تمام آنچه درباره خواص زرشک باید بدانید

خواص زرشک
4/5 - (32 امتیاز)

استفاده پزشکان از زرشک به ایام گذشته باز می‌گردد؛ به گونه‌ای که این ماده خوراکی در درمان بسیاری از بیماری‌ها نقش داشته است. خواص زرشک کوهی فوق‌العاده بوده و در پیشگیری از ابتلا به امراض مختلف، اثرگذار است. در این مطلب قصد داریم به معرفی خواص زرشک و خواص آب زرشک به ویژه لاغری با آب زرشک بپردازیم و درباره ارزش غذایی، کالری، عوارض و مصرف زرشک صحبت کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

معرفی انواع زرشک

زرشک دارای انواع مختلفی است که از میان آن‌ها می‌توان به زرشک کوهی یا زرشک سیاه، زرشک دانه‌دار و زرشک پلویی اشاره کرد. به طور ویژه خواص درمانی زرشک کوهی فوق العاده بوده و در طب سنتی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. امروزه نیز افراد از خواص زرشک بی‌بهره نیستند و استفاده از انواع زرشک را در برنامه غذایی و رژیم اصولی خود جای می‌دهند. یکی از خوشمزه‌ترین و بهترین روش‌های بهره بردن از زرشک، نوشیدن آب زرشک؛ البته به شرط طبیعی بودن آن است. بنابراین، با توجه به اینکه آب زرشک طبیعی خواص بسیاری برای بدن دارد بهتر است تا طرز تهیه آب زرشک طبیعی و خواص آن را بدانید.انواع زرشک

فهرست فواید و خواص زرشک

آب زرشک دارای مقادیر بسیار زیادی از انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین C است. این میوه ترش مزه، گیاهی خاردار داشته و برای درمان بیماری‌های فشار خون و قند خون بالا بسیار مفید است که به تصفیه خون نیز کمک می‌کند. همچنین آب زرشک برای درمان چربی خون، به طور معجزه‌آسا عمل می‌کند.

آب زرشک و خواص آن برای درمان مشکلات پوستی عالی است. این نوشیدنی سبب پایین آوردن میزان اوره در خون می‌شود. یکی از بهترین راهکارهای درمانی برای رفع آفت دهان، نوشیدن آب زرشک است. آن دسته از افرادی که به بیماری سنگ کلیه مبتلا هستند، می‌توانند از زرشک برای کنترل و درمان بیماری خود استفاده کنند. همچنین آب این میوه کوهی، به کاهش وزن و چربی‌سوزی کمک کرده و برای رسیدن به اندامی ایده‌آل، مفید خواهد بود.

خواص زرشک تازه

۱. آب زرشک برای دیابت

بیماری دیابت یکی از انواع اختلالات متابولیکی است که در افراد با گروه‌های سنی مختلف اتفاق می‌افتد. آن دسته از افرادی که به دیابت مبتلا می‌شوند، معمولا با علائمی مانند تکرر ادرار، افزایش گرسنگی و افزایش تشنگی بیشتر از حالت معمول روبرو هستند.

در دیابت نوع 2 بدن نمی‌تواند به طرز مطلوبی از انسولین استفاده کند و مقاومت به انسولین ایجاد می‌شود. آب زرشک یکی از بهترین مواد طبیعی و نوشیدنی‌هایی است که به تنظیم انسولین خون کمک کرده و حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهد. از این رو می‌توان آب زرشک را برای درمان و کمک به کنترل بیماری دیابت، بسیار موثر دانست.

۲. خواص و فواید زرشک برای لاغری

یکی از ویژگی‌های مثبت آب زرشک، بهبود سوخت‌وساز بدن است و به همین دلیل از آب زرشک به عنوان یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای لاغری یاد می‌شود. در صورتی که آب زرشک به صورت مداوم مصرف شود، از ایجاد چربی‌های شکمی جلوگیری کرده و به کاهش وزن کمک می‌کند.خواص و فواید زرشک برای لاغری

با در نظر گرفتن خواص آب زرشک برای لاغری، می‌توان گفت که به یک ماده طبیعی عالی برای کاهش وزن خود دست یافته‌اید. آب زرشک یکی از بهترین جایگزین‌ها برای انواع نوشیدنی‌های صنعتی و شربت‌های است که حاوی مقادیر زیادی شکر هستند. برخی افراد از جوشانده زرشک نیز برای لاغری استفاده می‌کنند، در نتیجه آشنایی با خواص جوشانده زرشک نیز مفید خواهد بود.

۳. خواص آب زرشک کوهی برای پوست

زرشک دارای مواد و ترکیبات فعالی است که خاصیت ضد باکتریایی دارند. خاصیت ضد باکتریایی زرشک سبب می‌شود تا این ماده شگفت‌انگیز، به یک سم‌زدای بسیار قوی تبدیل شده و نقش مهمی در زیبایی پوست داشته باشد. زرشک دارای خاصیت کنترل چربی پوست است و مصرف آب زرشک موجب می‌شود تا مقادیر کافی از مواد و ترکیبات فعال زرشک به بدن برسد. به علاوه خواص آب زرشک کوهی برای جوش صورت، فوق‌العاده بوده و به درمان جوش‌های عفونی بسیار کمک می‌کند.

روش تهیه ماسک زرشک

اگر دوست دارید تا از زرشک به عنوان ماسک برای پوست صورت خود استفاده کنید، می‌توانید یک قاشق سوپ‌خوری زرشک را با یک فنجان آب خیس کرده و سپس به مدت یک روز صبر کنید تا زرشک‌ها کاملا نرم شوند. پس از سپری شدن این مدت باید زرشک‌ها را از صافی رد کرده و آب آن را میل کنید. سپس زرشک‌ها را داخل میکسر بریزید و پس از میکس و له شدن، آن‌ها را روی پوست صورت قرار داده و پس از چند دقیقه صورت خود را با آب ولرم شستشو دهید.

۴. خاصیت آب زرشک برای کم خونی

خواص آب زرشک برای کم خونی نیز به اثبات رسیده و معمولا برای افرادی که دچار این عارضه هستند، نوشیدن آب زرشک در یک دوره درمانی، کاملا مفید است. کم خونی در اثر فقر آهن اتفاق می‌افتد و به دلیل کمبود آهن، ساخت سلول‌های خونی در بدن کاهش می‌یابد، چراکه آهن از ترکیبات اصلی در تولید هموگلوبین خون است. مصرف آب زرشک به تامین آهن موردنیاز بدن برای ساخت هموگلوبین کمک می‌کند.

۵. فواید زرشک برای کبد چرب

وظیفه سم‌زدایی و پاکسازی بدن بر عهده کبد بوده و مصرف آب زرشک برای تنظیم عملکرد کبد مفید است. زرشک دارای خواص ضد التهاب است و موجب از بین بردن عفونت‌ها می‌شود، در نتیجه از ابتلا به التهاب کبد نیز جلوگیری می‌کند. بیماری کبد چرب در بین افراد مختلف شایع است که در نتیجه ذخیره بیش از حد چربی در کبد اتفاق می‌افتد. خواص موجود در آب زرشک برای کاهش میزان ذخیره چربی و کمک به درمان مشکل کبد چرب نیز مفید خواهد بود.

میزان تجمع چربی و رسوب آن باعث چرب شدن کبد می‌شود که گریدبندی مختلفی دارد. یکی از راه‌های پیشگیری و درمان کبد چرب تغذیه مناسب و سالم است. آب زرشک تاثیر بسزایی در سلامت کبد دارد، اما زمان مصرف آن هم مهم است.فواید زرشک برای کبد چرب

اما طریقه مصرف زرشک برای کبد چرب چگونه است؟

بهترین زمان مصرف آب زرشک برای کبد چرب، صبح قبل از صبحانه است. نوشیدن آب زرشک زمان خالی بودن معده، بیشترین تاثیر را برای درمان کبد چرب دارد. به طور کلی بهتر است تا میوه‌ها را در ساعات اولیه روز مصرف کنید. در واقع زمانی که معده خالی است و به اصطلاح ناشتا هستید، مواد موثر در آب زرشک بیشتر جذب بدن می‌شوند. همچنین اگر قصد دارید تا شب این نوشیدنی را شب‌ها بنوشید، بعد از شام و دو ساعت قبل از خواب، یک لیوان آب زرشک را نوش جان کنید.

مضرات آب زرشک برای کبد در طولانی‌مدت مشخص می‌شود؛ بنابراین از مصرف زیاد این نوشیدنی بپرهیزید. کارشناس‌ها معتقدند آب زرشک برای پاکسازی کبد مفید است، اما در طولانی مدت این نوشیدنی به کبد آسیب می‌زند. بنابراین، برای مدتی در صبح‌ها که بهترین زمان مصرف آب زرشک برای کبد چرب است، این نوشیدنی را بنوشید و بعد از یک دوره مصرف، از نوشیدن آن تا بازه زمانی دیگری اجتناب کنید.

۶. آب زرشک مناسب افراد گرم مزاج

بر اساس عقیده اساتید طب سنتی، زرشک جزو آن دسته از موادی است که دارای طبع سرد بوده و به همین دلیل معمولا در غذاهای ایرانی همراه با زعفران یا خلال بادام و پسته آماده می‌شود تا اثر سردی این ماده کاهش پیدا کند. استفاده از زرشک، مناسب افرادی است که دارای طبع گرم هستند. مصرف این نوشیدنی در طول روزهای گرم سال به دلیل طبع تر و سرد زرشک، موجب می‌شود تا گرما و حرارت بدن کمتر شده و حس خوشایندی به وجود آید.

۷. خواص زرشک کوهی برای قلب

نوشیدن آب زرشک در کاهش میزان فشار خون موثر است و به پایین آمدن میزان کلسترول بد خون کمک می‌کند. از این نظر نوشیدن آب زرشک به سلامت قلب منجر خواهد شد؛ چراکه فشار خون و کلسترول بالا دو عامل اصلی ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق است. به علاوه نوشیدن آب زرشک، موجب کاهش ریسک سکته قلبی نیز می‌شود و می‌تواند سلامت قلب و جریان خون را تامین کند. با این حساب نمی‌توان خواص آب زرشک برای قلب را دست کم گرفت و حتما باید به این نوشیدنی در نقش درمانی و پیشگیری‌کننده از بیماری‌ها و عارضه‌های قلبی توجه داشت.خواص زرشک برای قلب

۸. خواص زرشک سیاه برای فشار خون

فشار خون بالا یکی از علل اصلی سکته قلبی و ابتلا به مشکلات قلبی است. آب زرشک دارای ترکیباتی است که در تنظیم فشار خون و کاهش آن مفید هستند. بربامین یکی از این ترکیبات است که در کنار آنتی اکسیدان‌های موجود در زرشک به رفع عارضه فشار خون بالا کمک می‌کند. در صورتی که دچار فشارخون بالا هستید می‌توانید پس از مشورت با پزشک، از آب زرشک استفاده کنید.

۹. خواص آب زرشک در کاهش علایم بیماری سل

یک از خواص مهم آب زرشک کمک به درمان بیماری سل است که این کار از طریق کاهش علائم بیماری انجام می‌شود. با توجه به اینکه زرشک به درمان عفونت‌ها کمک می‌کند، در کاهش خطر ابتلا به بیماری سل نیز مفید خواهد بود. در صورت ابتلا به بیماری سل پیش از مصرف آب زرشک، ابتدا با پزشک مشورت کنید.

۱۰. آب زرشک برای تقویت سلامت ذهنی و مغزی

مصرف آب زرشک به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، در کاهش سطح رادیکال‌های آزاد بدن موثر است. از بین رفتن رادیکال‌های آزاد مغزی خطر آسیب سلول‌ها و ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر را کاهش می‌دهد. در نتیجه می‌توان گفت که مصرف آب زرشک برای تقویت و بهبود سلامت ذهنی و مغزی سودمند خواهد بود.

۱۱. خاصیت زرشک برای اسهال

مصرف آب زرشک در کاهش التهابات روده و دستگاه گوارش مفید است و بدین طریق می‌تواند به درمان اسهال کمک کند. ماده بربرین موجود در زرشک، منجر به بهبود عملکرد روده‌ها شده و برای رفع مشکلات گوارشی مانند اسهال به‌کار می‌رود. برای درمان اسهال و بهره‌بردن از خواص آب زرشک، آن را به طور روزانه مصرف کنید.خاصیت زرشک برای اسهال

۱۲. آب زرشک موثر در ترک اعتیاد

اثرات ترک اعتیاد به ویژه در هفته‌های اول دردناک بوده و موجب احساس ناراحتی و درد شدید می‌شود. با مصرف آب زرشک می‌توان به کاهش دردهای ناشی از ترک اعتیاد کمک کرد. ترکیب آلکالوئید موجود در زرشک برای درمان اعتیاد مفید است؛ به همین دلیل برخی متخصصان، مصرف نوشیدنی‌هایی مانند آب زرشک را در دوره ترک اعتیاد توصیه می‌کنند.

۱۳. آب زرشک مناسب برای درمان آفت دهان

آب زرشک حاوی ویتامین‌های همچون ویتامین C است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون، به از بین بردن عوامل بیماری‌زا کمک می‌کند. به همین دلیل آب زرشک، بهترین گزینه برای درمان آفت دهان است.

۱۴. خواص زرشک پفکی برای غلظت خون

یکی دیگر از فواید و خواص زرشک پفکی، کاهش غلظت خون است که از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مختلفی جلوگیری می‌کند. غلظت خون و لخته شدن خون در رگ‌ها، از دلایل اصلی حملات قلبی است و مصرف زرشک می‌تواند تا حد زیادی از بروز آن جلوگیری کند.

۱۵. خاصیت زرشک برای قاعدگی

زرشک حاوی مقادیر زیادی آلکالوئید است و نقش بسیار مهمی در انقباضات رحمی دارد، به همین دلیل، توصیه می‌شود بانوانی که قاعدگی آن‌ها به تاخیر افتاده، از زرشک استفاده کنند. البته، از آنجایی که زرشک یک قاعده‌آور طبیعی است، بانوان باردار باید در مصرف آن دقت کنند. مصرف بیش از اندازه زرشک در بانوان باردار موجب سقط جنین خواهد شد.

خواص زرشک برای قاعدگی

۱۶. خواص زرشک برای کرونا و بیماری های ویروسی

برای جلوگیری از ابتلا به کرونا و همچنین درمان آن، از زرشک استفاده کنید. زرشک خاصیت ضدعفونی‌کننده، ضدالتهاب و ضدباکتری داشته و استفاده از آن برای پیشگیری و درمان کرونا توصیه می‌شود. البته، بهتر است قبل از مصرف زرشک با پزشک خود مشورت کرده و با توصیه او از این میوه استفاده کنید. به علاوه فواید آب زرشک برای ریه نیز به اثبات رسیده و از آن جایی که ریه افراد مبتلا به کرونا تحت تاثیر قرار می‌گیرد، آب زرشک می‌تواند یک عامل قوی برای کمک به پاکسازی ریه و بازگرداندن سلامتی آن باشد.

۱۷. فواید زرشک برای سرطان

سرطان پستان رایج‌ترین سرطان در میان بانوان است و مصرف زرشک در پیشگیری و درمان آن بسیار موثر خواهد بود. در واقع، زرشک دارای خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی است که به کاهش سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. این خاصیت زرشک به دلیل وجود ماده بربرین بوده و زرشک با استفاده از بربرین، از رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. این میوه، علاوه بر درمان سرطان پستان، در درمان سرطان دستگاه گوارش و روده نیز موثر است.

۱۸. فواید زرشک برای سرماخوردگی

زرشک منبع غنی از ویتامین C است که به کاهش گلودرد کمک کرده و سرماخوردگی‌های خفیف را بهبود می‌بخشد. بنابراین، در زمان سرماخوردگی از زرشک و مصرف میوه یا دمنوش آن به هیچ وجه غافل نشوید. درواقع مقادیر ویتامین C موجود در زرشک، فرایند درمان سرماخوردگی را سرعت می‌بخشد.

۱۹. فواید زرشک برای تقویت سیستم ایمنی

زرشک منبع غنی از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و با رادیکال‌های آزاد در بدن مبارزه می‌کنند. تقویت سیستم ایمنی برای مبارزه با بسیاری از بیماری‌ها از جمله کرونا نیز بسیار مفید است. به یاد داشته باشید که مصرف مواد خوراکی طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، مفید بوده تا به بسیاری از بیماری‌ها مبتلا نشوید یا در صورت ابتلا، علائم خفیفی را تجربه کنید.

خواص زرشک برای تقویت سیستم ایمنی

خواص آب زرشک و فواید زرشک به پایان رسید، اما به خاطر داشته باشید که ریشه زرشک نیز سودمند بوده و نباید از خواص ریشه زرشک غافل شوید.

خلاصه ای از تمام خواص زرشک و آب زرشک

در جدول زیر، لیست فواید آب زرشک را به‌صورت خلاصه جمع‌بندی کرده‌ایم:

بهبود سوخت‌وساز بدن تنظیم انسولین خون
تامین آهن مورد نیاز بدن و ساخت هموگلوبین درمان جوش‌های عفونی صورت
کاهش گرما و حرارت بدن کاهش میزان ذخیره چربی و کمک به درمان مشکل کبد چرب
کمک به درمان بیماری سل کاهش میزان فشار خون
رفع مشکلات گوارشی مانند اسهال تقویت و بهبود سلامت ذهنی و مغزی
درمان آفت دهان کاهش دردهای ناشی از ترک اعتیاد

خاصیت دمنوش زرشک

بسیاری افراد به جای مصرف زرشک در غذا یا آب زرشک، دمنوش زرشک را مصرف می‌کنند. این دمنوش علاوه بر طعم جذاب، برای بدن خواص زیادی دارد. از جمله خواص دمنوش زرشک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کلیه و کبد را پاکسازی می‌کند.
  • موجب تنظیم فشار خون می‌شود.
  • به زیبایی و شفاف شدن پوست کمک می‌کند.
  • تصفیه خون را به همراه دارد.
  • مصرف آن در رژیم لاغری برای کاهش وزن مفید است.
  • سیستم ایمنی را در مبارزه با عوامل بیماری‌زا تقویت می‌کند.

خواص رب زرشک

رب زرشک نیز همچون خود زرشک یا آب زرشک برای بدن خواص بسیاری دارد. مصرف رب زرشک برای کاهش فشار خون و چربی خون مفید بوده و به درمان کم خونی ناشی از فقر آهن کمک می‌کند. رب زرشک برای درمان بیماری‌هایی مانند سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه نیز بسیار سودمند است.

مصرف این رب فرایند گوارش غذا در سیستم گوارش را بهبود بخشیده و از ایجاد مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کند. در مجموع می‌توان گفت مواد مغذی موجود در رب زرشک برای تامین نیاز و سلامت بدن بسیار مفید خواهد بود.

کالری زرشک

یکی از سوالاتی که درباره زرشک پرسیده می‌شود، میزان کالری آن است. ابتدا باید بدانید که در هر ۱۰۰ گرم زرشک در حدود ۳۱۶ کیلوکالری، انرژی وجود دارد. باتوجه به این عدد، می‌توان گفت برخلاف چیزی که شاید شما تصور کنید، زرشک کالری زیادی دارد. با این وجود باتوجه به خواص آب زرشک در چربی‌سوزی و افزایش سوخت‌وساز بدن، از زرشک در رژیم‌های لاغری استفاده می‌شود. همچنین اگر زرشک را داخل غذا استفاده کنید، معمولا هر فرد مقدار بسیار کمتری از ۱۰۰ گرم زرشک را میل می‌کند.کالری زرشک

جدول ارزش غذایی زرشک

در جدول زیر و بعد از معرفی خواص زرشک به ارزش غذایی زرشک اشاره کرده‌ایم:

ارزش غذایی ۱۰۰ گرم زرشک
کالری ۳۱۶ کیلوکالری
کربوهیدرات ۶۳.۹۰ گرم
چربی ۳.۵۰ گرم
پروتئین ۳.۶۰ گرم
قند ۲۷.۲۰ گرم
فیبر ۷.۴۰ گرم
کلسترول ۰.۰ میلی‌گرم
آب ۲۹.۰۰ گرم
ویتامین C ۲۴.۰۰ میلی‌گرم
سدیم ۱۷.۰۰ میلی‌گرم

عوارض مصرف زیاد آب زرشک

اگر چه آب زرشک دارای خواصی عالی است، اما باید توجه داشته باشید که زیاده‌روی در نوشیدن آن نیز عوارضی به همراه خواهد داشت. پس، بهتر است بعد از خواص آب زرشک، با عوارض مصرف آن نیز آشنا شوید.

آب زرشک، نوشیدنی مضر برای افراد مستعد ابتلا به یبوست

نوشیدن آب زرشک برای رفع مشکلات سیستم گوارشی بسیار مفید است، به هضم غذا و کاهش معده درد کمک می‌کند و در درمان اسهال نیز نقش بسیار مهمی دارد؛ اما نوشیدن زیاد آب زرشک برای افرادی که مستعد یبوست هستند، مضر است. از این روی اگر مستعد ابتلا به یبوست هستید، در نوشیدن آب زرشک اعتدال را رعایت کنید.

مصرف آب زرشک در دوران بارداری

با توجه به تحریک‌پذیری رحم در دوران بارداری و تاثیر منفی آب زرشک بر این موضوع، بانوان باردار باید از نوشیدن بیش از حد آب زرشک در دوران بارداری خودداری کنند. زرشک دارای ماده‌ای مهم به نام آلکانوئید است. آلکانوئید یکی از مهم‌ترین ترکیباتی است که موجب انقباضات رحمی شده و در خونریزی نقش دارد؛ به همین دلیل به خانم‌های باردار توصیه می‌شود از نوشیدن آب زرشک خودداری کنند. در غیر این صورت ریسک لکه بینی و خطر زایمان زودهنگام وجود دارد.

آب زرشک و فشار خون پایین

آن دسته از افرادی که دارای مشکل فشار خون پایین هستند، باید در مصرف آب زرشک دقت کنند تا دچار افت شدید فشار خون نشوند. البته راه‌حل ساده‌ای برای رفع این عارضه وجود دارد. اگر شما به راحتی دچار افت فشار خون می‌شوید، پیش از نوشیدن آب زرشک، کمی نمک به آن اضافه کنید.آب زرشک و فشار خون پایین

تداخل با داروهای انعقاد خون

یکی از ویژگی‌های زرشک، رقیق کردن خون است و به همین دلیل مصرف آن به افرادی توصیه می‌شود که دارای غلظت خون هستند. توجه داشته باشید که یکی از ضررهای مصرف بیش از حد آب زرشک، تداخل آن با داروهایی مانند هپارین یا سایر داروهای انعقادکننده خون است، زیرا عملکرد ضد انعقادی خواهد داشت.

موارد مصرف زرشک

زرشک را می‌توان به شیوه‌های مختلفی مصرف کرد. زرشک را در تهیه غذاهای متفاوت استفاده می‌کنند و همچنین آب زرشک و دمنوش زرشک، دو شیوه معمول مصرف آن است. البته رب زرشک نیز مصرف می‌شود که می‌توان آن را به صورت آماده خرید و یا در منزل تهیه کرد.

باتوجه به آنچه درباره خواص زرشک گفته شد، مصرف این میوه و آب زرشک برای تمامی گروه‌های سنی مفید بوده و به سلامت بدن و دوری از بیماری‌ها در افراد مختلف کمک می‌کند.

زرشک برای کودکان

زرشک حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی است که برای رشد و تقویت سیستم بدن کودکان مفید خواهد بود. مصرف این میوه در تولید هموگلوبین خون موثر بوده و از ابتلا کودکان به کم خونی جلوگیری می‌کند. همچنین برای کودکانی که دچار سرماخوردگی می‌شوند، مصرف زرشک یا دمنوش آن، روند درمان را سرعت می‌بخشد.

زرشک برای سالمندان

از جمله مشکلات شایع در سالمندان فشار خون و چربی خون بالا است که سلامت افراد در این گروه سنی را تهدید می‌کند. مصرف زرشک و آب زرشک در کاهش چربی خون و فشار خون نقش موثری داشته و به همین دلیل برای سالمندان مفید است. همچنین آنتی اکسیدان‌های موجود در زرشک با کاهش سطح رادیکال‌های آزاد بدن، احتمال آسیب‌های سلولی و سرطان در سالمندان را کاهش می‌دهد.زرشک برای سالمندان

آب زرشک را چه موقع بخوریم؟

یکی از سؤالاتی که معمولاً مطرح می‌شود این است که اگر بخواهیم از خواص بی‌نظیر و فوق‌العاده آب زرشک بهره‌مند شویم؛ بهتر است آب زرشک را چه موقع بخوریم؟ به توصیه متخصصان طب سنتی، بهترین زمان برای نوشیدن آب زرشک و بهره‌مندی از خواص آن، صبح به صورت ناشتا است که بدن بتواند عناصر و ویتامین‌های آب زرشک را جذب کرده و انرژی کافی به دست آورد.

آب زرشک یکی از بهترین نوشیدنی‌هایی است که از آن می‌توان به عنوان نوشیدنی عصرانه نیز استفاده کرد. البته باید دقت داشته باشید که خواص آب زرشک تازه، شامل موارد فوق شده و در صورتی که با نگهدارنده‌ها همراه باشد، نمی‌توان تا این اندازه به خواص آن اطمینان داشت. با خرید میوه آنلاین از اسنپ فود، می‌توانید به راحتی زرشک تازه تهیه کرده و در منزل، آب زرشک طبیعی بگیرید.

آیا آب زرشک قند دارد؟

یکی از موضوعاتی که همواره در رابطه با مصرف آب میوه‌ها افراد را دچار نگرانی می‌کند، میزان قند آن‌ها است. اکنون این سوال پیش می‌آید که آیا آب زرشک قند دارد؟ زرشک پس از آب‌گیری، بخش زیادی از فیبر خود را از دست می‌دهد و به همین دلیل قند بیشتری خواهد داشت. البته این موضوع در خصوص خاصیت آب زرشک کمی متفاوت بوده و میزان قند بسیار پایینی در آب آن وجود دارد و نمی‌تواند به عنوان یک ریسک قندی در نظر گرفته شود.

اشتباهات در مصرف زرشک

همان‌طور که گفتیم زرشک به شیوه‌های مختلفی مصرف می‌شود. از جمله اشتباهات در مصرف زرشک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیش از مصرف زرشک و استفاده از آن در تهیه غذا، باید زرشک را به خوبی بشویید تا خاک آن گرفته شود که برخی افراد به این مورد توجه نمی‌کنند.
  • یکی از اشتباهات دیگر، سرخ کردن زرشک بیش از مقدار لازم است. توجه داشته باشید که زرشک خیلی سریع می‌سوزد، پس آن را تنها کمی در روغن تفت دهید. همچنین لازم به ذکر است که تفت دادن زرشک،‌ کالری آن را بیشتر می‌کند.

از خواص آب زرشک و زرشک ساده نگذرید!

عکس آب زرشک

زرشک جزء آن دسته از مواد خوراکی است که در غذاهای ایرانی به عنوان یک چاشنی مهم و خوشمزه کاربرد دارد. سایر فرآورده‌های زرشک نیز شامل آب زرشک، مربا و شربت زرشک هستند. به دلیل طبع سرد و تر زرشک، آب زرشک به عنوان یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها برای فصل‌های گرم سال محسوب می‌شود.

خواص آب زرشک در طب سنتی برای پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف را دیدیم و در این مطلب به طور دقیق و علمی به بررسی خواص و کاربردهای زرشک پرداختیم. شما می‌توانید با توجه به ذائقه، علاقه و شناختی که نسبت به ویژگی‌های فیزیولوژیکی بدن خود دارید، از خوردن و نوشیدن زرشک و آب زرشک لذت ببرید. البته، اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، پیش از مصرف آب زرشک با پزشک خود مشورت کنید.

در پایان، اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید زرشک تازه را از قسمت خرید آنلاین میوه اسنپ فود سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید. همچنین، شما می‌توانید آب زرشک را از قسمت سفارش آنلاین آبمیوه اسنپ فود سفارش داده و یک لیوان آب زرشک خنک و خوشمزه میل کنید.

سوالات متداول

1.آب زرشک بر لاغری و کاهش چربی چه تاثیری می‌گذارد؟

آب زرشک، با بهبود سوخت‌وساز بدن به کاهش چربی و لاغری کمک می‌کند. در صورت استفاده­‌ی مداوم آن از به وجود آمدن چربی‌های شکمی هم جلوگیری می‌کند.

باتوجه‌به تحریک‌پذیری رحم در دوران بارداری و تأثیر منفی آب زرشک بر این موضوع، بانوان باردار باید از نوشیدن زیاد از حد آب زرشک خودداری کنند. زرشک آلکانوئید دارد. این ماده باعث انقباضات رحمی می‌شود و خطر لکه بینی و زایمان زودهنگام را افزایش می‌دهد.

بهترین زمان برای نوشیدن آب زرشک و بهره‌مندی از خواص فوق‌العادهٔ آن صبح به‌صورت ناشتا است که بدن بتواند عناصر و ویتامین‌های آب زرشک را جذب کند و انرژی کافی به دست بیاورد.

آب زرشک بر کاهش میزان کلسترول خون تاثیر دارد و به‌سلامت قلب کمک می‌کند. علاوه براین نوشیدن آب زرشک، باعث ریسک سکته قلبی را هم کم می‌کند.

نظرات کاربران

محدثه اکبری
22.آذر.1401

سلام ممنون از مقاله خوبتون

    snappfoodadmin
    20.تیر.1402

    سلام خوشحالیم که از مقاله خواص آب زرشک و عوارض مصرف آب زرشک خوشتون امده

شمیم
23.آذر.1401

خیلی جالب بود خسته نباشین. فقط اینکه فصل خوب برای آب زرشک گرفتن کیه؟

    adroafz
    23.آذر.1401

    سلام شمیم عزیز, فصل برداشت زرشک اوایل پاییز و مهرماه هست و اگر دوست دارید آب زرشک تازه و خوب بگیرید، این بهترین زمان خواهد بود. همینطور میتونید در این لینک بیشتر درباره طرز تهیه آب زرشک در خانه بخوانید:
    https://blog.snappfood.ir/طرز-تهیه-آب-زرشک/

ترانه
23.آذر.1401

فکر نمیکردم آب زرشک برای دیابت خوب باشه، یجوریه انگار خیلی قند داره. دستتون درد نکنه خیلی کامل بود .

    adroafz
    23.آذر.1401

    سلام ترانه عزیز، اگر از خواص شگفت انگیز ریشه زرشک و رب زرشک هم آگاه بشید، متوجه میشید چقدر برای دیابت مفیده. پیشنهاد میکنیم این مقاله رو به هیچ عنوان از دست ندید:
    https://blog.snappfood.ir/خواص-ریشه-زرشک/

قربانی
20.تیر.1402

خواص آب زرشک برای لاغری خیلی خوبه که کاش ترش نبود راحت تر میتونستم زرشک بخورم

    snappfoodadmin
    22.تیر.1402

    سلام میتونید در آب زرشک کمی شکر اضافه کنید تا ترشی آن گرفته شود یکی از ویژگی‌های مثبت آب زرشک، کمک آن به بهبود سوخت و ساز بدن است و
    به همین دلیل از آب زرشک به عنوان یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای لاغری یاد می‌شود. در صورتی که آب زرشک به صورت مداوم مصرف شود،
    از ایجاد چربی‌های شکمی جلوگیری کرده و به کاهش وزن منجر می‌شود

وحید نظیری
12.شهریور.1402

سلام آب زرشک قند دارد میزان قند آب زرشک چقدر است

    snappfoodadmin
    14.شهریور.1402

    سلام زرشک پس از آب‌گیری بخشی زیادی از فیبر خود را از دست می‌دهد پس از آب‌گیری حجم بیشتری قند دارد

خالقینیا
12.شهریور.1402

سلام برای اینکه با خوردن آب زرشک دچار افت فشار نشیم چکار کنیم

    snappfoodadmin
    14.شهریور.1402

    سلام اگر با میل کردن آب انار گرفتار ،دچار افت فشار خون می‌شوید، پیش از نوشیدن آب زرشک،
    کمی نمک به این نوشیدنی اضافه کنید.

رادمهر
12.شهریور.1402

سلام خوردن آب زرشک به حل یبوست کمک میکند

    snappfoodadmin
    14.شهریور.1402

    سلام نوشیدن آب زرشک برای رفع مشکلات سیستم گوارشی بسیار مفید و به هضم غذا و کاهش معده درد کمک می‌کند و
    در درمان اسهال نقش بسیار مهمی دارد؛ اما نوشیدن زیاد آب زرشک برای افرادی که مستعد یبوست هستند، مضر است

reza
21.مهر.1402

سلام خاصیت آب زرشک برای کم خونی واقعیت دارد و آیا زرشک برای کبد چرب فواید دارد

    snappfoodadmin
    19.دی.1402

    سلام زرشک و آب زرشک خاصیت های زیادی در درمان و بهبود بیماری ها دارند که مصرف آب زرشک برای تنظیم عملکرد کبد مفید است و
    خواص ضد التهابی زرشک عفونت‌ها را از بین می برد و از ابتلا به التهاب کبد جلوگیری می‌کند. آب زرشک خواص کاهش میزان ذخیره چربی و
    کمک به درمان مشکل کبد چرب دارد .مصرف آب زرشک آهن مورد نیاز بدن برای ساخت هموگلوبین را تامین می کند

amir hamshari
04.دی.1402

چه جالب که زرشک برای رفع اسهال خوبه وقتی بهم گفتند آب هویچ و آب زرشک کمک به بهبود اسهال میکند تعجب بودم اب زرشک طبیعی پیدا میشه؟

    snappfoodadmin
    19.دی.1402

    سلام یکی از چند خاصیت زرشک خواص بهبود اسهال با آب زرشک و خود زرشک قرمز است برای گرفتن آب زرشک طبیعی کافی مقداری زرشک را از شب
    قبل خیس کنید بعد اقدام به آبگیری کنید و آب هویچ نیز برای رفع اسهال و بهبود سرماخوردگی موثر هستش .آب زرشک چون ویتامین سی C دارد
    در ترک اعتیاد و برای درمان آفت دهان هم موثر است .