آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • گل بابا آدم
    گل بابا آدم و نکات مهم نگهداری مهر 25, 1403
  • معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس، عکس و منو مهر 25, 1403
  • جلوگیری از ریزش موی گربه
    جلوگیری از ریزش موی گربه؛ دلایل و روش های درمان مهر 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
لیست غذاهای طبع گرم
آموزش آشپزی
5/5 - (2 امتیاز)
بدون نظر

لیست غذاهای گرم برای افراد سرد مزاج

مینا اسماعیل بیگی 23 مهر 1403 6 دقیقه

هر غذایی که می‌خوریم ممکن است طبع «گرم»، «سرد»، «تر» یا «خشک» داشته باشد و هر یک از این غذاها، تاثیر متفاوتی بر سیستم بدن خواهند داشت. غذاهای گرم مزاج برای افرادی مناسب است که مزاج سرد دارند یا با مشکلات سردی مزاج درگیر هستند. به باور طب سنتی، خوردن غذاهایی که با مزاج شما سازگار باشند، به سلامت بدن کمک می‌کند و احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهد. اکنون این سوال پیش می‌آید که انواع غذای گرم مزاج چیست و با کدام مواد غذایی می‌توان غذاهایی با طبع گرم تهیه کرد؟ برای یافتن پاسخ این سوال، در ادامه همراه مجله اسنپ فود باشید تا با غذاهای گرم مزاج و پس از آن جدول مواد غذایی با طبع گرم آشنا شوید.

لیست غذاهای ایرانی با طبع گرم

لیست غذاهای ایرانی با طبع گرم

به طور کلی، غذاها با طبع گرم، کالری زیادی دارند و معمولا با حرارت زیاد پخته می‌شوند. این غذاها برای درمان بیماری‌های سردی مزاج مانند کمبود انرژی و بی‌حالی، درد سر و گردن، سرماخوردگی و… بهترین انتخاب هستند. همچنین توصیه می‌شود تا مصرف غذاهایی با طبع گرم را در فصل تابستان کاهش دهید. در این بخش لیست غذاهای گرم برای افراد سرد مزاج را گروه‌های مختلف تقسیم‌بندی و معرفی کرده‌ایم.

انواع خورشت با طبع گرم

انواع خورشت با طبع گرم

از جمله انواع غذای طبع گرم می‌توان به بعضی از خورشت‌های ایرانی اشاره کرد. در تهیه این خورشت‌ها باید از گوشت گوسفند استفاده کنید که طبع گرمی دارد. همچنین مصرف حبوبات گرم مزاج مانند انواع لوبیا و لپه نیز در گرمی مزاج این خورشت‌ها تاثیر دارد. شما می‌توانید خورشت‌های گرم مزاج را در منزل تهیه کنید؛ اما روش آسان‌تر، سفارش آنلاین غذا از اسنپ فود است. در این سرویس می‌توانید تنها با چند کلیک، غذای دلخواه خود را سفارش دهید و آن را درب منزل تحویل بگیرید. از جمله خورشت‌های ایرانی با طبع گرم هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

غذاهای پلویی با طبع گرم

غذاهای پلویی با طبع گرم

بعضی از پلوهای ایرانی نیز در فهرست غذاهای گرم مزاج جای می‌گیرند. بعضی از این پلوها مانند برنج کته‌ای و دمپختک، غذاهای ساده و سریعی هستند که در زمان کوتاهی آماده می‌شوند. از سوی دیگر، بعضی از این پلوها مانند مرصع پلو و شیرین پلو، از جمله غذاهای مجلسی هستند. غذاهایی پلویی با مزاج گرم، شامل موارد زیر است:

انواع کباب گرم مزاج

انواع کباب گرم مزاج

کباب یکی از غذاهای محبوب ایرانی‌ها است که به شیوه‌های گوناگونی طبخ می‌شود. کباب‌هایی که در فهرست غذاهای گرم مزاج قرار دارند را با گوشت‌های گرم درست می‌کنند. اگر از طرفداران انواع کباب هستید و به دنبال غذاهایی با طبع گرم می‌گردید، گزینه‌های زیر مناسب شماست:

آبگوشت، آش و سوپ با مزاج گرم

آبگوشت، آش و سوپ با مزاج گرم

آش و آبگوشت از جمله غذاهایی هستند که در روزهای سرد سال، بیش از هر زمان دیگری مزه می‌دهند! ماده غذایی اصلی در تهیه آبگوشت، گوشت گوسفندی با طبع گرم است که در کنار حبوبات گرم مزاج یعنی نخود و لوبیا قرار می‌گیرد. آبگوشت و آش‌ها در مدت طولانی و با حرارت زیاد پخته می‌شوند و طعم خوبی دارند. از جمله غذاهای گرم مزاج در دسته‌بندی آش و آبگوشت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کوکو و نیمرو با طبع گرم

کوکو و نیمرو با طبع گرم

تخم مرغ را می‌توان یک ماده غذایی با طبع خنثی معرفی کرد؛ چراکه زرده تخم مرغ، طبع گرم و سفیده، طبع سرد دارد. با این وجود، بعضی از مدل‌های طبخ تخم مرغ مانند کوکو سبزی باعث می‌شود تا یک غذای گرم مزاج داشته باشید. پس اگر به دنبال غذاهای گرم مزاج هستید، باید تخم مرغ را به شیوه‌های زیر درست کنید:

  • کوکو سبزی
  • نیمرو پیاز و تخم مرغ
  • نیمرو
  • تخم مرغ آب‌پز
  • خاگینه

فلافل و انواع خوراک گرم مزاج

فلافل و انواع خوراک گرم مزاج

در این دسته‌بندی، ابتدا باید فلافل را به عنوان یکی از غذاهای گرم مزاج معرفی کرد که با نخود تهیه می‌شود. در ادامه برخی از خوراک‌های ایرانی نیز طبع گرمی دارند و مناسب افراد سرد مزاج هستند. در ترکیب این خوراک‌ها از گوشت‌های گرم مانند گوشت گوسفند و حبوبات گرم استفاده می‌شود و نتیجه کار، یک غذای گرم و البته خوشمزه خواهد بود. خوراک‌های ایرانی به طبع گرم به شرح موارد زیر هستند:

لبنیات با طبع گرم

لبنیات با طبع گرم

در دسته غذاهای گرم مزاج می‌توان به برخی از لبنیات نیز اشاره کرد که معمولا در وعده صبحانه یا به عنوان میان وعده مصرف می‌شوند. خوردن این گروه از مواد غذایی به دلیل جذب کلسیم و دیگر مواد معدنی اهمیت زیادی دارد و باید در رژیم غذایی روزانه ما جای بگیرند. از جمله لبنیات گرم مزاج هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیر میش
  • شیر شتر
  • کره

جدول مواد غذایی با طبع گرم

جدول مواد غذایی با طبع گرم

حال که غذاهای گرم مزاج را می‌شناسید، بهتر است تا به سراغ مواد غذایی با طبع گرم برویم. در گروه‌های مختلف غذایی مانند میوه‌ها، سبزیجات و گوشت‌ها، بعضی از مواد غذایی طبع گرمی دارند. اگر دچار بیماری‌های مزاج سرد هستید یا به طور کلی مزاج سرد دارید، باید مواد غذایی زیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

میوه‌های گرم مزاج سبزیجات با طبع گرم گوشت‌های گرم مزاج
نارگیل سیر میگو
سیب شیرین کلم برگ گوشت گوسفند
انجیر شلغم گوشت اردک
توت سفید زیتون گوشت شتر مرغ
انگور هویج گوشت بوقلمون و غاز
خربزه پیاز گوشت و تخم بلدرچین
خرمالو بادمجان زرده تخم مرغ
پرتقال شیرین مرزه، شنبلیله و تره دل، جگر سفید و سیاه
انبه جعفری گوشت خروس
به ریحان و شاهی گوشت شتر

علاوه بر جدول بالا، در دیگر دسته‌بندی‌های مواد غذایی مانند آجیل، ادویه‌ها و عرقیات گیاهی نیز خوراکی های طبع گرم وجود دارند که آشنایی با آن‌ها اهمیت زیادی دارد. به طور کلی، متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند تا افراد سرد مزاج، مصرف عرقیات گیاهی با طبع گرم را در برنامه روزانه خود جای دهند و از خواص آن‌ها بهره‌مند شوند:

آجیل و مغزهای گرم مزاج ادویه‌های با طبع گرم بعضی از عرقیات گیاهی طبع گرم
بادام کاغذی فلفل سیاه، فلفل قرمز و فلفل سفید عرق آویشن
بادام هندی آویشن و دارچین عرق اسطوخودوس
بادام درختی شیرین و تلخ زردچوبه عرق بابونه
بادام زمینی زعفران عرق بادرنجبویه
پسته بادیان و بادیان رومی عرق بهار نارنج
تخمه آفتاب‌گردان، خربزه و طالبی زنجبیل عرق بومادران
فندق پونه عرق پونه
گردو زیره سیاه و زیره سبز عرق رازیانه
کشمش گلپر عرق رزماری
خرما وانیل و هل عرق آلاله

سخن پایانی

در این مطلب از مجله اسنپ فود، فهرست غذا های طبع گرم را معرفی کردیم و سپس به سراغ خوراکی‌ها و مواد غذایی مختلف با مزاج گرم رفتیم. به باور طب سنتی، مزاج‌شناسی و مصرف غذاهایی متناسب با مزاج افراد، از یک سو سلامت بدن را تضمین می‌کند و از سوی دیگر، نقشی موثر در درمان بیماری‌های مرتبط با مزاج دارد. پس اگر سرد مزاج هستید یا با بیماری‌های این مزاج دست و پنجه نرم می‌کنید، باید رژیم غذایی روزانه خود را بر اساس مصرف غذاهای گرم مزاج برنامه‌ریزی کنید. پس درباره مزاج و رژیم غذایی خود حساس باشید تا گامی موثر برای سلامت اندام‌های بدن خود بردارید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2738 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود