طرز تهیه آب هویج و نوشیدنی های هویج خوشمزه

طرز تهیه آب هویج
4.1/5 - (13 امتیاز)

آب هویج از نوشیدنی‌های سالم و طبیعی بوده که برای همه مفید است. مصرف آب هویج، تنها به یک شکل و شیوه نیست، بلکه قابلیت ترکیب شدن با بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات دیگر را نیز دارد. آب هویج بستنی را تقریباً همه ما ایرانی‌ها می‌شناسیم و از جمله نوشیدنی‌های مورد علاقه ما است.

آب هویج از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها است؛ چرا که تهیه آن ارزان و ساده بوده و همچنین دستورالعمل‌های مختلفی برای تهیه آن وجود دارد. این که چگونه آب هویج بگیریم بستگی به این دارد که قصد ترکیب کردن آن با چه چیزهای دیگری را داریم. در این مطلب از اسنپ فود با ما همراه باشید تا با طرز تهیه آب هویج و خواص آن بیشتر آشنا شویم.

آب هویج

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده‌سازی 30 دقیقه
زمان تهیه 5 دقیقه
میزان سختی کم

طرز تهیه آب هویج با مخلوط‌ کن یا غذاساز

طرز تهیه آب هویج با مخلوط‌ کن یا غذاساز

از آنجا که ریشه هویج جاذب آلودگی‌های خاکی است، تمیز کردن دقیق آن قبل از تهیه آب هویج اهمیت زیادی دارد. پس سعی کنید هویج‌ها را کاملا تمیز کرده و سپس آب آن‌ها را بگیرید. دنبال کردن مراحل زیر می‌تواند به شما کمک کند یک نوشیدنی سالم و گوارا برای خود تهیه کنید.

مواد اولیه تهیه آب هویج با مخلوط کن یا غذاساز

برای درست کردن یک آب هویج خوشمزه به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
هویج 500 گرم
آب به میزان لازم

آماده کردن هویج‌ها

اولین مرحله در طرز تهیه آب هویج مجلسی، شستن دقیق هویج‌ها است. برای شستن هویج برای آب هویج ، از آب سرد استفاده کنید. آن‌ها را با برس سبزیجات به خوبی بشویید و انتهای سبز هویج را نیز با چاقو قطع کنید. برای دفع بهتر آفات خوب است که هویج‌ها را پوست بگیرید؛ با وجودی که این کار تا حدودی باعث کاهش ارزش غذایی هویج می‌شود، اما در عوض از انتشار آلودگی‌های خاک در نوشیدنی شما جلوگیری خواهد کرد. البته می‌توانید برای تهیه آب هویج، از هویج‌های ارگانیک استفاده کنید که در پرورش آن‌ها از آفت‌کش استفاده نشده است.

دستور تهیه آب هویج با مخلوط کن و غذاساز

طرز تهیه آب هویج خانگی با استفاده از مخلوط کن یا غذاساز به شکل زیر است:

  • مرحله اول: هویج‌ها را خرد کنید، زیرا با این کار فشار وارد شده به دستگاه کمتر خواهد بود. بهتر است تکه‌های هویج 5 تا 5 سانتی‌متری باشند.
  • مرحله دوم: هویج‌های تمیز و بریده شده را در مخلوط کن یا غذاساز بریزید. دستگاه را روشن کنید و اجازه دهید که هویج‌ها به خوبی له شوند. اگر هویج‌ها کم‌آب هستند، مقداری آب به محفظه دستگاه اضافه کنید. این کار باعث می‌شود تا روند پوره کردن هویج‌ها راحت‌تر انجام شود.
  • مرحله سوم: در صورت تمایل می‌توانید پوره هویج را با آب مخلوط کنید تا محلولی یکنواخت و رقیق به دست آید. این کار باعث می‌شود که آبمیوه بیشتری داشته باشید. دو فنجان آب را بجوشانید و پوره هویج و آب داغ را در یک ظرف شیشه‌ای بزرگ مخلوط کنید. سپس آن‌قدر هم بزنید تا ترکیب یک‌دستی ایجاد شود.
  • مرحله چهارم: اجازه بدهید که مخلوط پوره هویج و آب گرم به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بماند. این کار باعث می‌شود که آب داغ، طعم و خواص هویج را بیشتر به خود بگیرد.
  • مرحله پنجم: با استفاده از یک صافی دستی، مخلوط آب و هویج را در یک پارچ بریزید. سپس با استفاده از پایه لیوان یا هر وسیله سفت دیگر، تفاله‌ها را آن‌قدر فشار دهید تا آب بیشتری از صافی خارج شود. اگر می‌خواهید پالپ آب هویج بیشتر جدا شود، می‌توانید مخلوط را از یک صافی ژله‌ای عبور دهید.
  • مرحله ششم: در صورت تمایل می‌توانید آب مرکبات یا طعم‌دهنده‌های دیگری را به آب هویج اضافه کنید. از جمله این مرکبات می‌توان به آب پرتقال، آب لیموترش، آب نارنگی، گریپ‌فروت، آب کرفس یا آب سیب اشاره کرد.

آب هویج را هر چه زودتر میل کنید، زیرا این نوشیدنی به سرعت فاسد می‌شود. همچنین مصرف آب هویج تازه باعث می‌شود تا از تمامی خواص آن بهره مند شوید.

طرز تهیه آب هویج با آبمیوه گیری برقی

طریقه اب هویج گرفتن با آب میوه گیری

در این روش نیز همچون روش اول، لازم است ابتدا هویج‌ها را خوب شسته و پوست آن‌ها را بگیرید. همچنین خرد کردن هویج‌ها به قطعات کوچک‌تر باعث می‌شود که فشار کمتری به دستگاه وارد شود. در ادامه مواد لازم و مراحل تهیه آب هویج به این روش را به صورت کامل توضیح داده‌ایم:

مواد اولیه مورد نیاز در تهیه آب هویج با آبمیوه‌گیری برقی

برای درست کردن یک آب هویج خوشمزه به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
هویج 500 گرم
پرتقال 2 عدد

دستور تهیه آب هویج با آبمیوه‌گیری

طرز گرفتن آب هویج با دستگاه آب میوه گیری در ادامه آمده است:

  • مرحله اول: پس از روشن کردن آب‌میوه‌گیری برقی، تکه‌های هویج را درون دستگاه بریزید. این مرحله بستگی به کیفیت و قدرت دستگاه دارد. هرچه دستگاه قوی‌تری داشته باشید، گرفتن آب هویج سریع‌تر و با فشار کمتری انجام می‌شود.
  • مرحله دوم: از بهترین و جذاب‌ترین نوشیدنی‌های هویج، ترکیب هویج با پرتقال است. پرتقال با داشتن مقدار زیادی ویتامین C تاثیر زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. برای گرفتن آب پرتقال، می‌توانید از آب مرکبات گیری دستی یا برقی استفاده کنید.
  • مرحله سوم: پس از اینکه آب پرتقال را به صورت جداگانه درست کردید، می‌توانید آن را با هر میزان نوشیدنی هویج مخلوط کنید.

طرز تهیه نوشیدنی های ترکیبی با آب هویج

طرز تهیه نوشیدنی های ترکیبی با آب هویج

آب هویج را می‌توان با آبمیوه‌های دیگری همچون سیب، پرتقال، گریپ فروت، لیمو ترش، کرفس و غیره ترکیب کرد. بدین منظور پس از تهیه آب هویج، آب مرکبات مورد نظر خود را به صورت جداگانه تهیه کرده و با آب هویج مخلوط کنید. در مورد آب سیب باید به این نکته توجه کنید که آب سیب چقدر ماندگاری دارد؛ زیرا آب سیب در معرض هوای آزاد به سرعت رنگ و خواص خود را از دست می‌دهد. برای ترکیب آب هویج با آب سیب بهتر است در مرحله آخر آب سیب را گرفته و به آب هویج اضافه کنید.

طرز تهیه هویج گلاسه

اگر این سوال برای شما نیز پیش آمده است که آب هویج با چی خوشمزه میشه؟ باید هویج گلاسه را معرفی کنیم. هویج گلاسه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌هایی است که با استفاده از آب هویج تهیه می‌شوند. برای درست کردن این نوشیدنی، به آب هویج، شیر و مقداری بستنی احتیاج دارید. پس از درست کردن آب هویج، آن را به همراه شیر درون مخلوط‌کن بریزید. اجازه دهید شیر و هویج به خوبی ترکیب شوند تا مخلوطی صاف و یک‌دست به وجود آید. مطابق سلیقه خود مقداری بستنی (یک اسکوپ، دو اسکوپ یا بیشتر) داخل لیوان بریزید و سپس مخلوط شیر و هویج را اضافه کنید.

طرز تهیه آب هویج بستنی کافی شاپی

در پاسخ این سوال که با اب هویج چی درست کنم؟ هویج بستنی نیز گزینه بسیار مناسبی است. طرز تهیه آب هویج بستنی نیز شبیه به طرز تهیه هویج گلاسه است، با این تفاوت که در ترکیب آن شیر وجود ندارد. برای درست کردن آن، تنها کافی است که به میزان دلخواه بستنی را به همراه آب هویج درون لیوان بریزید. آب هویج بستنی یکی از ترکیبات مقوی و مغذی برای تقویت عضلات است. اضافه کردن بستنی با طعم‌های مختلف نیز می‌تواند طعم‌های متفاوتی ایجاد کند. البته معمولاً بستنی وانیلی به عنوان محبوب‌ترین گزینه شناخته می‌شود. با این حال، محدودیتی برای طعم‌دهی به آن وجود ندارد.

یک لیوان آب هویج طبیعی همراه با یک اسکوپ بستنی چیزی در حدود ۲۰۰ کیلوکالری انرژی دارد. البته این دسر خوشمزه علاوه بر میزان کالری دارای مقدار زیادی قند نیز خواهد بود.

آب هویج چقدر ماندگاری دارد؟

آب هویج چقدر ماندگاری دارد؟

آب هویج مانند سایر آبمیوه‌های طبیعی دارای ماندگاری کوتاهی است. بهتر است آب هویج را بیشتر از ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری نکنید. زیرا پس از این مدت نوشیدنی شما رنگ، طعم و ارزش غذایی خود را از دست می‌دهد. در واقع دلیل تلخی اب هویج، خراب و فاسد شدن آن خواهد بود.

آب هویج بستنی چاق کننده است؟

آب هویج بستنی خواص زیادی دارد؛ با این حال مصرف بیش از اندازه آب هویج بستنی می‌تواند باعث چاقی شود. هویج به خودی خود دارای قند بالایی است و ترکیب آن با بستنی، قند و کالری نوشیدنی را افزایش می‌دهد. خوردن آب هویج بستنی در برخی از مواقع می‌تواند بسیار هم عالی باشد، اما مصرف مرتب آن ممکن است باعث ایجاد چاقی در افراد شود.

جدول ارزش غذایی آب هویج

در هر 100 گرم آب هویج 40 کیلوکالری انرژی و مواد مغذی زیر دیده می‌شود:

ماده تشکیل­دهنده مقدار ویتامین مقدار
پروتئین 0.95 گرم ویتامین B1 0.09 میلی‌گرم
کربوهیدرات 9.28 گرم ویتامین B2 0.06 میلی‌گرم
آب 88.87 گرم ویتامین B3 0.39 میلی‌گرم
چربی 0.15 گرم ویتامین B4 9.90 میلی‌گرم
فیبر 0.80 گرم ویتامین B5 0.23 میلی‌گرم
قند 3.91 گرم ویتامین B6 0.22 میلی‌گرم
مس 0.05 میلی‌گرم ویتامین B9 4.00 میکروگرم
منیزیم 14.00 میلی‌گرم ویتامین B12 0.00 میلی‌گرم
کلسیم 24.00 میلی‌گرم ویتامین C 8.50 میلی‌گرم
فسفر 42.00 میلی‌گرم ویتامین E 1.16 میلی‌گرم
سدیم 66.00 میلی‌گرم ویتامین K 15.50 میکروگرم
آهن 0.46 میلی‌گرم ویتامین A 956.00 میکروگرم
روی 0.18 میلی‌گرم ویتامین D 0.00 میلی‌گرم

با خواص آب هویج آشنا شوید

عکس طرز تهیه آب هویج

آب هویج یک نوشیدنی خوشمزه و سرشار از بتاکاروتن بوده که برای سلامت پوست، مو، ناخن‌ها و همچنین عملکرد کبد بسیار مفید است. با فوایدی که در ادامه مرور خواهیم کرد، درمی‌یابیم که چرا این نوشیدنی می‌تواند سبک زندگی ما را تغییر دهد.

آب هویج از سلامت چشم‌ها محافظت می‌کند

هر آنچه در کودکی درباره رابطه آب هویج و بینایی شنیده بودیم، حقیقت دارند. هویج یک منبع عالی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. یک فنجان آب هویج می‌تواند ۷۳ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین A را برطرف کند. هویج نیز مانند هر میوه و سبزی دیگری که رنگ نارنجی دارد، سرشار از ماده‌ای به نام بتاکاروتن است. بتاکاروتن پس از ورود به بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. شما می‌توانید به سادگی با خرید آنلاین میوه هویج، هر روز این نوشیدنی خوشمزه را در خانه تهیه کرده و از مزایای آن بهرمند شوید.

آب هویج سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

هویج مانند بسیاری از دیگر سبزیجات و ریشه‌ها، حاوی ویتامین‌ها، فیبر و مواد معدنی است. اعتقاد بر این است که مصرف هویج در کنترل و پیشگیری از سرطان‌های معده، پستان و دهانه رحم موثر خواهد بود. محتوای غنی ویتامین A به تولید آنتی بادی در بدن کمک می‌کند. به طور کلی گنجاندن این نوشیدنی سالم و مقوی در برنامه غذایی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و دوره درمان بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. پس، برای دوری از بیماری‌ها، از یادگیری طرز تهیه آب هویج غافل نشوید.

مصرف آب هویج برای اسهال خوب است

هویج محتوای آب زیادی دارد؛ بنابراین مصرف هویج یا آب هویج در بیماران مبتلا به اسهال، می‌تواند تا حد زیادی آب و ویتامین‌های از دست رفته بدن را جبران کند. همچنین در صورتی که عامل اسهال، باکتری‌ها و ویروس‌های گوارشی باشد، مصرف آب هویج با تقویت سیستم ایمنی بدن، به از بین رفتن سریع‌تر عوامل بیماری‌زا کمک می‌کند.

نوشیدن آب هویج در بارداری مفید است

هویج به دلیل داشتن انواع ویتامین‌های ضروری بدن، می‌تواند یک میوه عالی برای خانم‌های باردار باشد. همچنین فیبر موجود در هویج، باعث تقویت عملکرد روده‌ها در زنان باردار شده و در نتیجه از ایجاد یبوست در این دوران جلوگیری می‌کند.

آب هویج برای کبد چرب  توصیه می‌شود

هویج برای پاکسازی کبد نیز بسیار مفید است. افراد مبتلا به مشکلات کبدی مثل کبد چرب می‌توانند روزانه از هویج در برنامه خود استفاده کنند. میل کردن آب هویج ناشتا برای کبد چرب بسیار مفید است. این کار باعث حذف چربی‌های تجمع یافته در بافت کبد و بهبود عملکرد آن می‌شود. بنابراین، برای پاکسازی کبد، حتما طرز تهیه آب هویج را به خاطر بسپارید.

آب هویج به درمان یبوست کمک می‌کند
خواص آب هویج

برخی افراد به اشتباه فکر می‌کنند آب هویج یبوست می‌آورد. هویج دارای مقادیر زیادی فیبر است که فیبر یکی از بهترین ترکیبات برای رفع یبوست خواهد بود. بنابراین افراد مبتلا به یبوست می‌توانند از هویج در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنند. این افراد بهتر است از میوه هویج به جای آب آن استفاده کنند، زیرا میوه هویج نسبت به نوشیدنی آن درصد فیبر بسیار بالاتری دارد.

آب هویج، یک نوشیدنی سالم برای تمام روزهای سال

آب هویج یکی از مفیدترین نوشیدنی‌ها برای سلامت بدن است. هویج با داشتن مواد مغذی و ویتامین‌های مختلف برای بدن فواید زیادی دارد. این میوه برای کودکان، بزرگسالان، سالمندان، بیماران، ورزشکاران و زنان باردار مفید است. شما می‌توانید با خرید این میوه، در منزل آب هویج درست کنید. همچنین می‌توانید با ترکیب کردن آن با آب سایر میوه‌ها و سبزیجات، یک نوشیدنی بسیار سالم و مقوی برای تمام افراد خانواده آماده نمایید. اگر هم علاقه‌ای به تهیه آب هویج در منزل ندارید، می‌توانید به سادگی با سفارش آنلاین آبمیوه از طریق اسنپ فود، نوشیدنی خود را در محل آدرس تحویل بگیرید.

سوالات متداول

1. طرز تهیه‌ی آب‌هویج بستنی در مخلوط‌کن چگونه است؟

آب‌هویج را در مخلوط‌کن می­گیریم، سپس به میزان دلخواه بستنی را درون لیوان می­ریزیم. اضافه‌کردن بستنی با طعم‌های مختلف می‌تواند مزه­‌های متفاوتی ایجاد کند. اما معمولاً بستنی وانیلی به‌عنوان محبوب‌ترین گزینه شناخته می‌شود.

آب مرکبات، آب خالص یا طعم‌دهنده‌های دیگر را می‌توان به آب‌هویج اضافه کرد. برای آب­ هویج پرتقال، آب‌پرتقال را با استفاده از آب مرکبات گیری دستی یا برقی می‌گیریم. سپس آن را به هر میزان نوشیدنی هویج که خواستیم اضافه می‌کنیم. اضافه‌کردن میزانی زنجبیل، اندکی نمک و مقداری پودر فلفل قرمز، یک معجون درمانی فوق‌العاده به شما می‌دهد.

یک لیوان آب‌هویج ۸۰ کالری دارد. هر اسکوپ بستنی وانیلی ۱۲۰ کالری دارد در نتیجه یک لیوان آب‌هویج با یک اسکوپ بستنی وانیلی ۲۰۰ کالری دارد.

آب‌هویج را به همراه نصف میزان شیر درون مخلوط‌کن می‌ریزیم تا مایعی یکدست به ما بدهد. سپس بستنی را داخل لیوان ریخته و مایع آب‌هویج را به آن اضافه می‌کنیم.

نظرات کاربران

ترنم
23.آذر.1401

عالی. ما همیشه فکر میکردیم آب هویج کلا برای چشم خوبه اما مث میوه های دیگ خیلی خواص مختلفی داره. قطعا مصرف هویج رو برای بچه ها زیاد میکنم. مرسی.

    adroafz
    23.آذر.1401

    سلام ترنم عزیز، خوشحالیم که از این مطلب لذت بردین و براتون مفید بوده. حتما مطلب زیر که درباره آب آلبالو نوشته شده رو هم بخونید تا از خواصش آگاه بشید و طرز تهیه آب البالو رو هم یاد بگیرید:

    https://blog.snappfood.ir/طرز-تهیه-آب-آلبالو/

علی نصیری
23.آذر.1401

هویج گلاسه خیلی راحت بود و خوشمزه. تو کافه باید برای همین نوشیدنی کلی هزینه کنی. خیلی خوب بود دستتون درد نکنه.

    adroafz
    23.آذر.1401

    سلام علی نصیری عزیز مرسی که برامون کامنت گذاشتین، خوشحالیم که ازین مطلب راضی بودین. پیشنهاد میکنیم مطلب زیر که درباره آب پرتقال نوشته شدهرو هم مطالعه کنید تا بیشتر از قبل به خوب بودن نوشیدنی های طبیعی پی ببرید:

    https://blog.snappfood.ir/خواص-آب-پرتقال-طبیعی/

فرانک هودرانی
31.تیر.1402

عاشق اب هویج هستم هویج بستنی هم واییی هوایی گرم حتا هوای سرد هم میچسبههه

    snappfoodadmin
    03.مرداد.1402

    سلام آب هویج یک نوشیدنی خوشمزه و سرشار از بتاکاروتن بوده که برای سلامت پوست، مو، ناخن‌ها و همچنین عملکرد کبد بسیار مفید است
    البته دقت کنید که آب هویج قند دارد و ترکیب آب هویج با بستنی باعث چاقی میشود .آب هویج و میوه هویج برای بدن خیلی خاصیت دارد فواید آب هویج برای بدن :
    آب هویج از سلامت چشم‌ها محافظت می‌کند چون ویتامین a دارد .آب هویج سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.مصرف آب هویج برای اسهال خوب است
    آب هویج در هوای گرم نیز کمبود آب بدن را جبران میکند