طرز تهیه سالاد فتوش، سالاد خوش طعم لبنانی

طرز تهیه سالاد فتوش
4/5 - (4 امتیاز)

سالاد فتوش یکی از سالادهای عربی و خوشمزه است که اصالت آن به کشور لبنان برمی‌گردد. این سالاد تازه و خوشمزه با سبزیجات فصل درست می‌شود و روی آن نان پیتای سرخ شده می‌ریزند. سالاد فتوش را می‌توانید به عنوان یک شام سبک یا یک پیش غذای خوشمزه استفاده کنید. تنها اجزای ثابت این سالاد سس استفاده شده و نان سرخ شده در آن هستند و باقی مواد و سبزیجات داخل آن را بسته به فصل می‌توان تغییر داد. در ادامه این مقاله طرز تهیه سالاد فتوش را به صورت مرحله به مرحله و با تمام جزئیات آن به شما آموزش می‌دهیم.

سالاد فتوش
تعداد نفرات 6 نفر
زمان آماده سازی 15 دقیقه
زمان پخت 30 دقیقه
درجه سختی کم
میزان کالری در هر 100 گرم 265 کیلوکالری

سالاد فتوش لبنانیدستور تهیه سالاد فتوش لبنانی

در این سالاد مواد به صورت درشت خرد می‌شوند و شما می‌توانید برای چاشنی سالاد از سماق نیز استفاده کنید. در ادامه همراه ما باشید تا به مواد مورد نیاز برای تهیه این سالاد و طرز تهیه آن بپردازیم:

مواد لازم برای سالاد فتوش

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است، می‌توانید برای 6 نفر سالاد فتوش تهیه کنید. در صورتی که می‌خواهید مقدار کمتر یا بیشتری سالاد تهیه کنید، کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
نان پیتا 1 بسته
کاهو بزرگ 1 عدد
تربچه یک دوم پیمانه
فلفل دلمه 1 عدد
خیار 3 عدد
پیاز قرمز 2 عدد
گوجه فرنگی 2 عدد
پیازچه یک چهارم پیمانه
جعفری ساطوری شده 1 پیمانه

مواد لازم برای سس سالاد فتوش

مواد لازم برای سس این سالاد در ادامه آمده است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سماق 1 قاشق غذاخوری
نعناع 1 قاشق غذاخوری
سرکه 2 قاشق غذاخوری
پوره سیر یک دوم قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش یک دوم پیمانه
روغن زیتون 2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

مراحل طرز تهیه سالاد فتوش

درست کردن این سالاد خوشمزه بسیار ساده است و شما با صرف زمان کمی می‌توانید آن را تهیه کنید. برای این کار کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:مراحل دستور تهیه سالاد فتوش لبنانی

  • مرحله اول: قبل از هر کاری، سس سالاد را تهیه کنید. برای تهیه سس یک کاسه متوسط انتخاب کنید و سماق، نعناع، سرکه، پوره سیر، آب لیمو ترش، روغن زیتون، نمک و فلفل را داخل آن ریخته و خوب هم بزنید. سس را کنار بگذارید و به آن زمان دهید تا مواد کاملا به خورد یکدیگر بروند.
  • مرحله دوم: نان پیتا را به شکل مثلث‌های کوچک برش بزنید و در سینی فر بچینید. مقداری روغن زیتون روی تکه‌های نان بریزید تا روی هر تکه کمی روغن زیتون باشد. فر را روی ۲۰۰ درجه سانتی گراد روشن و گرم کنید . نان‌های پیتای برش خورده و به روغن زیتون آغشته شده را داخل فر روی طبقه وسط قرار دهید و ۵ تا ۸ دقیقه زمان دهید تا نان‌ها تُست و برشته شوند.

در صورتی که فر ندارید، می‌توانید از تابه استفاده کنید. برای این کار کافی است در یک تابه بزرگ، روغن زیتون را روی حرارت متوسط ​​گرم کنید. نان پیتا را اضافه کرده و با نمک و فلفل مزه‌ دار کنید. نان را حدود ۵ تا ۷ دقیقه در تابه برگردانید تا زمانی که پیتا ترد و طلایی رنگ شود.

  • مرحله سوم: کاهو را به شکل درشت خرد کنید و داخل یک کاسه بزرگ بریزید. خیار‌ها را با پوست خرد کنید. گوجه فرنگی و فلفل دلمه را نیز خرد کرده و ترپچه و پیاز پوست کنده و خرد شده را به آن اضافه کنید. همه مواد را به کاسه کاهو اضافه کنید و در پایان پیازچه خورد شده و جعفری ساطوری شده را به آن اضافه کنید. همه مواد را با هم مخلوط کنید تا یکدست شود.
  • مرحله چهارم: به مرحله انتهایی طرز تهیه سالاد فتوش رسیدیم. در انتها نان‌های سرخ شده را داخل مواد سالاد بریزید و سس مخصوص را روی مواد ریخته و هم بزنید. با دو چنگال بزرگ مواد را از زیر به رو بیاورید و مخلوط کنید و آنقدر این کار را انجام دهید تا تمام ترکیبات سالاد با هم ترکیب شده و روی تمام سبزیجات یک لایه از سس نیز نشسته باشد. همچنین می‌توانید پیتای ترد و طلایی شده را در ظرفی بریزید و به عزیزان خود اجازه دهید هر چقدر که می‌خواهند پیتا بردارند.

در پایان این مطلب، پیشنهاد می‌کنیم که اگر به این نوع سالادها علاقه دارید، طرز تهیه سالاد کلم و انار را نیز مطالعه کنید.

نکات مربوط به تهیه سالاد فتوشنکات مربوط به تهیه سالاد فتوش

پیشنهاد می‌کنیم قبل از این که دست به کار شوید و بخواهید این سالاد خوشمزه را در منزل درست کنید، حتما نکات زیر را مطالعه کنید و آن‌ها را در تهیه سالاد به کار بگیرید:

  1. اگر می‌خواهید این سالاد را به عنوان وعده غذای کامل برای نهار یا شام استفاده کنید، از سینه مرغ گریل شده برای کنار سالاد استفاده نمایید.
  2. از برگ‌های تازه و خوش طعم کاهو استفاده کنید. دقت داشته باشید کاهو پیچ یا کاهوهای دیگر مناسب سالاد فتوش نیست و بهتر است سالاد فتوش را با کاهو سنتی تهیه نمایید.
  3. اضافه کردن پنیر به این سالاد اختیاری است. برای درست کردن سالاد فتوش با پنیر می‌توانید پنیر لبنه را انتخاب کنید. آن را مکعبی خرد کرده و در آخرین مرحله داخل مواد بریزید.
  4. از آن جا که سبزیجات رطوبت ایجاد می‌کند، بهتر است نان پیتا سرخ شده را در آخرین مرحله روی سالاد بریزید که نرم نشود.
  5. خرفه یا پر پهن از اجزای اصلی این سالاد است؛ اما در ایران کمیاب است. در صورتی که به خرفه دسترسی دارید، حتما در تهیه این سالاد از آن استفاده کنید.
  6. شما می‌توانید پیش از اضافه کردن نان پیتا به سالاد فتوش، آن را به مدت 1 الی 2 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا مزه‌ها با هم ترکیب شوند. پس از گذشت این زمان، نان پیتا و در صورت تمایل پنیر فتا را روی سالاد بگذارید.
  7. سس را در مخلوط کن یا غذاساز کوچک درست کنید. اگر با دست مخلوط می‌کنید، فشار دادن یا رنده کردن سیر کمک می‌کند تا سیر خوب ترکیب شود.سالاد فتوش
  8. یکی از اجزای اختیاری سس این سالاد، ملاس انار است که به دلیل در دسترس نبودن، ما آن را از دستور تهیه حذف کردیم. با این حال اگر به طعم ترش انار علاقه دارید، می‌توانید با مقداری آب انار و مقداری شکر خودتان آن را درست کرده و به سس بیفزایید.
  9. اگر سالاد بدون سس باشد، این امکان را دارید آن را تا چهار روز در ظرف دربسته نگهداری کنید. اگر با سس ترکیب شده باشد، بهتر است ظرف ۲۴ ساعت سالاد را نوش جان کنید؛ زیرا بعد از آن، سالاد کیفیت خود را از دست می‌دهد.
  • شما همچنین می‌توانید در طرز تهیه سالاد فتوش از لبوی پخته هم استفاده کنید. به این صورت که ابتدا آن را خوب بپزید و بعد مکعبی خرد کنید و داخل سبزیجات بریزید.
  • ایده خوبی است که تمام مواد را به صورت مکعبی خرد کنید تا هر لقمه با تمام بافت‌ها و طعم‌های سالاد کامل شود. بهتر است نان پیتا را نیز به شکل‌های دلخواه (مثلث، مربع یا نوار) ​​برش دهید.
  • از تازه ترین مواد ممکن برای تهیه این سالاد استفاده کنید. انتخاب سبزیجات تازه با کیفیت بالا بهترین نتایج را به همراه دارد.

نکات مربوط به تهیه این سالاد را برایتان گفتیم، در صورتی که به دنبال تهیه یک سالاد خوشمزه دیگر هستید، طرز تهیه سالاد لبو پاییزی به سه روش مختلف را از دست ندهید.

سفر سالاد فتوش از لبنان به همه جای ایران…

طرز تهیه سالاد فتوش لبنانی بسیار ساده بوده و زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. این سالاد می‌تواند جایگزینی برای سالادهای مرسوم ایرانی باشد و در کنار غذاهای برنجی و خورشتی سرو شود؛ بنابراین اگر به دنبال تهیه یک سالاد جدید و پرخاصیت هستید، حتما هر از چند گاهی، مصرف آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

البته، اگر هوس این سالاد خوشمزه را کرده‌اید؛ ولی به هر دلیلی امکان تهیه‌اش را ندارید، می‌توانید آن را از سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود سفارش دهید. اسنپ فود پلتفرمی برای سفارش آنلاین غذا است که تلاش می‌کند نیاز مشتریان خود را به بهترین شکل برآورده کند.

سوالات متداول

در طرز تهیه سالاد فتوش با رب انار، به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟

برای تهیه این سالاد، به کاهو، نان پیتا، نعناع تازه، تربچه، خیار، گوجه فرنگی، دانه‌های انار، روغن زیتون، رب انار، لیمو ترش، سماق، نمک و فلفل سیاه نیاز است.

در طرز تهیه سالاد فتوش عربی، از رب انار استفاده شده و حتما جعفری و سیر نیز به مواد اولیه آن اضافه می‌شوند.

در تهیه سس سالاد فتوش از سیر، لیمو ترش، نعناع خشک، روغن زیتون، سماق، سرکه سفید، نمک و فلفل سیاه و در صورت تمایل رب انار استفاده می‌شود.

نظرات کاربران

ایهام علی مرادی
19.خرداد.1402

سلام خوبه که شما اسم سالادها را با اسمی که در شهر و کشور خودشون صدا میکنن معروفی میکنید اینجوری مثلا همین سالاد فتوش لبنانی در منویی کافه ها و رستوران ها بهتر متوجه میشیم چی هستش

    snappfoodadmin
    20.خرداد.1402

    سلام ممنون نظرتون به ما گفتید بله سعی میکنیم غذاها و سالادها را با اسم های معروف خودشون معروفی کنیم اگر یک روز سالاد فتوش لبانی را میل کردید خوشحال میشیم نظرتون به ما بگید انواع صبحانه های آمریکایی را هم مطالعه کنید https://blog.snappfood.ir/category/breakfast/american-breakfast-recipe/

طیبه دارابی
19.خرداد.1402

سلام سالاد فتوش چند روز قبل از تولد پسرم میتونم اماده کنم در یخچال نگه دارم یا حتمی باید همون روز اماده کنم

    snappfoodadmin
    20.خرداد.1402

    سلام اگر سالاد فتوش بدون سس باشد، این امکان را دارید آن را تا چهار روز در ظرف دربسته نگهداری کنید. اگر با سس ترکیب شده باشد، بهتر است ظرف ۲۴ ساعت سالاد را نوش جان کنید؛ زیرا بعد از آن، سالاد فتوش کیفیت خود را از دست می‌دهد

پریسا اکبریزاده
19.خرداد.1402

برای درست کردن سالاد فتوش می‌توانم از پنیر محلی پاوه استفاده کنم بد مزه نمیشه ؟

    snappfoodadmin
    20.خرداد.1402

    سلام شما میتونید سالاد فتوش لبنانی را بدون پنیر هم درست کنید اضافه کردن هرگونه پنیری به این سالاد دلبخواهی است و مزه ی سالاد سلیقه ای هستش پنیرهای محلی هم خوشمزه هستند بنابراین مزه سالاد فتوش هم خوشمزه میشه

حورا اروندی
19.خرداد.1402

من فکر میکردم این سالاد فتوش دوستم از خودش دراورد اسمش هم مندراوردی گذاشته اما اتفاقی سایت شما رو دیدم که اموزش طرز تهیه سالاد فتوش لبنانی گذاشتید برام جالب شد خوندم بهتر از دوستم درستش میکنم

کامیار درمندی
31.تیر.1402

قبلا ارزونی بود میگفتیم سالاد جزو میان وعده حساب میشه الا انقدر گرونی هستش که سالاد غذا اصلی هستش
سالاد فتوش بعنوان شام و ناهار میخورم

    snappfoodadmin
    07.مرداد.1402

    سلام سالاد فتوش بعنوان غذایی اصلی هم استفاده میشود اگر در سالاد فتوش مرغ ساده یا مرغ گریل شده به دلخواه زیتون هم اضافه کنید
    مثل سالاد سزار که بعنوان غذای اصلی شام سرو میشود. افرادی که رژیم غذایی دارند از انواع سالاد برای صرف شام و ناهار استفاده میکنند
    سالاد فتوش میان وعده خوبی برای ورزشکاران و کودکان و مهمانی ها و دورهمی ها هستش

گوهر اردکانی
31.تیر.1402

در سالاد فتوش پودر سیر و سیر تازه نمیرنم از سیر داخل سالاد بدم میاد

    snappfoodadmin
    07.مرداد.1402

    سلام ریختن پوره سیر و پیازچه و پودر سیر و سیر تازه در سالاد فتوش دلخواه هستش و استفاده از سیر بستگی به ذائقه ای شما دارد
    در سالاد فتوش خوشمزه حتی اضافه کردن پنیر به این سالاد اختیاری است. برای درست کردن سالاد فتوش با پنیر می‌توانید پنیر لبنه را انتخاب کنید.
    آن را مکعبی خرد کرده و در آخرین مرحله داخل مواد بریزید.