خواص ریشه زرشک + عوارض و طریقه مصرف

ریشه زرشک
4.1/5 - (31 امتیاز)

بیشتر ما درباره خواص زرشک می‌دانیم، اما آیا تا به حال چیزی در خصوص خواص ریشه آن شنیده‌اید؟ خواص ریشه زرشک بسیار قابل توجه بوده و می‌توان از آن برای پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها استفاده کرد. با شناخت این خواص و استفاده درست از این گیاه طبیعی، می‌توانید به سطح سلامتی خود کمک زیادی کرده و از آن بهترین بهره برداری را داشته باشید. گیاه زرشک کوهی (زرک) را با نام علمی berberis vulgaris می‌شناسیم که در طب سنتی نیز جایگاه بالایی دارد. ریشه گیاه زرشک دارای ترکیبات ضدباکتری بوده و در صنایع پزشکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آشنایی با خواص ریشه زرشک

آشنایی با خواص ریشه زرشک

احتمالا پاسخ سوال زرشک چه خواص و فوایدی دارد؟ را می‌دانید، اما خواص ریشه زرشک ممکن است برایتان مبهم باشد که در این بخش به آن اشاره می‌کنیم. از جمله خواص ريشه زرشک، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. درمان جوش‌های پوستی

یکی از اصلی‌ترین خواص ریشه زرشک که اتفاقا بسیار مورد توجه قرار گرفته است، درمان جوش‌های پوستی است. با استفاده موضعی از این ماده روی جوش‌های صورت خود، می‌توانید به خشک شدن جوش‌ها و رفع جای جوش با سرعت زیاد، کمک کنید. به علاوه این گیاه موجب روشن شدن پوست شده و در درمان لکه‌های پوستی نیز عالی عمل می‌کند. عملکرد ریشه زرشک برای درمان لکه‌های پوستی، با کاهش تندی رنگ دانه‌ها همراه بوده و موجب خواهد شد تا در طول زمان، رنگ لکه‌های پوستی به حداقل رسیده و دیگر به کلی به چشم نیایند.

2. رفع بی‌اشتهایی

با مصرف ریشه زرشک، این امکان را خواهید داشت تا خیلی زود به رفع بی‌اشتهایی کمک کرده و میل به غذاخوردن را دوباره به دست بیاورید. از این روی در افرادی که معمولا دچار بی‌اشتهایی به صورت معمولی یا ناشی از بیماری‌های مختلف چون شیمی درمانی یا کاهش عملکرد کلیه هستند، با تائید پزشک، مصرف ریشه زرشک می‌تواند در بازگرداندن اشتها کمک‌کننده باشد.

3. کمک به درمان بیماری‌های قلبی

وجود آنتی اکسیدان‌ها در ریشه زرشک، باعث شده تا این گیاه به درمان بیماری‌های قلبی نیز کمک کرده و برای بهبود جریان خون و جلوگیری از انسداد عروق، یک گیاه شفابخش شناخته شود. جالب است بدانید که این ریشه گیاهی، به بهبود ریتم ضربان قلب نیز کمک کرده و برای افرادی که بر اثر عوامل مختلف جسمی و روحی از آریتمی ضربان قلب رنج می‌برند، یک ماده فوق العاده موثر است. با دنبال کردن هر آنچه باید درباره خواص جوشانده زرشک بدانید، بهتر متقاعد خواهید شد که چطور این دمنوش در کنترل و پیشگیری از بیماری‌های قلبی موثر است.

4. درمان یبوست

وجود بربامین در ریشه زرشک، به درمان یبوست کمک کرده و در افرادی که به طور مستمر از این عارضه رنج می‌برند، به عنوان یک ماده گیاهی درمانی، کارایی دارد. با این حساب در صورتی که فردی از یبوست مزمن رنج ببرد، می‌تواند با استفاده از خواص ریشه زرشک، به درمان یبوست کمک کرده و عوارض آن را به حداقل برساند.

5. کمک به تنظیم چربی خون

کمک به تنظیم چربی خون

برای تنظیم چربی خون، می‌توانید از ریشه زرشک، به ویژه جوشانده آن استفاده کرده و چربی خون را کاهش دهید. این یکی از روش‌های موثر برای کاهش چربی خون، به شکل گیاهی است که اتفاقا اثرگذاری قابل توجهی دارد. لازم به ذکر است که خود زرشک نیز در کاهش چربی خون و به طور کلی تصفیه خون، بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

6. درمان اگزما

درمان اگزما یکی از خواص جوشانده ریشه زرشک بوده و برای افرادی که دچار این بیماری شده‌اند، مانند یک نوشیدنی شفابخش عمل خواهد کرد. به علاوه خواص اعجاب انگیز آب زرشک طبیعی در درمان اگزما نیز قابل توجه بوده و عوارض آن را به شدت کاهش می‌دهد.

7. تقویت معده و سیستم گوارشی

ریشه زرشک دارای خواص عالی در درمان زخم معده و همین طور تقویت معده و بهبود فرایند گوارش در بدن است. برای افرادی که معمولا برای هضم غذا مشکل دارند، بهره مندی از خواص جوشانده زرشک، فوق العاده موثر خواهد بود.

8. درمان زردی

وجود اکسیاکانتین در ریشه زرشک، به درمان زردی و یرقان کمک کرده و باعث کاهش عوارض آن و البته کوتاه شدن دوره درمان خواهد شد. البته در نظر داشته باشید که در درمان زردی نوزادان و کودکان نمی‌توان از این دمنوش استفاده کرد و باید حتما مراجعه به پزشک انجام بپذیرد.

9. کاهنده استرس و اضطراب

مصرف جوشانده ریشه زرشک، به کاهش استرس و اضطراب کمک کرده و باعث می‌شود که در پی مصرف منظم و مستمر، آرامش بیشتری حاصل شود.

10. تسکین تب

تسکین تب

ریشه زرشک، برای کاهش تب و داغی بدن بسیار موثر بوده و با عفونت‌های ویروسی نیز مبارزه می‌کند. از این روی در صورتی که ریشه تب بیماری ویروسی باشد، می‌توان به خوبی از این گیاه به نفع درمان آن استفاده کرد.

11. ادرارآوری

در میان خواص ریشه زرشک، درمان عفونت‌های ادراری و همینطور رفع سوزش ادرار را می‌بینیم. این گیاه به طور کلی ادرارآور بوده و در این خصوص به پاکسازی مجاری ادراری نیز کمک می‌کند.

12. رفع تشنگی

یکی از خواص ریشه زرشک وحشی که بسیار به آن تاکید شده است، رفع تشنگی می‌باشد. با تهیه جوشانده از ریشه زرشک وحشی، تشنگی مفرط و مزمن درمان شده و آبرسانی خوبی به بدن انجام می‌شود.

13. درمان سرماخوردگی

شما می‌توانید از خواص ریشه زرشک به دلیل وجود ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های موثر برای درمان سرماخوردگی کمک بگیرید.

14. خواص ریشه زرشک برای شکستگی

یکی از عواملی که باعث می‌شود شکستگی‌های پیوسته استخوانی در افراد روی دهد، پوکی استخوان است. برای کمک به درمان سریع‌تر شکستگی و کاهش ریسک آن، نوشیدن دمنوش ریشه زرشک، بسیار موثر خواهد بود. جالب است بدانید که در طب سنتی نیز ریشک زرشک را برای درمان شکستگی استخوان توصیه کرده‌اند.

15. ریشه زرشک برای دیابت

ریشه زرشک برای دیابت

خواص ریشه زرشک برای کمک به کاهش عوارض دیابت فوق العاده ظاهر شده و شما می‌توانید با گنجاندن دم کرده این ریشه در رژیم غذایی خود، کاهش قند خون را رقم زده و به این ترتیب به درمان و کنترل دیابت، به ویژه دیابت نوع 2 کمک کنید.

خواص ریشه زرشک کوهی (زرک)

زرشک کوهی (زرک) در محدوده‌های کوهستانی رشد داشته و دارای ترکیبات عالی از جمله بربامین، اکسیاکانتین و بربرین است. ریشه زرشک کوهی برای درمان نقرس و رماتیسم عالی بوده و یکی از بهترین گیاهان برای کمک به کاهش قند خون در افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند، به شمار می‌رود. ریشه زرشک کوهی یا ریشه زرک، منبعی غنی از ویتامین B12 است که می‌تواند به بهبود متابولیسم نیز کمک زیادی کرده و برای بیمارانی که از سندروم متابولیک رنج می‌برند، یک مکمل عالی به حساب می‌آید.

طبع ریشه زرشک چیست؟

طبع ریشه زرشک چیست؟

ریشه زرشک، طبع سرد و خشک داشته و استفاده آن به همراه میخک توصیه شده است. بنابراین، اگر قصد داشتید که از خاصیت ریشه زرشک بهره ببرید، حتما میخک را با آن ترکیب کنید.

مضرات ریشه زرشک

اگر چه هیچ عارضه خاصی از مصرف ریشه زرشک گزارش نشده است، اما ممکن است که برخی از افراد در اثر استفاده زیاد از حد آن، دچار مشکلات گوارشی شده یا حالت تهوع و در موارد جدی‌تر استفراغ را تجربه کنند. به علاوه برخی از گزارشات محدود نیز حاکی از حساسیت‌های پوستی نسبت به این گیاه، از جمله جوش‌های ریز قرمز پوستی است که پس از قطع استفاده از گیاه، به خودی خود بهبود می‌یابند.

عوارض مصرف ریشه زرشک برای زنان باردار

توصیه شده است که زنان باردار از مصرف ریشه زرشک خودداری کنند، زیرا این گیاه موجب تحریک رحم شده و ریسک سقط جنین یا دیگر مشکلات در دوران بارداری را به وجود می‌آورد.

طرز تهیه جوشانده ریشه زرشک

طرز تهیه جوشانده ریشه زرشک

پیش از این طرز تهیه آب زرشک طبیعی را دیدیم، اما ببینیم طرز تهیه جوشانده ریشه زرشک چطور انجام می‌شود. برای تهیه جوشانده ریشه زرشک، کافی است که مانند تهیه تمام دمنوش‌های دیگر، آب را به مقدار مناسب جوشانده و سپس مقدار کافی از ریشه زرشک را داخل قوری ریخته و روی آن را به قدری آب جوش بریزید که سطح ریشه را بپوشاند. چیزی در حدود 10 دقیقه برای دم کردن ریشه زرشک کفایت خواهد کرد.

طریقه مصرف ریشه زرشک کوهی

بهترین زمان مصرف دمنوش ریشه زرشک کوهی، به اندازه یک ساعت بعد از صرف هر یک از وعده‌های غذایی است. به این شکل می‌توانید بهترین و بالاترین برداشت از خواص آن را داشته باشید.

ریشه زرشک را مصرف کنیم یا نه؟

خاصیت ریشه زرشک برای سلامتی جسم و خلق ثابت شده و از قرن‌ها پیش این گیاه به عنوان یکی از گیاهان شفابخش در طب سنتی کاربرد داشته است. امروز نیز می‌توان از این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و همین طور پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات سلامتی دیگر کمک گرفت. شما چه تجربه‌ای در این خصوص دارید.

نظرات کاربران

فرحان تاجیک
26.تیر.1402

کاملا اعتقاد به این گیای درمانگر وجادوی دارم ،چون شاید یک قرن است تمام خانواده من از این چوب درمانی استفاده ‌وراضی بودند

    snappfoodadmin
    27.تیر.1402

    سلام خواص ریشه زرشک برای سلامتی بدن زیاد است :درمان جوش‌های پوستی با زرشک،رفع بی‌اشتهایی،کمک به درمان بیماری‌های قلبی با ا زرشک ،درمان یبوست
    وجود بربامین در ریشه زرشک، به درمان یبوست کمک کرده و در افرادی که به طور مستمر از این عارضه رنج می‌برند، به عنوان یک ماده گیاهی درمانی، کارایی دارد.
    کمک به تنظیم چربی خون،تقویت معده و سیستم گوارشی ریشه زرشک دارای خواص عالی در درمان زخم معده و همین طور تقویت معده و
    بهبود فرایند گوارش در بدن است. تسکین تب با ریشه زرشک ، رفع تشنگی
    یکی از خواص ریشه زرشک وحشی که بسیار به آن تاکید شده است، رفع تشنگی می‌باشد

    Zihota
    03.شهریور.1402

    میشه بگید شما چطور ویرای چه بیماریهایی استفاده کردید ازاین ریشه

      snappfoodadmin
      11.شهریور.1402

      سلام خواص ریشه زرشک کوهی (زرک) که ترکیبات عالی از جمله بربامین، اکسیاکانتین و بربرین دارد ریشه زرشک کوهی برای درمان نقرس و رماتیسم عالی بوده و
      یکی از بهترین گیاهان برای کمک به کاهش قند خون در افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند، است .
      ریشه زرشک کوهی یا ریشه زرک، منبعی غنی از ویتامین B12 است که می‌تواند به بهبود متابولیسم کمک زیادی کند و برای بیمارانی که
      از سندروم متابولیک رنج می‌برند، یک مکمل عالی است و خاصیت ریشه زرشک برای جلوگیری از پوکی استخوان هم خوب است

چاوش
11.شهریور.1402

سلام خواص و فایده ریشه زرشک چیست

    snappfoodadmin
    12.شهریور.1402

    سلام خاصیت و فوایده ریشه زرشک برای سلامتی بدن : درمان جوش‌های پوستی،رفع بی‌اشتهایی،کمک به درمان بیماری‌های قلبی،
    درمان یبوست،کمک به تنظیم چربی خون،کمک به تنظیم چربی خون، درمان اگزما تقویت معده و سیستم گوارشی،
    درمان زردی،کاهنده استرس و اضطراب،تسکین تب، است

سامری
11.شهریور.1402

سلام ریشه زرشک برای سرماخوردگی موثر است؟

    snappfoodadmin
    12.شهریور.1402

    سلام خواص ریشه زرشک برای سرماخوردگی موثر است چون ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های موثر برای درمان سرماخوردگی دارد

زامیاد
11.شهریور.1402

سلام فایده ، خاصیت ریشه زرشک برای کاهش تب خوبه

    snappfoodadmin
    12.شهریور.1402

    سلام ریشه زرشک، برای کاهش تب و داغی بدن بسیار موثر بوده و با عفونت‌های ویروسی مبارزه می‌کند.اگر ریشه تب بیماری ویروسی باشد،
    می‌توان از گیاه زرشک به نفع درمان تب استفاده کرد.

ملیکا دادور
29.مهر.1402

سلام خواص زرشک عالی این همه خاصیت واسه این یذره قرمز رنگ ترش مزه فوق العادس