آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • سمبوسه سیب زمینی
    طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با طعم‌ های مختلف مرداد 2, 1403
  • سبزی خورشت کرفس
    سبزی خورشت کرفس چیست؟ مرداد 2, 1403
  • روغن کرچک
    معرفی روغن کرچک با خواص، مضرات و نحوه مصرف خرداد 20, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه کباب ترش
آموزش آشپزی
4.5/5 - (8 امتیاز)
8

طرز تهیه کباب ترش شمالی ، غذای محبوب گیلانی ها

زهرا دهقان 02 خرداد 1400 6 دقیقه

بخش شمالی کشور ایران دارای غذاهای سنتی بسیار زیادی است که ترش کباب یا همان کباب ترش گیلانی یکی از معروف‌ترین آن‌ها است. از دیگر غذاهای معروف در شمال ایران می‌توان به فسنجان (در سراسر ایران رواج یافته است)، میرزا قاسمی، مرغ ترش و ترشی تره اشاره کرد. به طور کلی غذاهای شمالی بسیار خوش طعم هستند و ارزش حداقل یک بار امتحان را دارد. حال اگر دوست دارید که امروز با طرز تهیه کباب ترش آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

کباب ترش شمالی

تعداد نفرات 6 نفر
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت غذا 60 دقیقه
میزان سختی سخت

کباب ترش شمالی، پرچمدار غذاهای گیلانی

در طرز تهیه کباب ترش گیلانی معمولاً از برش‌های بدون چربی گوشت گاو یا گوشت بره استفاده می‌شود که در یک ترکیب خوش طعم از رب انار، گردو، سیر، جعفری و روغن زیتون ترکیب می‌شوند.

برای تهیه این غذای خوشمزه و پر طرفدار باید گوشت را به سیخ بزنید و سپس کباب کنید. به طور معمول این غذا را با سبزیجات تازه و برنج سرو می‌کنند.

بهتر است بدانید که آنچه این غذا را به طرز دلپذیری خوش طعم می‌کند، استفاده از گیاهان مختلف تازه و آب انار یا رب است که باعث می‌شود گوشت در مدت زمان طولانی ترش و نرم شود. همان طور که می‌دانید سرو غذا با سبزی‌های معطر و همراه با چاشنی‌های دیگر لذت غذا خوردن را چندین برابر می‌کند. عناصر ترش و معطر ترکیبی جادویی را در غذاهای ایرانی ایجاد می‌کند و این غذا این هماهنگی کامل را برجسته و به نمایش می‌گذارد. کباب ترش گیلانی نوعی کباب است که اصالتی شمالی – گیلانی دارد. این غذا طعمی ترش و بسیار خوشمزه دارد و می‌توان گفت که حتی اگر اهل شمال کشور ایران هم نباشید، حتما طرفدار کباب ترش خواهید شد. لازم به ذکر است که طعم این کباب از کباب‌های دیگر متفاوت است و مورد پسند افراد بسیاری واقع می‌شود. نکته مهم در طرز تهیه کباب ترش گیلانی استفاده از سبزیجات محلی شمالی است. البته اگر این سبزی‌ها را در دسترس ندارید می‌توانید از سبزی‌های جایگزینی بجای آن‌ها استفاده کنید.

کباب ترش شمالی

به طور سنتی، در این غذا از یک گیاه کاملاً تازه و خاص استفاده می‌کنند که در استان‌های گیلان و مازندران رشد می‌کند. این گیاه چوچاق نامیده می‌شود. در صورتی که سفر به شمال ایران برای شما امکان پذیر باشد می‌توانید به راحتی این گیاه را خریداری نمایید. در این مطلب طرز تهیه کباب ترش گیلانی آموزش داده می‌شود. این یک دستور العمل بسیار آسان است، شما فقط باید یک شب قبل سس گوشت را تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه کباب ترش گیلانی

مواد لازم برای تهیه کباب ترش ایرانی به شرح زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت گوسفند یا گوساله 300 گرم
پیاز 1 عدد متوسط
رب انار 3 قاشق سوپ خوری
گردوی آسیاب شده 100 گرم
سبزی (جعفری، ترخون، گشنیز، مرزه، چوچاق) به مقدار لازم
سیر 2 حبه
نمک و فلفل به مقدار لازم
گوجه فرنگی به مقدار لازم

طرز تهیه کباب ترش گیلانی

طرز تهیه کباب ترش به این صورت است:

  • مرحله اول: در ابتدا گوشت را به قطعات مناسب خرد کرده و در کاسه‌ای با اندازه مناسب بریزید.
  • مرحله دوم: یک پیاز را پوست کنده و با رنده آن را رنده کنید.
  • مرحله سوم: گردوها را نیز آسیاب کرده یا در میکسر خرد کنید و به پیازهای رنده شده اضافه کنید. سپس رب انار را به مخلوط اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: در این مرحله سبزی‌ها را بشویید و ریز خرد کنید و آن‌ها را به مخلوط پیاز و گردو و رب انار اضافه کنید. حال می‌توانید مواد باقیمانده را ترکیب کنید و تا موقعی که به یک خمیر خامه‌ای طور برسید این عمل را انجام دهید.

نکته۱: از سبزی‌های شمالی که مخصوص این غذا هستند، استفاده کنید. اگر از سبزی‌های محلی مانند چوچاق، خالواش و بینه در تهیه کباب ترش گیلانی استفاده کنید این غذا طعم اصیل‌تر و دلپذیرتری خواهد داشت. در صورتی که دسترسی به این سبزی‌ها برایتان مقدور نباشد می‌توانید، گشنیز و جعفری را اضافه کنید. سیر خرد شده را نیز به مخلوط مورد نظر اضافه کنید.

نکته ۲: توجه داشته باشید که نمک را به هیچ عنوان در این زمان اضافه نکنید، در صورتی که نمک را در این مرحله اضافه کنید گوشتتان سفت می‌شود. تکه‌های گوشت خرد شده تان را در سس بخوابانید و به مدت ۴ ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند. هر چه گوشت مدت زمان بیشتری در سس بماند خوشمزه‌تر می‌شود. البته توجه داشته باشید استراحت گوشت در سس‌ها به صورت استاندارد باید به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت باشد اما اگر عجله دارید ۴ ساعت نیز کفایت می‌کند.

نحوه درست کردن کباب ترش

  • مرحله پنجم: بعد از در آوردن گوشت‌ها از یخچال، آن‌ها را به سیخ کشیده و در منقل روی زغال کباب کنید. دائم سیخ‌ها را جا به جا کنید تا کباب به طور یکنواخت بپزد.
  • مرحله ششم: چند عدد گوجه فرنگی را بریده یا کامل به سیخ بزنید و آن‌ها را نیز کباب کنید. کباب ترش گیلانی شما آماده است.

برای آشنایی با طرز تهیه کباب‌های دیگر، سری هم به طرز تهیه چنجه کباب بزنید.

طرز تهیه ترش کباب گیلانی روی گاز در ماهیتابه

جالب است بدانید که کباب ترش را می‌توانید در ماهیتابه و روی گاز هم درست کنید. در طرز تهیه کباب ترش روی گاز بهتر است گوشت‌ها را مقداری بکوبید، پس از اینکه بافت آن نرم شد، درون ظرفی بریزید و همانند مراحل درست کردن آن روی منقل و زغال، گردوی آسیاب شده، رب انار، سبزیجات و نمک و فلفل را با گوشت مخلوط کنید. سپس مقداری کره یا روغن را در ماهیتابه بریزید و گوشت‌ها در ماهیتابه قرار دهید.

نکاتی طلایی در مورد پخت کباب ترش

نکات مهم در تهیه ترش کباب

نکات زیر را برای خوشمزه‌تر شدن این کباب عالی گیلانی، در نظر داشته باشید:

  1. شمالی‌ها در این غذا از سبزی‌های تازه محلی استفاده می‌کنند، در صورتی که دسترسی به سبزی‌های ذکرشده ندارید، می‌توانید به جای آن از نعناع و گشنیز و جعفری استفاده کنید.
  2. با توجه به ذائقه خود می‌توانید، مقدار ترشی کباب ترش گیلانی را تغییر دهید. اگر طعم ترشی را دوست دارید از رب انار ترش و اگر زیاد اهل غذاهای ترش نیستید می‌توانید از رب انار ملس و شیرین استفاده کنید.
  3. می‌توانید مقداری هم از آب انار استفاده کنید تا سس شما رقیق‌تر و ترش‌تر شود. لازم به ذکر است که نباید هنگام اضافه کردن گوشت‌ها به سس درست شده برای این غذا از نمک استفاده کنید زیرا در صورت اضافه کردن نمک کباب‌ها آب میان بافتی خود را از دست می‌دهند و هنگام پختن خشک و سفت می‌شوند. بهتر است نمک را هنگامی که کباب روی زغال می‌پزد اضافه کنید.
  4. به خاطر داشته باشید که شعله‌های آتش باید متوسط باشد. بطوری که کباب ترش نسوزد و در عین حال، کاملا پخته شود. سیخ‌ها را چندین بار بچرخانید و قبل از خشک شدن کباب‌ها آن‌ها را از گرما دور کنید. بنابراین حواستان باشد که کباب‌ها را روی حرارت متوسط و یکنواخت بپزید زیرا اگر بسوزد طعم بدی به خود می‌گیرد.
  5. مقدار زیادی فلفل بزنید، زیرا این غذا هرچه تندتر باشد دلچسب‌تر می‌شود. همین نکته را اگر در طرز تهیه کوبیده مرغ نیز رعایت کنید، طعم جذاب‌تری از آن را تجربه خواهید کرد. بهتر است بدانید که اگر می‌خواهید کباب ترش گیلانیتان سفت نشود و مقداری آبدار شود نباید زیاد آن را بپزید.
  6. در طرز تهیه کباب ترش می‌توانید به جای رب انار، خود انار را به مخلوط سس اضافه کنید. حواستان باشد که انار را باید بسابید.
  7. جالب است بدانید که برای طرز تهیه کباب مرغ ترش تنها کافی است که به جای گوشت گوساله یا گوسفند از سینه یا ران مرغ استفاده کنید.
  8. اگر رب انار دارید و دسترسی به گوشت گوساله یا گوسفند ندارید، می‌توانید برای طرز تهیه کباب مرغ ترش با رب انار، مقداری رب انار به مخلوط اضافه کنید. این غذا را اگر با کته میل کنید بسیار لذت بخش خواهد بود.

لازم نیست برای خوردن کباب ترش تا گیلان سفر کنید…

همان طور که گفته شد، کباب ترش گیلانی یک کباب سنتی از استان‌های شمالی در ایران است. این غذا با گوشت گاو پخته می‌شود. این غذا در سسی تهیه می‌شود که از گردوی خرد شده، آب یا رب انار، جعفری خرد شده و سبزی‌های تازه و مخصوص، روغن زیتون و سیر خرد شده تشکیل شده است. شما می‌توانید بدون اختصاص دادن زمانی برای تهیه این غذای خوشمزه گیلانی در منزل، از سفارش غذا اسنپ فود استفاده کرده و در زمانی کوتاه و باورنکردنی، غذای خود را در محل آدرس تحویل بگیرید.

در آخر، باید بگوییم که اگر به خوردن کباب علاقه دارید، می‌توانید مطالب زیر را نیز مطالعه کنید:

طرز تهیه چلوکباب سلطانی مخصوص

طرز تهیه مرغ ترش (جوجه کباب ترش) شمالی – گیلانی و مازندرانی

طرز تهیه کباب کوبیده در فر

طرز تهیه کباب کوبیده تابه ای

طرز تهیه کباب کوبیده مرغ

اشتراک:
زهرا دهقان- 507 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(8 دیدگاه)

علیرضا جالوسی
03 تیر 1402

سلام ویدئو آموزش طرز تهیه کباب ترش شمالی واقعا عالی و روان بود راحت تر تونستم آشپزی کنم و مزه ای بینظر ترش کباب گیلانی را اندفعه با دستپخت خودم تجربه کنم مممننننوننم

  • snappfoodadmin
    03 تیر 1402

    سلام ممنون که وقت گذاشتید بلاگ اسنپ فود را برای آموزش آشپزی انتخاب کردید باعث خوشحالی که ویدئو طرز تهیه ترش کباب گیلانی و دستور پخت کباب ترش شمالی مورد پسند شما بوده است .

محمود گیلده
22 خرداد 1402

سلام از چه سبزی های برای درست کردن کباب ترش استفاده کنیم

  • snappfoodadmin
    22 خرداد 1402

    سلام سبزی‌های محلی مانند چوچاق، خالواش و بینه در تهیه کباب ترش گیلانی استفاده کنید این غذا طعم اصیل‌تر و دلپذیرتری خواهد داشت. در صورتی که دسترسی به این سبزی‌ها برایتان مقدور نباشد می‌توانید، در کباب ترش گشنیز و جعفری را اضافه کنید. سیر خرد شده را نیز به مخلوط مورد نظر اضافه کنید.

یزدانی گرگانی
22 خرداد 1402

سلام چه طعم دهندی به کباب ترش بزنم که خوشمزه تر و خاص تر بشه

  • snappfoodadmin
    22 خرداد 1402

    سلام برای مزه طعم بهتر کباب ترش هر چه گوشت مدت زمان بیشتری در سس بماند خوشمزه‌تر می‌شود. البته توجه داشته باشید استراحت گوشت در سس‌ها به صورت استاندارد باید به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت باشد اما اگر عجله دارید ۴ ساعت نیز کفایت می‌کند.

یاسر سیروانی
22 خرداد 1402

سلام کباب ترش خشک و سفت شده چیکار کنم که برای بار بعدی این اتفاق نیفته

  • snappfoodadmin
    22 خرداد 1402

    هنگام اضافه کردن گوشت‌ها به سس درست شده برای این غذا از نمک استفاده کنید زیرا در صورت اضافه کردن نمک کباب‌ها آب میان بافتی خود را از دست می‌دهند و هنگام پختن خشک و سفت می‌شوند. بهتر است نمک را هنگامی که کباب روی زغال می‌پزد اضافه کنید.

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود