آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • گل بابا آدم
    گل بابا آدم و نکات مهم نگهداری مهر 25, 1403
  • معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس، عکس و منو مهر 25, 1403
  • جلوگیری از ریزش موی گربه
    جلوگیری از ریزش موی گربه؛ دلایل و روش های درمان مهر 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه آیس کافی
آموزش آشپزی
3.7/5 - (4 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه آیس کافی یا قهوه دالگونا؛ نوشینی خوشمزه سرد و یخی

مینا اسماعیل بیگی 18 اردیبهشت 1402 10 دقیقه

آیس کافی یا قهوه دالگونا (Dalgona Coffee) یک نوشیدنی سرد و کف دار است که با قهوه فوری، شکر، آب و شیر تهیه می‌شود. این قهوه دارای دو لایه مجزا است که از خامه قهوه زده شده روی شیر سرد تهیه شده‌اند. در نتیجه، عجیب نیست که مردم قهوه دالگونا را با نام‌های دیگری مانند قهوه خامه‌ای و قهوه کف دار نیز می‌شناسند. حال، اگر می‌خواهید طرز تهیه آیس کافی را یاد بگیرید، با وبلاگ اسنپ فود همراه ما باشید.

طرز تهیه آیس کافی

تعداد نفرات 1 نفر
زمان آماده سازی 5 دقیقه
زمان تهیه 7 دقیقه
میزان سختی متوسط

قهوه دالگونا چه طعمی دارد؟

قهوه دالگونا چه طعمی دارد؟

اگر بخواهیم طعم قهوه دالگونا را توصیف کنیم، باید گفت که: «طعم این آیس کافی شبیه فراپاچینو استارباکس (برند مشهور آمریکایی) است.» در واقع، شاید بیشتر شبیه ماکیاتوهای یخ زده استارباکس باشد. طعم آن اکثر مواقع شبیه قهوه سرد شیری است، اما دارای لایه‌ای از کف بوده که یادآور شیر کف دار در نوشیدنی‌های اسپرسو مانند کاپوچینو و لاته خواهد بود.

چگونه قهوه دالگونا را بنوشیم؟

وقتی برای اولین بار طرز تهیه آیس کافی را در حساب اینستاگرام خود به اشتراک گذاشتیم، کامنتی دریافت کردیم که چگونه آن را بنوشیم؟ شاید این کمی متفاوت از تهیه انواع قهوه باشد. به طور خاص، نوشیدن از طریق «نی» تنها به شما این امکان را می‌دهد که عمیق‌ترین لایه از قهوه را بچشید، در حالی که نوشیدن بدون نی باعث ایجاد یک سبیل قهوه‌ای روی لب‌های بالایی شما خواهد شد. با این حال، هیچ تعریف و استاندارد خاصی برای نوشیدن آیس کافی وجود ندارد و شما می‌توانید به هر روشی که مایل هستید این نوشیدنی طعم‌دار را نوش جان کنید. شاید بخواهید نتیجه کار و نحوه سرو، شبیه به چیزی باشد که در انواع طرز تهیه قهوه دمی داشتیم؛ اما به نظر می‌رسد که بیشتر افراد علاقه مند باشند نوشیدن یک نوشیدنی سرد قهوه‌ را به شکل دیگری تجربه کنند.

چرا قهوه دالگونا محبوب است؟

محبوبیت قهوه دالگونا در فوریه 2020 میلادی در کره جنوبی شروع شد. درست در همین زمان بود که مردم درست کردن و خوردن قهوه دالگونا در خانه شروع کردند. در این راه، بسیاری از افراد آموزش‌های ویدئویی کوتاهی را در تیک تاک و اینستاگرام با استفاده از هشتگ‌های قهوه دالگونا و آیس کافی به اشتراک گذاشتند. جالب است بدانید که خیلی زود این ویدئوها مورد توجه قرار گرفتند.

یکی از اولین آموزش‌های تهیه قهوه دالگونا در یوتیوب، اکنون بیش از 4 میلیون بازدیدکننده دارد. البته دیگر ویدیوهای مربوط به طرز تهیه انواع قهوه، از جمله طرز تهیه قهوه یونانی نیز دست کمی از این ویدیو ندارند. روند محبوبیت این آیس کافی بعدا در اواسط ماه مارس به ایالات متحده رسید. بن میمس، نویسنده آشپزی روزنامه لس آنجلس تایمز، توضیح داد که چطور این قهوه سرد به سرعت در کره جنوبی به محبوبیت قابل توجهی دست یافت. پس از این اتفاق، بسیاری از وب سایت‌های مربوط به قهوه و دیگر نوشیدنی‌های وابسته به آن، طرز تهیه آیس کافی یا نحوه درست کردن Dalgona Coffee را آموزش دادند.

چرا به آن قهوه دالگونا یا آیس کافی می‌گویند؟

نام قهوه دالگونا از خود دالگونا گرفته شده است، یک آب‌نبات اسفنجی کافی از کره جنوبی! این آب‌نبات دارای بافت نرم و سطح حبابی است و بسیار شبیه به بافت فوم قهوه دالگونا در کنار یک لیوان به نظر می‌رسد. اگرچه ما این نوشیدنی را به عنوان قهوه دالگونا می‌شناسیم، اما در آموزش‌های زیادی دیده‌ایم که به آن، نام‎های دیگری نیز می‌دهند. متداول‌ترین تغییرات شامل نام‌هایی هستند که ظاهر قهوه را توصیف می‌کنند. از جمله این اسم گذاری‌ها، می‌توان به قهوه کرکی، قهوه کف دار و قهوه خامه‌ای اشاره کرد.

منشأ قهوه دالگونا یا آیس کافی از کجاست؟

منشأ قهوه دالگونا یا آیس کافی از کجاست؟

اگر چه اخیرا محبوبیت این قهوه در کره جنوبی افزایش یافته است، اما در واقع نمی‌توان گفت که منشأ آن کره جنوبی است! زمانی که ما در مورد ریشه‌های قهوه دالگونا تحقیق می‌کردیم، به سادگی نمی‌توانستیم پاسخ روشنی برای آن پیدا کنیم؛ اما بسیاری از فالوورهای اینستاگرام ما از سراسر جهان اظهار کردند که در کشورها و فرهنگ خود چیزی مشابه به این قهوه را دارند. در ادامه به مجموعه‌ای از مکان‌هایی که نوشیدنی مشابه به دالگونا را دارند، اشاره کرده‌ایم:

هند و پاکستان

هند و پاکستان دستور تهیه «Beaten Coffee» را دارند که بسیار شبیه به قهوه دالگونا است. مانند قهوه دالگونا، دستور العمل‌ها به شما اجازه می‌دهند که قهوه فوری و آب گرم را با هم مخلوط کنید تا قهوه کف داری ایجاد شود. سپس قهوه کف دار با شیر داغ، مجموعه‌ای از ادویه جات ترش و نمک سرو می‌شود. این قهوه طعم عجیبی دارد، اما در هند، به عنوان کاپوچینو به سبک هندی نیز شناخته می‌شود و طرفداران زیادی دارد.

یونان

قهوه فراپه یک قهوه سرد یونانی است که از قهوه فوری، آب و شکر تهیه می‌شود. دستورالعمل تهیه این قهوه با فرمول یونانی، به این شکل است که مواد را با هم مخلوط می‌کنند تا کرم قهوه‌ای با کف زیاد ایجاد شود. سپس این کرم قهوه‌ای پر از کف را روی یخ خرد شده ریخته و سرو می‌کنند.

ماکائو

یک بازیگر کره جنوبی به نام «یونگ ایل وو» کسی است که محبوبیت قهوه دالگونا در کره جنوبی را رقم زد. در آغاز سال 2020، یونگ ایل وو از ماکائو دیدن کرد. بعد از آن، در مصاحبه‌ها توضیح داد که با یک نوشیدنی قهوه روبه‌رو شده بود که او را به یاد آب نبات دالگونا می‌انداخت.

طرز تهیه آیس کافی یا قهوه دالگونا

طرز تهیه آیس کافی یا قهوه دالگونا

حالا باید بعد از این همه تعریف به سراغ تهیه آیس کافی برویم. در زیر به مواد اولیه مورد نیاز و مراحل طرز تهیه آیس کافی، اشاره خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم در ادامه مطلب با ما همراه باشد تا شما را با یک نوشیدنی خوشمزه آشنا کنیم. البته، پیشنهاد می‌کنیم که اگر تمایل داشتید، بعد از این مطلب، طرز تهیه قهوه ترک را نیز مطالعه کنید. به این شکل، نوشیدنی‌های متنوعی  را یاد خواهید گرفت.

مواد مورد نیاز برای تهیه آیس کافی

حالا که آماده به تهیه قهوه دالگونا هستید، قبل از انجام هر کاری باید مواد غذایی مورد نیاز خود را بشناسید:

۱. قهوه فوری

برای تهیه قهوه دالگونا، باید از قهوه فوری استفاده کنید. سوال این است که آیا می‌توان از قهوه آسیاب شده، از دانه‌های قهوه یا کیسه قهوه از پیش آسیاب شده استفاده کرد یا خیر؟ پاسخ خیر است.

برخلاف تصور عموم، قهوه فوری و قهوه آسیاب شده چیزهای متفاوتی هستند. قهوه آسیاب شده با آسیاب دانه‌های قهوه به صورت پودر درشت یا ریز تهیه می‌شود. از سوی دیگر، قهوه فوری از دانه‌های کامل قهوه تهیه شده که بو داده، آسیاب و دم می‌شود.  سپس آب قهوه دم کرده را به کمک حرارت خشک کرده یا از یخ برای خشک کردن آن کمک می‌گیرند.

آیا می‌توانم به جای قهوه فوری از اسپرسو فوری استفاده کنیم؟

بله. خیلی از افراد در طرز تهیه آیس کافی از قهوه اسپرسو فوری استفاده می‌کنند. با این حال، ما فکر می‌کنیم که اسپرسو فوری، قوی‌تر از قهوه فوری است و ممکن است بخواهید دستور غذا را نصف کنید تا از شدت تلخی نوشیدنی بکاهید.

آیا می توانیم از این تکنیک با مواد دیگری مانند ماتچا (پودر چای سبز) یا چای فوری استفاده کنیم؟

خیر. بنابر تجربه، ما همچنین سعی کرده‌ایم این قهوه را با سایر موادی مانند پودر ماتچا و پودر فوری چای تایلندی تهیه کنیم اما با هیچکدام نتوانستیم نوشیدنی مورد نظر را درست کنیم. کف کردن به طور خاص از نحوه پردازش قهوه فوری ناشی می‌شود.

۲.  شکر

شکر

شکر موجود در تهیه این نوشیدنی به تثبیت کف کمک می‌کند و باعث می‌شود تا حالت خامه‌ای آن افزایش یابد. البته مراقب باشید، شما دقیقاً به اندازه قهوه فوری از شکر استفاده می‌کنید. بنابراین، اگر در دوران رژیم به سر می‌برید، شاید بهتر باشد که میزان شکر را کاهش دهید. به همین شکل در تهیه دیگر انواع قهوه نیز، چون طرز تهیه قهوه سبز که به طور خاص با لاغری و کاهش وزن در ارتباط است، باید قید شکر را بزنید.

آیا برای قهوه دالگونا باید از شکر استفاده کنیم؟

از نظر فنی می‌توانید در طرز تهیه آیس کافی شکر را حذف کنید، اما ما آن را توصیه نمی‌کنیم! از آن جا که علاوه بر طعم، وجود شکر برای کمک به ایجاد یک ساختار فومی شکل قهوه مهم است، بهتر است که حتما شکر را در دستور تهیه این قهوه، حفظ کنید.

اگر به هر دلیلی بر کاهش میزان شکر اصرار دارید، پیشنهاد ما این است که آن را از 1 قاشق غذاخوری کمتر نکنید. همچنین می‌توانید شکر سفید را با انواع دیگری از شکرها، چون شکر قهوه‌ای جایگزین کنید. اگرچه قهوه دالگونا به طور سنتی با شکر دانه سفید تهیه می‌شود، اما می‌توانید از شکر قهوه‌ای نیز به جای آن استفاده کنید.

آیا می‌توانیم از شکر قهوه‌ای یا شکر نارگیل به جای شکر سفید برای قهوه دالگونا استفاده کنیم؟

بله. می‌توانید از شکر قهوه‌ای روشن یا تیره برای قهوه دالگونا به همراه شکر نارگیل استفاده کنید. ما قبلا این کار را انجام داده‌ایم و نتیجه آن بسیار خوشمزه شده بود. با این حال، توجه داشته باشید که شکر قهوه‌ای به خوبی شکر سفید کف ایجاد نمی‌کند. دلیل این اتفاق این است که شکر قهوه‌ای و شکر نارگیل سنگین‌تر از شکر سفید هستند و رطوبت بیشتری دارند.

۳.  آب گرم

برای تهیه قهوه دالگونا به دو قاشق غذاخوری آب گرم نیاز دارید. اگر آب داغ و ولرم باشد که اخیرا جوشانده‌اید، قهوه دالگونا به بهترین شکل ممکن تهیه می‌شود. آب داغ هم قهوه فوری و هم شکر را فورا حل کرده و شکل کف دار آن را ایجاد می‌کند.

۴. شیر

برای تهیه قهوه دالگونا به یک فنجان شیر نیاز دارید. توجه داشته باشید که اگر قهوه قوی‌تری می‌خواهید، باید از میزان شیر کمتری در تهیه این قهوه استفاده کنید. با این حال، به دلیل شدت قهوه دالگونا، ما چیزی کمتر از ½ فنجان شیر توصیه نمی‌کنیم. برای تهیه قهوه دالگونا می‌توانید از جایگزین‌های غیر لبنی استفاده کنید. تجربه حاکی از آن است که ترکیب کردن خامه قهوه با شیر، جو دوسر و پسته، فوق العاده خواهد بود.

در بالا اطلاعات زیادی در خصوص قهوه آیس دالگونا به دست آوردیم. اما باید دید برای تهیه این نوع قهوه سرد، به چه مواد اولیه‌ای نیاز خواهد بود.

جدول مواد اولیه مورد نیاز آیس کافی

جدول مواد اولیه مورد نیاز آیس کافی

از جمله مواد مورد نیاز برای طرز تهیه آیس کافی، می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
دانه قهوه فوری 2 قاشق غذاخوری
شکر دانه دار 2 قاشق غذاخوری
آب داغ (تازه جوشانده) 2 قاشق غذاخوری
یخ 2/1 فنجان
شیر 1 فنجان (227 گرم)
پودر کاکائو برای تزئین اختیاری به مقدار کافی

مراحل تهیه آیس کافی یا دالگونا

طرز تهیه آیس کافی بسیار آسان است. اگر این دستورالعمل را دنبال کرده و به دقت آن را اجرا کنید، تقریبا طرز تهیه آیس کافی استارباکس را پیاده سازی کرده‌اید. تنها کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: در اولین مرحله از طرز تهیه آیس کافی با قهوه فوری و شیر، باید قهوه فوری، شکر و آب داغ را با هم ترکیب کنید. اگر از مخلوط کن برای هم زدن مواد با هم استفاده می‌کنید، باید این مواد را در کاسه مخلوط کن بریزید. آن قدر مواد را با یکدیگر هم بزنید تا قهوه سبک و پفکی شود.
  • مرحله دوم :یخ‌ها را درون لیوان بریزید و شیر را به یخ‌ها اضافه کنید. حال مخلوط قهوه‌ای را که در مرحله قبل تهیه کرده بودید روی شیر بریزید.
  • مرحله سوم :در انتها می‌توانید روی آیس کافی را با پودر کاکائو تزیین کنید.

نکته: اگر از همزن یا میکسر برقی استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد مواد در مدت زمان کمتر، حدود 1 تا 2 دقیقه به کرم تبدیل خواهند شد. اگر از همزن دستی استفاده کنید، احتمالا این فرآیند حدود 3 تا 5 دقیقه طول بکشد. در هر صورت، هرچه مخلوط را بیشتر و قوی‎تر هم بزنید، کرکی‌تر و کف دار خواهد شد.

پس از به پایان رسیدن طرز تهیه آیس کافی دالگونا، می‌توانید این نوشیدنی جذاب را با نی سرو کنید، هم بزنید و از نوشیدن آن لذت ببرید. به علاوه پیشنهاد می‌کنیم که حتما طرز تهیه قهوه یزدی را هم در مجله اسنپ فود دنبال کنید. یا اگر به نوشیدنی‌های سرد بر پایه قهوه علاقه مند هستید، به جز این مورد؛ حتما طرز تهیه آیس موکا را نیز دنبال کنید. به این شکل، نوشیدنی‌ها متفاوتی تهیه خواهید کرد.

طرز تهیه قهوه دالگونا با نسکافه

طرز تهیه قهوه دالگونا با نسکافه

اگر بخواهید طعم آیس کافی شما، کمی شیرین‌تر شده و اتفاقا خوشمزه‌تر هم باشد، می‌توانید به جای قهوه فوری از نسکافه استفاده کنید. به این شکل طعم دالگونا شما، کمی شیری و کرمی‌تر خواهد بود و حتما از آن لذت زیادی می‌برید.

طرز تهیه دالگونا با اسپرسو

طرز تهیه دالگونا با اسپرسو

برای آن دسته از افرادی که به دنبال یک نوشیدنی سرد بر پایه قهوه هستند که غلظت قهوه بیشتری داشته و از سطح کافئین بالاتری نیز برخوردار باشد؛ توصیه می‌کنیم که به جای قهوه فوری از اسپرسو استفاده کنند. به کار بردن اسپرسو در این ترکیب، یک نوشیدنی با کافئین بالا آماده می‌کند که عطر و طعم خاص اسپرسو را نیز به همراه دارد.

طرز تهیه دالگونا با کافی میکس

طرز تهیه دالگونا با کافی میکس

همین طور در صورتی که بخواهید مانند قهوه فوری، از یک جایگزین ساده دیگر برای تهیه این نوشیدنی سرد استفاده کنید، کافی میکس نیز انتخاب مناسبی خواهد بود. از آن جایی که اکثر مواقع ساشه‌های کافی میکس را در منزل آماده داریم، برای تهیه دالگونا، فرایند ساده‌تری پیش رو خواهد بود.

طرز تهیه دالگونا با کاپوچینو

طرز تهیه دالگونا با کاپوچینو

درست مانند استفاده از نسکافه، تهیه دالگونا با کاپوچینو نیز ایده عالی به نظر می‌رسد. در این صورت نوشیدنی شما کف بیشتری داشته و رنگ کرمی به خود می‌گیرد. به علاوه طعم کاپوچینو سرد هم بسیار جذاب است و حتما عاشق آن خواهید شد. با نوشیدن دالگونا، شاید از این پس علاقه مند شوید که انواع نوشیدنی‌های بر پایه قهوه را در حالت سرد، نوش جان کنید. شاید شما بتوانید تکنیک جدیدی برای طرز تهیه قهوه فرانسه در حالت سرد، پیشنهاد دهید!

تا چند روز می‌توان از آیس کافی نگهداری کرد؟

تا چند روز می‌توان از آیس کافی نگهداری کرد؟

قهوه ایس دالگونا را می‌توان برای مدت زمان طولانی نگهداری کرد. اگر نمی‌خواهید بلافاصله از کرم قهوه استفاده کنید، کافی است کرم را در ظرفی محکم مانند ظروف غذاخوری یا ظرف در بسته‌ای بریزید و آن را تا 3 روز در یخچال قرار دهید. قبل از استفاده مجدد، آن قدر آن را هم بزنید که غلظت خامه فرم گرفته را داشته باشد. با این حال، این قهوه پس از 3 روز یا بیشتر، بافت کرکی خود را از دست می‌دهد و شروع به تبدیل شدن به قهوه‌ای مایع می‌کند.

آیس کافی با تمام قهوه ها فرق می کند

طرز تهیه آیس کافی را برایتان تپضیح دادیم و بیان کردیم که آیس کافی دالگونا با هم زدن قهوه فوری، شکر و آب داغ تهیه می‌شود. این کرم قهوه حتی وقتی با شیر سرد مخلوط می‌شود، بافت کف دار و کرکی خود را حفظ می‌کند. این نوشیدنی شبیه به فراپاچینو است و می‌توان آن را در وعده عصرانه به همراه یک کیک خوشمزه نوش جان کرد. پس اگر تا به حال دالگونا درست نکردید، همین امروز دست به کار شوید و این نوشیدنی دلپذیر را تهیه کنید. البته، اگر احساس می‌کنید که دالگونا شما شبیه نمونه‌های بیرونی نخواهد شد، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. با سفارش آنلاین از کافه اسنپ فود، آیس کافی شما با بهترین کیفیت به دستتان خواهد رسید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2738 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود