبز به عنوان یکی از چربی سوزهای قوی معرفی شده است.

۷. سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد

اگرچه نوشیدن قهوه آمریکانو به طور منظم فشار خون را به طور موقت افزایش می‌دهد، اما این اثر با گذشت زمان کاهش می‌یابد. نوشیدن 1-2 فنجان قهوه آمریکانو در روز خطر بیماری‌های قلبی عروقی از جمله سکته مغزی را کاهش می‌دهد. قهوه آمریکانو همچنین سطح التهاب را در بدن را پایین خواهد آورد.

۸. خطر دیابت را کاهش می‌دهد

خطر دیابت را کاهش می‌دهد

نوشیدن روزانه قهوه آمریکانو به کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک می‌کند. این بیماری در سنین بالاتر می‌تواند منجر به آسیب اندام‌ها و بیماری‌های قلبی شود. قهوه با افزایش تولید انسولین به کنترل دیابت کمک می‌کند. همین طور در افرادی که عادت به نوشیدن این نوع قهوه دارند، پیشگیری از ابتلا به دیابت، به ویژه دیابت نوع 2، بسیار خوب پیش خواهد رفت.

۹. خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد

سرطان به یکی از بزرگ‌ترین قاتلان جهان امروز تبدیل شده است. ترکیب موجود در قهوه به جلوگیری از انواع خاصی از سرطان مانند سرطان کبد، سینه، روده بزرگ و راست روده کمک می‌کند. همچنین قهوه التهاب را کاهش می‌دهد که یکی از دلایل اصلی ایجاد تومور است. بنابراین، از طرز تهیه قهوه آمریکانو غافل نشوید.

۱۰. استرس و افسردگی را کاهش می‌دهد

فشار و تنش زیاد کار می‌تواند منجر به افسردگی و استرس شود که به نوبه خود مشکلات زیادی برای سلامتی به وجود خواهد آورد. با نوشیدن یک فنجان قهوه آمریکانو، تمام تنش‌ها و اضطراب‌های روزمره از شما فاصله خواهند گرفت.  قهوه سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کند و تولید دوپامین، سروتونین و نورآدرنالین را افزایش می‌دهد.

۱۱. بدن را در برابر نقرس محافظت می‌کند

بدن را در برابر نقرس محافظت می‌کند

تحقیقات نشان می‌دهد نوشیدن بیش از 4 فنجان قهوه سیاه در روز، با کاهش مستقیم ابتلا به نقرس به اندازه 57 درصد، همراه است. آنتی اکسیدان‌های قوی موجود در قهوه با کاهش سطح انسولین و اسید اوریک در بدن خطر ابتلا به نقرس را کاهش می‌دهند. حتی اگرمبتلا به نقرس هستید، نوشیدن قهوه سیاه، به تسکین علائم آن کمک خواهد کرد. با این حساب توصیه می‌کنیم که با یاد گرفتن طرز تهیه قهوه دمی، هر روز قهوه‌ای خوش طعم و جذاب را نوش جان کنید.

کافه آمریکانو، قهوه‌ای که نباید دست رد به سینه آن زد

طرز تهیه قهوه آمریکانو به روش‌های مختلف را برایتان توضیح دادیم. همانطور که خواندید، قهوه آمریکانو فواید بسیاری داشته، طرز تهیه آن آسان است و پیچیدگی خاصی ندارد. البته مصرف بیش از اندازه آن نیز می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد. بنابراین اگر به میزان لازم در روز قهوه مصرف کنید، می‌توانید از خواص آن بهره‌مند شوید. بنابراین، توصیه می‌کنیم حتما از این قهوه به اندازه درست مصرف کنید.

البته، اگر دستگاه لازم برای تهیه آن را ندارید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. می‌توانید با سفارش انلاین از کافه اسنپ فود، به راحتی این قهوه خوشمزه را داغ و تازه در محل آدرس خود تحویل بگیرید.

نظرات کاربران

عرفان
12.دی.1401

خیلی متابولیسمو میبرن بالا این نوع قهوه ها، عالی بود مرسی.

زهره ه
12.دی.1401

اینجور که شما گفتین، انقد که این قهوه آمریکانو خاصیت داره میوه ها ندارن

eedriise
11.مهر.1402

سلام قهوه آمریکانو برای دیابت و کاهش وزن
خوبه ☕☕

    snappfoodadmin
    12.مهر.1402

    سلام قهوه آمریکانو تقریباً 50 درصد به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند. خاصیت چربی سوزی چربی شکم را دارد و نوشیدن 1-2 فنجان قهوه آمریکانو
    در روز خطر بیماری‌های قلبی عروقی از جمله سکته مغزی را کاهش می‌دهد